دردسر مستاجران ایلامی از افزایش نرخ اجاره

دردسر مستاجران ایلامی از افزایش نرخ اجاره
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۶

افزایش نرخ اجاره در سراسر کشور بسیاری از مستاجران یا همان خوش نشین‌های سابق را با مشکل مواجه کرده که خوش‌نشین‌های ایلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اکنون با مشکلات عمده‌ای برای تامین مسکن دست و پنجه نرخ می‌کنند.

به‌گزارش اخبار ساختمان، شاید تا اواخر دهه هشتاد شمسی قاعده اجاره نشینی یعنی خوش نشینی همچنان برقرار بود اما رفته رفته با افزایش قابل توجه نرخ اجاره بها در سراسر کشور به‌خصوص یکسال گذشته باعث شده تا به هیچ عنوان اجاره نشین‌ها خوش نشین نباشند و برای تامین مسکن خود با مشکلات عمده‌ای روبرو شده باشند.

مستاجران در استان ایلام نیز با توجه به روند افزایشی قابل توجه نرخ اجاره‌بها با مشکلاتی مواجه شده‌اند که خوش نشینی را از آنها گرفته است. تاجایی که حتی در برخی موارد تصاویر چادر نشینی برخی از مستاجران در ایلام به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های اجاره مسکن در فضای مجازی میان کاربران دست به دست شده است.

راهکار کنترل اجاره بها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایلام گفت: نرخ مسکن و اجاره‌بها از تورم کشور نشأت‌گرفته و به تبع افزایش قیمت‌ها در تمام سطوح، شاهد افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز هستیم.

اردشیر حاتمی با اشاره به این‌که وضع مالیات بر اجاره و خانه‌های خالی یکی از راهکارهای اصولی در این زمینه است؛ افزود: برای کنترل افزایش افسار گسیخته اجاره‌ها در سطح کشور و استان این راهکارها وجود دارد که در عین حال ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد و فاقد مسکن نیز می‌تواند تعیین کننده باشد که خوشبختانه در دولت سیزدهم اراده‌ای قابل توجه در این زمینه وجود دارد.

این مقام صنفی همچنین درباره رعایت دستورالعمل نرخ اجاره بها در دوران همه‌گیری نیز گفت: متاسفانه به دلیل کمبود نظارت‌ها تقریباً هیچ مالکی در این زمینه نرخ تعیین شده را رعایت نکرده و موجران با توجه به نیاز خود اقدام به تعیین نرخ اجاره بها می‌کنند و بعضاً حتی از عرف نیز خارج است.

اردشیر درباره مشکلات اجاره نشین‌ها در شرایط فعلی گفت: بسیاری از مستاجران برای تامین مسکن خود اکنون مجبور به تغییر منطقه زندگی خود به مناطق ارزانتر هستند و گروهی هم نهایتاً به سمت شهرستان‌های اطراف می‌روند، چون به دلیل افزایش قابل توجه نرخ اجاره نسبت به سال قبل تامین هزینه مسکن برای بسیاری از کارمندان و کارگران امکان‌پذیر نیست.

وی معتقد با اشاره به سیاست ارائه وام مسکن از سوی دولت برای کمک به مستاجران افزود: بروکراسی اداری و همچنین نرخ بازپرداخت وام یاد شده مشکل ساز بوده و بخش عمده‌ای از متقاضیان نتوانند از این امتیاز استفاده کنند بنابراین اگر بگوییم این سیاست کمکی به مستاجران نکرده دور از واقعیت نگفته‌ایم.

عدم نظارت بر نرخ اجاره بها

عزت اله عبدخانی با بیان اینکه درصد نرخ افزایش قیمت اجاره از سوی وزارت راه و شهرسازی مصوب می‌شود و متأسفانه نظارتی بر اجرای آن صورت نمی‌گیرد گفت: متولی بخش مسکن اعم از قیمت و اجاره برعهده وزارت راه و شهرسازی است و تعیین درصد افزایش نرخ اجاره نیز توسط این وزارتخانه اعلام‌شده است و باید نظارت‌ها بر اجرای این مصوبات نیز انجام شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت اظهار داشت: سازمان صمت وظیفه نظارت بر فعالیت مشاورین املاک را برعهده دارد و نقشی در تعیین درصد افزایش اجاره‌بها ندارد، اما با توجه به سامانه طراحی شده ثبت اطلاعات مسکن امیدواریم درصد مشکلات کمتر شود.

مشکل پدر و پسر ایلامی برطرف شد

این درحالی است که چند روز پیش بر اساس کلیپی منتشرشده در فضای مجازی خانواده ایلامی به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها مجبور شده‌اند به کوه و جنگل پناه ببرند و حدود سه هفته از زندگی آن‌ها در این مکان می‌گذرد.

براساس گفته پسر این خانواده، این پدر و پسر به دلیل افزایش اجاره‌بها ازسوی موجر قبلی به‌ناچار با تهیه یک چادر تصمیم به زندگی در جنگل گرفته‌ و طی روزهای گذشته بارها مورد تذکرات پی‌درپی نیروی انتظامی نیز قرار گرفته‌اند.

خوشبختانه پس از انتشار این کلیپ جانشین دادستان ایلام به موضوع خانواده بی سرپناه ایلامی ورود کرده و پیگیری ها جهت حل مشکل این خانواده ادامه داد.

رضا امیری مقدم در این باره اظهار داشت: پس از درج گزارشی مبنی بر سکونت خانواده ایلامی در دل جنگل چغاسبز، به دستور دادستان مرکز استان ایلام از منطقه معروف به پارک جنگلی چغا سبز بازدید به‌عمل آمد.

جانشین دادستان استان ایلام در ادامه افزود: با حضور میدانی و مستقیم مشکلات این پدر وپسر مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از گفت‌وگو با مدیران اجرایی تصمیم‌هایی جهت حل مشکلات پدر و پسر اتخاذ شد.

امیری مقدم با بیان اینکه دستگاه‌های مربوط اقدامات لازم به منظور کمک به این خانواده را در دستور کار قرار می‌دهند خاطرنشان کرد: این بازدید مصوباتی داشت که مقرر شده پس از تهیه سرپناهی برای این خانواده، مفاد آن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

تسنیم


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman