افزایش نسبی قیمت ها در بازار آهن

افزایش نسبی قیمت ها در بازار آهن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۷/۱۲

روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی بوده است. نرخ دلار ۱۳۰ تومان افت قیمت داشته، اما قیمت محصولات فولادی در بازار آهن افزایشی بود، برخی فروشندگان نیز هیچ قیمتی اعلام نکردند.
به گزارش اخبار ساختمان، خبرها حاکی از این است که روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی بوده است. نرخ دلار ۱۳۰ تومان افت قیمت داشته و وارد کانال ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومانی شد. اما قیمت محصولات فولادی در بازار آهن افزایشی بود، برخی فروشندگان نیز هیچ قیمتی اعلام نکردند.

طبق قیمت روز آهن، قیمت میلگرد با ۱۳۰ تا ۳۵۰ تومان افزایش اعلام شد. به طور نمونه قیمت میلگرد آجدار کارخانه نیشابور ۲۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز چندان متغیر نبود و فقط در یک شرکت ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام شد و در قسمت شاخه‌ای نیز بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش داشت، اما در برخی شرکت‌ها نیز قیمت‌ها بدون تغییر بود. همچنین قیمت پروفیل نیز با ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش قیمت، اعلام شد. برای مثال قیمت پروفیل با ضخامت سه نیز در کارخانه شرق تهران با ۵۰۰ تومان افزایش اعلام قیمت کرد.

با توجه به قیمت‌های اعلام شده در نخستین روز هفته، اگرچه قیمت دلار اندکی کاهش داشت اما آمار موجود از بازار آهن گویای رشد نسبی قیمت‌ محصولات فولادی بود. همانطور که در اخبار روزهای گذشته هم اشاره شد مذاکرات وین هنوز به سرانجامی نرسیده است، مسائل سیاسی داخلی از قبیل اتفاقات نظامی شمال غرب کشور نیز گویا تأثیر چندانی بر بازار ارز نداشته است و با توجه به کسری بودجه دولت و حجم فروش نفت باید منتظر کاهش ارز ریال باشیم که مسلما این جریان تأثیر گسترده‌ای در بازار خواهد داشت.

همچنین اخبار موجود از بازار جهانی هم گویای ثبات قیمت‌ها بود. هر تن سنگ آهن سنگاپور با ۱۱۵ دلار معامله شد و تغییر چندانی نداشت زیرا درحال حاضر تقاضای مصرفی در بازار کاهش یافته و نرخ ارز و تورم تأثیر بیشتری بر روند قیمت‌ها در بازار اعمال می‌کند.

نظرات متفاوتی در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بیان شده است و برخی از مسولان ذیربط موافق این تصمیم بودند و برخی دیگر آن را غیرقابل اجرا می‌دانستند. در این میان ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران در زمینه عرضه محصولات در بورس کالا اظهار کرد: عرضه همه محصولات در بورس کالا شاید امری دشوار باشد اما قابل اجرا است. قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی دستوری نیست و به نظر می‌رسد برای تقویت بازارهای داخلی نیز بهتر است قیمت دستوری در بازار کشور نیز از میان برداشته شود. زیرا برخی اوقات می‌بینیم که منافع شخصی بر منافع ملی غالب می‌شود که وجود این امر در صنعت فولاد کشور آسیب‌زا است.

وی در ادامه بیان کرد: یک ماه برای ارائه همه محصولات فولادی در بورس کالا زمان کمی است اما آغازگر این تصمیم خواهد بود و می‌تواند سیاست کلی دولت در این زمینه تعریف شود. بحث دیگری که در زمینه ارائه محصولات فولادی در بورس کالا وجود دارد این است که باید فعالان اقتصادی را نیز به خرید از این طریق الزام داشت. زیرا برخی محصولات خود را از بورس می‌خرند و در بنگاه می‌فروشند که این فضای بورس کالا را به واسطه‌گری مبدل می‌کند.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman