بنگاه داران غیرحرفه ای؛ عامل افزایش رکود

بنگاه داران غیرحرفه ای؛ عامل افزایش رکود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۷ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۲

بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد هستند که ورود افراد غیر حرفه ای به بنگاه دارای مسکن، زمینه ساز افزایش رکود و نا به سامانی در بازار مسکن شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، شغل بنگاه‌داری از جمله مشاغلی است که به نظر می‌رسد کانونی برای جذب افراد بیکار و بازنشسته شده، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان در این بخش اعتقاد دارند که این شغل هم مانند سایر شغل‌های تخصصی برای آنکه آسیب به بازار مسکن وارد نکند نیاز به مهارت، دانش و استعداد دارد تا با ورود متخصصان به این بخش بتواند بازار مسکن را به مسیر درست تری هدایت کند.

البته بسیاری بنگاه داران هم با نظر کارشناسان همراه هستند و اعتقاد دارند به دلیل عدم تسلط برخی از مشاوران املاک به مسایل حقوقی، وجهه کاری آن‌ها بعضا خدشه دارشده است و مشاوران املاک هم می‌توانند با کسب مهارت و دانش جدید این بخش را از رکود خارج کنند و بنگاه داری هم در ایران همانند کشور‌های پیشرفته از جایگاه شغلی بالاتری برخوردار شود.

ضرورت ورود افراد حرفه ای به املاک کشور

در همین رابطه بهرام گلستانی عضو اتحادیه املاک استان تهران و کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه باید از افراد حرفه‌ای در حوزه املاک استفاده کنیم، گفت: امیدوار هستیم حوزه املاک با بهره‌گیری از آموزش‌های نوین، نسبت به توسعه شغل بنگاه‌داری و ارائه خدمات تخصصی در حوزه املاک اقدام کند.

او با بیان اینکه هم اکنون افراد بسیار توانمندی در حوزه املاک مشغول به فعالیت هستند، گفت: آموزش این افراد از طریق روش‌های مختلف آموزشی، سبب می‌شود که بروز خطا در زمان انعقاد قرارداد‌ها نزدیک به صفر شود که همین امر می‌تواند زمینه‌ساز خریدی امن در حوزه املاک برای شهروندان باشد.

گلستانی تصریح کرد: بانک اطلاعات قوی مسکن را در یکی دو سال گذشته جمع آوری کرده‌ایم و با طراحی این سامانه هوشمند تخصصی به سمت یکپارچه کردن اطلاعات در حوزه مسکن برای خریداران حرکت کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه کمتر از هفت ثانیه اطلاعات تخصصی حوزه مسکن را در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌دهیم، گفت: با وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت مسکن در حال رایزنی هستیم تا اطلاعات املاک و نرخ‌های تعیین شده در این بازار را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

عضو اتحادیه املاک استان تهران توضیح داد: بر اساس آخرین اطلاعات در سامانه املاک و مستغلات میانگین قیمت در بسیاری از مناطق به گونه‌ای طراحی شده که رنگ سبز نشان دهنده پایین و ارزان بودن نرخ ملک است، رنگ زرد نشان دهنده مناسب بودن قیمت ملک و رنگ قرمز هم نشان دهنده گران بودن نرخ مسکن در آن محدوده است.

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه اتحادیه املاک با اجرا و طراحی این سامانه، ۱۶۲ بخش برای حوزه مسکن برنامه ریزی کرده است، گفت: در آینده نزدیک تمامی اطلاعات حوزه مسکن را هوشمند سازی خواهیم کرد تا متقاضیان نگرانی بابت اطلاعات غلط و آگهی تقلبی در بخش مسکن نداشته باشند.

گلستانی توضیح داد: اگر بتوانیم مجوز‌های لازم و قانونی بودن آگهی‌های املاک خارج از کشور را هم کسب کنیم، ۵ کشور تاجیکستان، ترکیه، امارات، آذربایجان و عراق را هم در سامانه‌ها وارد می‌کنیم، اما در حال حاضر به دلیل آنکه آگهی‌های املاک کشور‌های خارجی غیر قانونی است، در این حوزه فعالیتی انجام نمی‌دهیم.

او با بیان اینکه با هدف ایجاد سهولت معامله و نیز هم‌افزایی، اقدام به راه‌اندازی نرم‌افزاری در این بخش کرده‌ایم، گفت: با توجه به کسب جدیدترین آموزش‌ها در حوزه آی‌تی در کشور‌های همسایه، بعد از آن به فکر راه‌اندازی نرم افزاری افتادم که تمامی نیاز‌های مربوط به حوزه مسکن از جمله خرید و فروش و اجاره دیده شده است.

مهم ترین ویژگی مشاوران املاک کشور چه باید باشد؟

علیرضا تفرشی، کارشناس دیگر مسکن با بیان اینکه باید در حوزه مسکن مشاوران دارای ویژگی‌های مشخصی داشته باشند، گفت: رغبت، دانش، مهارت و استعداد‌ها از جمله سرفصل‌های ضروری است که افراد شاغل در حرفه املاک باید همواره داشته باشند.

او توضیح داد: صداقت، تحمل استرس و تاب آوری، ابتکارعمل، دارا بودن روحیه رقابتی در انجام امور و رغبت قراردادی ازجمله شاخص‌های مهم مربوط به مشخصه ویژگی‌های افراد شاغل در صنعت املاک است.

تفرشی ادامه داد: در حوزه دانش مقوله‌های مشتری مداری که شاخصه آن تسلط برعلم رفتارشناسی است، قوی بودن در حوزه فروش و بازاریابی، تسلط بر امور حقوقی و قراردادها، کسب اطلاعات عمیق مربوطه و همچنین تسلط بر فناور‌های مرتبط از جمله مهم ترین مصادیق مربوط به دانشی است که مشاوران باید آن را دارا باشند.

او به مهارت‌های لازم برای مشاوران املاک نیزاشاره و اظهار کرد: شنونده فعال بودن، فن بیان و قدرت کلام، مذاکره کننده موثر، دارای قدرت هماهنگی و سازماندهی و آگاهی اجتماعی نیز از جمله مهارت‌های لازم برای بنگاه‌داران است.

این استاد دانشگاه در ادامه به بیان استعداد‌های مشاوران املاک اشاره کرد و گفت: گردآوردند بودن (توانایی جمع آوری اطلاعات)، جستجوگری (جستجوی دایم دراین صنعت برای استخراج جدیدترین اتفاقات صورت گرفته)، استعداد ارزش گذاری (توان ارزش گذاری برروی املاک)، جذابیت (جذابیت کلامی)، قدرت راهبردی، آینده نگری (قدرت تخمین آینده املاک از جهات مختلف)، متمرکز بودن در کار املاک، مسئولیت پذیری، رقابت جو، دارای قدرت تحلیل گری، گذشته نگربودن، دارای قدرت سازماندهی از جمله شاخص‌ترین استعداد‌های ضروری برای حضور در صنعت املاک است.

رمز گشایی از رفتارمشتریان بازار ملک

در ادامه محمد باقر مرادی، کارشناس دیگر در حوزه مسکن با اشاره به اینکه علم رفتارشناسی در دنیا دارای کاربرد بسیاری است و جزء علوم بین رشته‌ای محسوب می‌شود، تاکید کرد: ممکن است بسیاری از بنگاه‌داران در برخورد با مشتر‌های مختلف، سوال‌های متنوعی در ذهن آن‌ها شکل بگیرد.

او ادامه داد: به عنوان مثال مشاوران املاک در تعامل با مشتریان املاک با افرادی با شاخص‌های مختلفی نظیر جسور، شکاک، آرام، صبور و.. مواجه می‌شوند و ممکن است تنوع رفتاری افراد این سوال را در ذهن آن‌ها شکل دهد که چرا هر فردی دارای ویژگی منحصربه فرد خود است که پاسخ این سوال در علم رفتارشناسی نهفته است.

مرادی با اشاره به اینکه آگاهی به الگو‌های رفتاری و تقسیم بندی افراد، سبب می‌شود که تعامل با مشتری با موفقیت و مهارت بیشتری همراه باشد، افزود: زمانی که مشتری در یکی از مدل‌های رفتاری قرارمی گیرد، قادر خواهیم بود که متناسب با شرایط شخصیتی او در حوزه فروش رفتار کنیم و این امر با نتایج بسیار مثبتی همراه خواهد بود.

براساس این گزارش در حال حاضر به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن و همچنین مسئولان یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن ورود بنگاه داران و مشاوران املاک به این بخش است که خود باعث شده این بازار به سمت رکورد هدایت شود، بنابراین می‌توانیم با استفاده از افراد متخصص و حرفه‌ای بازار مسکن و شیوه بنگاه دارای نوین این بازار را به سمت رونق هدایت کنیم.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman