از سوی معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور انجام شد:

تشریح نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی

تشریح نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۷/۱۲

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر خانه‌های خالی بازدارنده و تنظیم گر محسوب می‌شود لذا میزان آن با مالیات اجاره بها متفاوت است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود علیزاده در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص ملاک و نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی گفت: اگر یک واحد مسکونی در طول سال شمسی بیش از ۱۲۰ روز فاقد کاربر یا سکنه باشد به عنوان خانه خالی محسوب و بر اساس فرآیند‌ها و دستورالعمل‌هایی که در این خصوص تعریف شده نسبت به مطالبه مالیاتی که در حکم جریمه است از مالکین این واحد‌های مسکونی اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبانی مربوط به شناسایی واحد‌های مسکونی خالی از سکنه، موضوع سامانه املاک و اسکان است افزود: از طریق محتویات و اطلاعاتی که در این سامانه وجود دارد یک واحد مسکونی، دارای سکنه یا خانه خالی محسوب می‌شود.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سرپرستان خانوار مکلف هستند آدرس محل سکونت و افراد تحت تکفل خود را با درج کد ملی به سامانه املاک و اسکان ارسال کنند لذا هر واحد مسکونی که فاقد کد ملی الصاق شده باشد، سامانه املاک و اسکان آن را خانه خالی تشخیص می‌دهد و مشمول مالیات می‌شود.

علیزاده ادامه داد: متولی سامانه املاک و اسکان، وزارت راه و شهرسازی است و آئین نامه اجرایی اخذ مالیات در شرف تکمیل و نهایی شدن است که نتیجه این اقدام شروع فرآیند مالیات ستانی خواهد بود؛ بنابراین زمانی که سامانه املاک و اسکان، واحد مسکونی را خالی از سکنه اعلام کند ما هم مالیات از خانه‌های خالی را با توجه به مقیاس قانونی که داریم از صاحبان آن‌ها مطالبه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ملاک و معیار محاسبه مالیات از واحد‌های مسکونی خالی، میزان اجاره بهای آن واحد خالی از سکنه است تصریح کرد: مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یک ابزار بازدارنده و تنظیم گر محسوب می‌شود لذا میزان آن با مالیات اجازه بها متفاوت است.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: نحوه محاسبه مالیات از خانه‌های خالی به این شکل است که اجاره بهای واحد مسکونی خالی، هر رقمی که باشد در سال اول ۶ برابر مالیات اجاره بها به عنوان جریمه تعیین و به مالک ابلاغ خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه دی ماه امسال اولین سری برگه مطالبه مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد افزود: خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مردادماه خالی مانده باشند، مشمول این قانون می‌شوند.

میزان

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman