با شهر آمل و محلات آن بیشتر آشنا شوید

با شهر آمل و محلات آن بیشتر آشنا شوید
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۲۱ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۱

شهرهای شمالی در میان پایتخت‌نشینان طرفداران زیادی دارد. زیرا اهالی دیگر شهرها با انتخاب مقصد سفر به شمال کشور، کمی از دود و دم و ترافیک شهرنشینی رها شده و به دامان طبیعت پناه می‌برند.

به گزارش اخبار ساختمان، شهرهای شمالی طبیعتی بکر، سرسبز و آب و هوای خنک و تمیزی دارند. علاوه بر این هر کدام از این شهرها طبیعت منحصر به فرد و زیبایی دارند، برخی به جنگل‌های سرسبز نزدیک بوده و برخی در امتداد دریای خزر واقع شده‌اند. اغلب افراد تمایل دارند ویلایی در یکی از شهرهای شمالی نزدیک به تهران داشته باشند. شهری که مسافت کمی با تهران داشته باشد و پس از طی مسیری کوتاه، بدون خستگی راه، سفر بی‌نظیری را تجربه کنند.

در این مطلب قصد داریم شما را با آمل و محلات آن که از جمله نزدیک‌ترین شهرهای شمالی به تهران محسوب می‌شود، آشنا کنیم. شما هم برای آگاهی از مظنهٔ ویلا در آمل و دیگر شهرهای شمالی می‌توانید به سایت‌های آنلاینی چون دیوار شیپور، کلید مراجعه کنید.

آمل

آمل در مرکز استان مازندران از جمله زیباترین و بکرترین شهرهای شمالی است. آمل از معدود شهرهای شمالی نزدیک به پایتخت محسوب می‌شود که از سمت شرق به بابل، از سمت غرب به نور، از سمت شمال و شمال شرق به محمودآباد و فریدون‌کنار و از سمت جنوب با طی کردن مسیر از طریق جاده هراز به تهران منتهی می‌شود.

پیشینه شهر آمل

شهر آمل از جمله قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. در گذشته شهر آمل با عنوان «دروازه ورود شمال ایران» شناخته می‌شد. در زبان ایرانیان باستان کلمه آمل از ترکیب دو کلمه آ و مل که آ به معنی «ضد» و مل به معنای «مرگ» است، تشکیل شده و در زمینه‌های ورزش، صنعت و صادرات جزء شهرهای پیشتاز ایران است. همچنین این شهر در فعالیت‌هایی چون گردشگری، کشاورزی، معدن و ترابری رشد چشمگیری داشته است. این منطقه با داشتن آب و هوای خوب و زمین‌های حاصل‌خیز بستر مناسبی برای فعالیت کشاورزی بوده و از جمله محصولات آن می‌توان سبزیجات و علوفه، گل و گیاه، برنج و دانه‌های روغنی کلزا را نام برد. شهرستان زیبای آمل مملوء از رودهای پر آبی چون؛ روز کم کالا، رود کرسنگ، گرم رود، رود لاسم، رود لاله زار و رود پنجاب است. رود مشهور هراز هم از جمله بزرگ‌ترین و مشهورترین رود شهرستان آمل به حساب می‌آید. قدمت شهر آمل را به وضوح می‌توان در نوشته‌های تاریخی، اشعار و داستان‌های شاهنامه دید.

محله‌های آمل

شهرستان آمل از ترکیب ۶ محله آمل، گزنک، رینه، امامزاده عبدالله، بابکان و دابودشت تشکیل شده است. موقعیت جغرافیایی شهرستان آمل به گونه‌ای‌ است که در مجاورت رود هراز و دامنه‌های البرز قرار گرفته و به همین خاطر همواره در تمام فصول، مناظر زیبا و چشم‌نوازی دارد. همچنین آمل در مسیر شهرهای پرجمعیت شمالی واقع شده و در نتیجه همواره میزبان توریست‌ها و گردشگران بسیاری بوده است.

دابودشت

دابودشت یکی از محلات شهر آمل است که در بخش دابودشت شهرستان آمل واقع شده و نام‌های پیشین این شهر دابو، دابویه و درویش خیل بوده است. این شهر جز شهرهای تاریخی به شمار می آید.

امام زاده عبدلله

محله امام زاده عبدالله آمل، در گذشته از جمله مناطق زیارتی و سیاحتی شهر آمل بوده است. امروزه تبدیل به شهر شده و میزبان گردشگران و توریست‌ها از سراسر نقاط کشور است. از جمله نقاط گردشگری این منطقه می توان آلاش رود، آبشار سنگ درکا، امامزاده مظفر، امامزاده داود و بازار امامزاده عبدالله را نام برد.

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان آمل

تاریخچه شهر آمل به زمان آماردها می‌رسد. شهر آمل در گذشته‌های دور چندین سال پی در پی به عنوان پایتختی برای حکومت زواریان و علویان بوده و همچنین در زمان حکومت اشکانیان شهر آمل یکی از شهرهای مهم ایران تلقی می‌شد. با توجه به تاریخچه طولانی و ادواری شهر آمال، این شهر از جاذبه‌های تاریخی فراوانی برخوردار است. از بین مناطق تاریخی شهر عامل می‌توان؛ آتشکده آمل، خاستگاه فریدون، ضحاک چال، مشهد میر بزرگ، شکل شاه، آثار راه باستانی هراز، کاروانسرای کمبوج، قلعه کهرود، پل فیروز کلا، برج دیدنی امیری، آرامگاه ناصرالحق، مقبره مولانا سید حسن ولی، عمارت حاج علی ارباب، تکیای طوایف آمل، مسجد جامع آمل، موزه تاریخ آمل، بازار قدیم آمل، قلعه فرنگیس، پل معلق، عمارت مقبره میر بزرگ، پل دوازده چشمه، کاخ شهرداری و هتل شهرداری، برج هشتل، حمام شاه عباسی، امامزاده هاشم، حمام اشرف السلطان، آرامگاه خضر و قلعه ماهانه سر و.... را نام برد.

 



جاذبه‌های تفریحی و طبیعی شهرستان آمل

شهرآمل مملوء از دریاچه‌ها و رودهای پر آب و تماشایی است. از آبشارها و دریچه‌های آمل می‌توان به دریاچه دو خواهران، دریاچه ساهون، آبشار دریوک، آبشار ترا، آبشار شاهان‌دشت، آبشار یخی، آبشار قلعه دختر، آبشار آب مراد، آبشار پرومد، آبشار آلامل، آبشار شیخ علی خان، آبشار سر آسیاب، آبشار دعیز و آبشار نماز و گنجه طلا و... اشاره کرد.

اگر تمایل دارید اوقات فراغت‌تان را در دامان طبیعت سپری کرده و در پارک‌ها و جنگل‌های شمالی اتراق داشته باشید، حتما سری به پارک ملی لار شهرستان آمل بزنید. پارک ملی لار یک منطقه حفاظت شده است و هر ساله افراد زیادی برای گردشگری و بازدید به سد هزار و سد لار می‌آیند. همچنین این شهر کوه‌ها و غارهای زیادی از جمله، غار روستای گرنا، غار الیاس تنگه، غار گل زرد، غار میری و غار اسک دارد. از دیگر مناطق گردشگری شهر آمل می‌توان به ارتفاعات ییلاق لاریجان، دشت شقایق، منطقه چلاو، پارک دهکده طلایی، شکارگاه لار و روستای خوشواش اشاره کرد.


برچسب ها:

آمل ،گردشگری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman