نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد:

راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن چیست؟

راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۴۰۰/۰۷/۱۱

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس، قانون مالیات بر خانه های خالی را در کنار «جهش تولید مسکن» راهی در جهت بهبود وضعیت بازار ملک عنوان کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، بدری در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد: این قانون برای تنظیم گری اجاره مسکن طراحی شد و وزارت راه موظف بود اطلاعات لازم مسکن را در یک سامانه درج کند.

اقدامات اولیه صورت گرفته و برخی مردم هم اطلاعات ملک خود را در سامانه درج کرده اند تا اطلاعات از سوی وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه اقتصاد و دارایی ارائه شود.

به گفته بدری ابزار ایجابی شامل مشوق هایی است که در قانون جهش تولید مسکن آمده و ابزار سلبی نیز شامل قوانین مالیاتی است.

این نماینده مجلس در خصوص خانه های خالی در مناطق مرفه نشین، گفت: ما به یکسری ابزار نیاز داریم و نمی توان ملک را به حال خود رها کرد.

بدری بار دیگر به قانون جهش تولید اشاره کرد و گفت: در حوزه تنظیم گری باید از ابزار مالیات استفاده کنیم تا کمک کند واحدهای خالی از شکلی تجارت گونه خارج شوند.

وی خاطرنشان ساخت: نباید این میزان ملک تولید شود ولی به بازار عرضه نشود.

بدری با بیان اینکه مسکن های اضافی در مناطق متوسط به بالا واقع شده اند، افزود: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار هم موظف هستند دستورالعمل هایی را اجرایی کنند تا بانک ها به سمت و سوی تجارت حرکت نکنند.

قانون مالیات بر خانه های خالی دوای درد نیست

همچنین محتشم، کارشناس امور مسکن و ملک به رادیو گفت‌وگو گفت: به نظر نمی رسد قانون مالیات بر خانه های خالی کمکی به بازار مسکن نمایند چون تولید و عرضه ای صورت نمی گیرد.

وی افزود: صرفا ممکن است یکسری خانه ها پس از اجرای قانون به بازار عرضه شود ولی باید توجه داشت اصولا اجاره ها در شرایط فعلی و قیمت گذاری های ملک فقط ۲ تا ۳ درصد برای مالکین آن هم طی یک سال سودآوری دارد ولی ارزش افزوده درپی نخواهد داشت.

محتشم تاکید کرد: قانون فوق تنظیم کننده بازار نیست ولی ممکن است در مقطع کوتاهی برخی از خانه های خالی اجاره داده شود که مشکلی از قشر عمومی جامعه حل نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: تولید و عرضه مسکن باید با استفاده از قانون جهش مسکن محقق شود. دولت نیز قول داده است سالی یک میلیون واحد تولید کند و امیدواریم این فرایند عملیاتی شود.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman