بازار مسکن از امروز جان دوباره‌ای می گیرد

بازار مسکن از امروز جان دوباره‌ای می گیرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۸ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۸

سامانه ثمن برای ثبت نام متقاضیان طرح جهش تولید مسکن از ساعت ۱۲ ظهر امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، از امروز راس ساعت ۱۲ ظهر اولین گام برای بزرگترین طرح مسکنی دولت برداشته می‌شود و متقاضیان فاقد مسکن می‌توانند با ورود به سامانه ثمن اقدام به ثبت نام در واحد‌های مسکونی جهش تولید کنند.

به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک رکود سنگینی که دامن گیر بازار مسکن شده با این اقدامات به سرانجام خوبی برسد و ما شاهد رونق در این بازار باشیم.

براساس این گزارش به نظر می رسد که تعدادی از متقاضیان برای ثبت نام به این سامانه مراجعه کرده و با اخطار مواجه شده اند که باید به متقاضیان اعلام کنیم که به گفته محمودزاده سایت برای ثبت نام از راس ساعت ۱۲ فعالیت خود را آغاز کرده و سایت باز و ثبت نام شروع می شود.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی از ساعت ۱۲ سامانه http://saman.mrud.ir برای متقاضیان قابل دسترس است.

 

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن

به گفته محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خوشبختانه قانون جهش تولید مسکن به مراحل اجرایی رسید و ما از امروز ثبت نام برای دو میلیون واحد مسکونی را آغاز می‌کنیم، گفت: سامانه ثمن از امروز کار خود را آغاز می کند و متقاضیان فاقد مسکن می‌توانند از ساعاتی دیگر ثبت نام خود را آغاز کنند.

او ادامه داد: براساس شرایطی که به اطلاع مردم رسیده بود تمامی افراد و مستاجران می توانند در این سامانه ثبت نام کنند؛ چراکه ما در این طرح شرایط را بسیار آسان کرده ایم به طوری که تمامی دهک‌ها با هر شرایطی بتوانند در این طرح حضور پیدا کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در طرح‌های قبلی متقاضیان در شهر مورد تقاضای خود باید سابقه پنج سال سکونت را داشته و متاهل می بودند، اما در این طرح با توجه به وقتی که برای آن گذاشته شده ما شرایط را سهل‌تر کردیم تا تمامی افراد فاقد مسکن بتوانند در آن ثبت نام کنند.

رضایی کوچی توضیح داد: تمامی مولفه‌ها پیش بینی شده و هم تسهیلات مناسب بانکی هم مصالح ساختمانی ارزان قیمت با همت وزارت صمت را در این طرح فراهم کرده ایم.

او توضیح داد: هیچ محدویت زمانی برای ثبت نام متقاضیان قرار نداده ایم، اما متقاضیانی که زودتر در سامانه ثبت نام کنند زودتر می‌توانند با توجه به اراضی که در نظر گرفته شده، در این طرح مورد تایید قرار گیرند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تمام کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده و انصراف داده اند و فرم ج آن‌ها سبز است می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

رضایی با بیان اینکه پرداخت نقدی و همچنین میزان تسهیلات در این طرح برای متقاضیان متفاوت است و ممکن است برای دهک‌های یک و سه تسهیلات با نرخ سود پنج درصد و برای دهک‌های بالاتر نرخ سود ۸ تا ۹ درصد و برای دهک‌های بالاتر هم نرخ سود ۱۲ تا ۱۲ درصد در نظر گرفته شود، بیان کرد: ما در این طرح سعی کرده ایم، متقاضیان کمترین میزان نقدینگی را بیاورند و حداکثر پرداخت فرد برای اقساط بانکی هم تنها ۴۰ درصد از حقوق باشد، چراکه پیش از این متقاضیان حدود ۷۰ درصد از حقوق خود را برای تسهیلات بانکی اختصاص می‌دادند.

او توضیح داد: مدت زمان برای تحویل واحد مسکونی یک سال است و ما سعی می‌کنیم اولین سری از واحد‌های طرح جهش تولید مسکن را تا سال آینده به متقاضیان تحویل دهیم.

براساس این گزارش از ساعتی دیگر سامانه ثمن برای ثبت نام متقاضیان آغاز به کار می‌کند و در این طرح قرار است، دولت واحد‌های مسکونی ارزان در اختیار افراد فاقد مسکن قرار دهد. آن گونه که پیش از این گفته شده قرار است هر متر واحد مسکونی این طرح حدود سه میلیون تومان باشد.

شرایط ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن چیست؟

اولویت ثبت‌نام طرح جهش مسکن:

۱- سامانه ثبت‌نام مسکن بدون محدودیت زمانی است. یعنی زمان کافی وجود دارد که همه مشمولان در آن نام‌نویسی کنند.
۲- این طرح برای مستاجران و افراد فاقد مسکن است و شامل افراد دیگر نمی‌شود.
۳- زنان مجرد بالای ۳۵ سال به‌عنوان سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شوند و مشمول خرید مسکن هستند.
۴- افرادی که در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده و هنوز مسکنی تحویل نگرفته‌اند، مشمول طرح جهش تولید مسکن می‌شوند. اما این دسته از متقاضیان لازم نیست مجددا در سامانه جدید ثبت‌نام کنند و درخواست آن‌ها اعمال می‌شود.

شرایط ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن برای مردان مجرد چگونه است؟

آن گونه که رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داده هنوز شرایط خاصی برای ثبت‌نام این افراد اعلام نشده است. اما ممکن است برای مردان مجرد متقاضی این طرح مسکن هم شرایط سنی تعیین شود. احتمالا مردان ۴۰ ساله مجرد هم بتوانند در سامانه طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند.

همچنین پیش از این گفته شده بود متقاضیان طرح جهش مسکن باید سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند. اما احتمالا این شرط حذف می‌شود و شرایط آسان‌تر می‌شود.

اگرچه هنوز جزئیات قیمت مسکن در این طرح اعلام نشده، اما پیش از این گفته شده بود قرار است هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن متری دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باشد. یعنی یک دهم متوسط قیمت کنونی مسکن در تهران.

آن گونه که نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس پیش از این گفته بود در طرح جهش تولید مسکن، قرار است زمین رایگان از طرف دولت در اختیار مردم قرار داده شود. زمین‌هایی که گفته می‌شود مازاد زمین‌های دولتی است. با ارائه زمین رایگان، قرار است قیمت هر متر واحد مسکونی حدود سه میلیون تومان باشد. اگرچه بسیاری از انبوه‌سازان و سازندگان مسکن می‌گویند قیمت تمام شده مسکن حداقل دو برابر این رقم است و دولت امکان ساخت مسکن با متری سه میلیون تومان را ندارد.

مبلغ وام طرح جهش مسکن چقدر است؟

همچنین قرار است دولت به متقاضیان طرح جهش مسکن، وام بدهد. اگرچه هنوز مبلغ این وام مشخص نیست. اما آن گونه که وزیر راه و نمایندگان مجلس گفته‌اند، مبلغ وام بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است.

گفته شده که اقساط ماهیانه وام طرح جهش مسکن، بین سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا پنج میلیون تومان است. این وام ۲۰ ساله است. اما مشخص نیست کارمزد آن چقدر است. برخی می‌گویند کارمزد تسهیلات مسکن این طرح ۱۸ درصد است، اما برخی مسئولان از وام خرید مسکن با کارمزد زیر ۱۰ درصد خبر داده‌اند.

امیدواریم هستیم از امروز بازار مسکن که در رکود سنگین به سر می برد با این مجموعه اقدامات به یک رونقی برسد که در این زمینه همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در اولویت قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman