شهردار تهران تاکید کرد:

شهرفروشی؛ خط قرمز شهرداری تهران است

شهرفروشی؛ خط قرمز شهرداری تهران است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۷ | ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

لایحه تخفیف عوارض به مدت 60 روز اجرایی شد و شهروندان از این موضوع راضی هستند. شهردار تهران تاکید کرد هر موضوعی که تحت عنوان تراکم‌فروشی و شهرفروشی باشد خط قرمز ما است و هرگز به آن سمت نخواهیم رفت و مسیر درست توسعه و پیشرفت شهر را دنبال می‌کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت و ساز در تهران دچار رکود شد. قیمت مسکن بالا رفت. عوارض افزایش یافت و شهر دچار مشکل شد.

با آغاز مدیریت جدید شهری، مسوولان تصمیم گرفتند مشکل را حل و ساخت و ساز دوباره در شهر رونق گیرد.

شهرداری تهران لایحه تخفیف عوارض را به مدت 2 ماه به شورا داد و اعضای شورا با این تخفیف موافقت کردند.

در شهریور و مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است

علیرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در این باره گفت: به واسطه اینکه در عملیات صدور پروانه ساختمانی، از زمانی که به فیش اعلام عوارض می‌رسد، از زمان پرداخت عوارض تا صدور پروانه یک بازه زمانی کوتاه مدت وجود دارد.

وی ادامه داد: در بررسی پرداخت عوارض در سال‌های گذشته متوجه شدیم که همیشه در شهریور و مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است. لذا به همین دلیل می‌خواهیم که لایحه در همین بازه اثرگذاری خود را نشان دهد.

گلپایگانی در ادامه تاکید کرد: درآمد شهرداری از محل عوارض در آغاز سال خوب است اما در وسط سال‎ افت پیدا می‌کند.

شهرداری تهران در این دوره قصد تراکم فروشی ندارد و شهردار تهران هم تاکید کرده است که تراکم فروشی خط قرمز است.

تراکم‌فروشی و شهرفروشی خط قرمز ما است/مسیر درست توسعه و پیشرفت شهر را دنبال می‌کنیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: بنا داریم در قالب طرح جامع بتوانیم بازسازی و نوسازی شهر را انجام دهیم و سرعت بخشیدن به هر موضوعی که در قالب قانون باشد را حسن می‌دانیم.

وی افزود: موضوعی که تحت عنوان تراکم‌فروشی و شهرفروشی باشد خط قرمز ما است و هرگز به آن سمت نخواهیم رفت. لذا مسیر درست توسعه و پیشرفت شهر را دنبال می‌کنیم.

افزایش عوارض ساختمانی در صدور پروانه نسبت به سال گذشته بالا بود

عوارض ساختمانی در صدور پروانه در سال جاری نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است. مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: افزایش عوارض ساختمانی در صدور پروانه نسبت به سال گذشته بالا بوده و در بسیاری از مناطق افرادی که مراجعه کرده و متقاضی بودند را به مشکلات جدی مواجه کرده است.

طی بخشنامه‌ای کف محاسباتی افزایش عوارض را تا ۳۰ درصد و ۶۰ درصد لحاظ کردند

وی ادامه داد: در کنار آن مشکل دومی که افراد با آن مواجه شدند این بود که شهرداری برای اینکه بتواند این افزایش را تعدیل کند، طی بخشنامه‌ای کف محاسباتی افزایش عوارض را تا ۳۰ درصد و ۶۰ درصد لحاظ کرد و برای اینکه ارقام و فیش‌های افراد تعیین تکلیف شود، زمانی هم معطل شدند.

درآمد شهرداری افت می‌کند اما سیاست این است که ساخت و ساز در تهران افزایش پیدا کند

به گفته عضو شورای شهر تهران، آن بخشنامه تا حدی عوارض را نسبت به سال گذشته تعدیل کرد و در کنار آن لایحه ای در شورای ششم تصویب شد که یک بسته تشویقی خیلی خوبی ایجاد می‌شود.

عباسی افزود: درست است که درآمد شهرداری افت می‌کند اما سیاست بر اینست که ساخت و ساز در تهران افزایش پیدا کند.

اولویت در حوزه شهرسازی رفع بلاتکلیفی مردم است/ تسهیلگری فرآیند صدور پروانه و مراحل گواهی های ساختمان/شفافیت و حقوق برابر

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اولویت های دوره ششم گفت: اولویت ما در حوزه شهرسازی رفع بلاتکلیفی مردم است همچنین از دیگر اولویت ها رفع هزینه های افسار گسیخته عوارض، تسهیلگری فرآیند صدور پروانه و مراحل گواهی های ساختمان اعم از پایان کار و عدم خلافی ها است.

و افزود: هر چیزی که به شفافیت و حقوق برابر کمک کند، برای ما اولویت دارد.

به سمت تراکم فروشی نمی رویم/ متناسب با نیاز باید ساخت و ساز داشته باشیم

عباسی ادامه داد: نمی گذاریم اخلالی در زیست شهر ایجاد شود ولی منافاتی با تولید مسکن در شهر تهران ندارد. شهر تهران نیاز به مسکن دارد و متناسب با نیاز باید ساخت و ساز داشته باشیم.

عباسی افزود: به سمت تراکم فروشی نمی رویم اما تسهیل گری در فرآیندهای ساخت و ساز داریم.

لایحه تخفیف عوارض ساختمانی محرکی برای افزایش ساخت و ساز

لایحه تحفیف عوارض ساختمانی محرکی برای افزایش ساخت و ساز و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در سطح شهر تهران است.

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: با این لایحه می خواهیم به شهروندان بگوییم این شورا آماده است که شهروندان را در ساخت و سازهای جدید یاری کند.

گلوگاه‌های زیادی در زمینه صدور پروانه وجود دارد/پیشنهاد تشکیل دفاتر خدمات راهنما

مشکلات زیادی در زمینه صدور پروانه وجود دارد و باعث سردرگمی شهروندان شده است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید: گلوگاه‌های زیادی در زمینه صدور پروانه وجود دارد از جمله در دفاتر الکترونیک، سازمان نظام مهندسی و یا شهرداری و درصدد هستیم تا برنامه‌ای تدوین شود که اقدامات مورد نیاز برای صدور پروانه هم‌زمان در همه مراکز و نه پشت سر هم انجام شود تا از این طریق زمان صدور پروانه کاهش یابد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین شهروندان زمانی که برای صدور پروانه مراجعه می‌کنند، در شهرداری نمی‌دانند چه اقدامی باید انجام دهند و سردرگم هستند، لذا پیشنهاد ما تشکیل دفاتر خدمات راهنما است.

وی گفت: تشکیل این دفاتر مانع از فعالیت دلالان و واسطه‌گران خواهد شد و تسریع در صدور پروانه نیز شاهد خواهیم بود.

شورای قبل عوارض شهر را تا ۱۵۰ درصد در برخی مناطق افزایش داد

بخشی از در آمد شهرداری تهران از محل ساخت و ساز و عوارض است. حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: ۶۵ درصد درآمد شهرداری از محل ساخت و ساز و عوارض آن است.

کاشانی گفت: شورای قبل عوارض شهر را تا ۱۵۰ درصد در برخی مناطق افزایش داده بود و همین امر باعث بروز مشکل برای شهروندان شد.

بر اساس این گزارش، تخفیف عوارض چند روزی است اجرایی شده و شهروندان راضی هستند. مدیران جدید شهری تاکید دارند که باید رونق ساخت و ساز در شهر ایجاد و همچنین مشکلات مردم باید در این زمینه مرتفع شود.

فارس

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman