دولت باید مراقب رانت خواران باشد

دولت باید مراقب رانت خواران باشد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۴۰۰/۰۶/۳۱

قیمت گذاری دستوری سیمان و فولاد برای ساخت یک میلیون مسکن، شروع یک زنجیره جدید رانت است.
حواس دولت به رانت خواران منتظر باشد
حواس دولت به رانت خواران منتظر باشد



صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ «پیشنهاد قیمت برای مصالح ساختمانی» از سوی وزیر راه و شهرسازی، شروع قیمت‌گذاری دستوری است و عملا رانت جدیدی را به همراه خواهد داشت. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم از آغاز برنامه مسکنی دولت در هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به قانون جهش تولید مسکن به زودی در شورای عالی مسکن قیمت‌هایی برای مصالح ساختمانی پیشنهاد می‌دهیم.

سیمان و پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی

حمیدرضا متقاعدی، مدیرعامل سیمان داراب با اشاره به آخرین تحولات صنعت سیمان اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت سیمانی ها را ملزم کردند تمام تولیدات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و تمام معاملات این محصول از کانال بورس کالای ایران نجام شود.

وی در ارتباط با سخنان وزیر راه و شهرسازی و پیشنهاد قیمت برای مصالح ساخت یک میلیون مسکن بیان کرد: سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شده است و ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت هیچ استثنایی برای آن قائل نشده است. شورای عالی مسکن مرجع تاثیر گذار و تعیین کننده قیمت سیمان نیست، بنابراین هیچ مرجعی نمی تواند بخشی از این محصول را خارج از بورس خریداری کند.

۲ موضوع با اهمیت در صنعت سیمان


مدیرعامل سیمان داراب در ادامه با اشاره به معضلات قیمت گذاری دستوری بر اقتصاد گفت: «برق و گاز» و «هزینه حمل و نقل» ۲ موضوع با اهمیت در صنعت سیمان است، در صورتی که انرژی مورد نیاز صنایع تامین شود، عرضه سیمان در بازار، با قیمت مناسب و به شکل مستمر عرضه می شود بنابراین مشکل افزایش قیمت سیمان وجود نخواهد داشت که دولت مجبور به دست بردن در قیمت سیمان شود.

وی افزود: قیمت محصولات بسته به عرضه و تقاضا است و دولت باید به دنبال این باشد که تولید کننده بدون دغدغه محصولات خود را تولید کند.

مدیرعامل سیمان داراب با اشاره به حمل و نقل به عنوان مولفه مترتب بر صنعت سیمان گفت: آنچه مسلم است عزم جزم دولت برای کمک به تولید کنندگان می تواند تولید حداکثر ظرفیت سیمان را فراهم کند تا از قِبَل آن، تقاضای تولید یک میلیون مسکن بدون دخالت در قیمت سیمان اجرایی شود.

چهار نتیجه منفی سیاست های قیمت گذاری دستوری

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ انواع و اقسام رانت‌، دو نرخی‌شدن‌ قیمت، خریدوفروش حواله‌ها و فسادهای ناشی از آن، نتیجه سیاست‌هایی است که در سال‌های گذشته و حتی دهه‌های قبل تجربه کرده‌ایم.

این نماینده اصفهان در مجلس به خانه ملت گفت: اگر دولت به‌عنوان خریدار عمده، می‌خواهد وارد بازار شود و با نرخی مناسب سیمان را به پروژه‌های خود تزریق کند، این موضوعی است که باید همه جوانب آن و راهکارهای ضد رانت آن بررسی شود، اما یک اتفاق در این روند قطعا نباید رخ دهد و آن، تعیین قیمت مصوب برای برخی افراد متقاضی سیمان است که این روند به معنای سیاست مداخله‌ای و دستوری است و قطعا موفق نخواهد بود.

برای جلوگیری از رانت در تولید یک میلیون مسکن، دولت باید با دقت قدم بردارد

منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به ساخت یک میلیون مسکن در سال، گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط دولت فرصت مناسبی برای توسعه سازه های فولادی است و با تمام توان برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد و از مسئولان انتظار می‌رود نیازهای شرکت های تولیدی و صنعت فولاد کشور از جمله ذوب آهن اصفهان را در نظر بگیرند و در جهت تامین مواد اولیه و انرژی با قیمت مناسب برای آنها هم اقدام کنند.

وی افزود: در این زمینه بانک ها، معادن و سازمان های مختلف باید با تولید کنندگانی مانند ذوب آهن اصفهان همکاری و مشارکت کنند و طرح ساخت یک میلیون مسکن دولت و بازخوردهای مثبت اقتصادی و اشتغالزایی آن به ثمر
برسد.

یزدی زاده با اشاره به اهمیت عملکرد دولت گفت: موضوع ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌تواند مستمسکی شود تا عده‌ای از این فضا بهره برداری سوء داشته باشند بنابراین دولت باید در این زمینه با دقت و توجه بیشتر قدم بردارد تا فضایی برای رانت ایجاد نشود.

صدای بورس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman