یک کارشناس صنایع خواستار شد:

ضرورت توجه بیشتر دولت به صنعت فولاد

ضرورت توجه بیشتر دولت به صنعت فولاد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۳۱

کارشناس صنایع با بیان اینکه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر، نقش بسزایی در ارزآوری و اشتغالزایی دارد خواستار توجه بیشتر دولت به این حوزه و صنعت شد.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالحسین محجل امامی در ادامه افزود: متاسفانه این صنعت به علل مختلف در چند سال اخیر دچار مشکلات عدیده از جمله قطع برق و عدم تامین کافی و مناسب مواد اولیه شده و تولید کنندگان با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت واقعی خودفعالیت می کنند.

وی گفت: نابسامانی بازار فولاد طی ۲ سال گذشته شرایط تولید این کالا را به خصوص برای صنایع پایین دستی بسیار دشوار کرده است.

محجل امامی افزود: علی رغم اینکه اهمیت و لزوم گردش صنایع کشور به ‌ویژه صنعت فولاد برای جبران فقدان درآمدهای نفتی که در چند سال اخیر دچار شدیدترین تحریم ها شده، بسیار ویژه و حساس است اما پس از بروز مشکلات فراوان در صنعت فولاد کشور از جمله در تأمین مواد اولیه، عدم عرضه مناسب و شفاف آن دربورس کالا و تهیه آن برای صنایع پایین‌دستی، مشکلات تولید کنندگان را دوچندان ساخته است.

این کارشناس صنایع فولاد بیان کرد: این در حالیست که بخش قابل توجهی از صنایع داخلی نیازمند تأمین مناسب محصولات فولادی است و از سوی دیگر بازار فولاد در حوزه صادراتی نیز حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی گفت: با شروع عرضه مستقیم فولاد در بورس کالا از سال ۹۹، طی دو سال اخیر همواره میزان تقاضا برای ورق، بیش از عرضه توسط تولیدکننده اصلی این کالا در بورس بوده و با وجود میزان تقاضای مد نظر مصرف‌کنندگان واقعی، ورق فولادی همچنان کم‌یاب و گران است.

وی افزود: همچنین عدم توجه به ضرورت بازنگری در سهمیه برخی واحدهای تولیدی سبب شده نیازمندان واقعی از جمله تولیدکنندگان مقاطع فولادی در بازار آشفته این کالای نایاب، ناچار به تهیه مواد اولیه مصرفی خود به شکل آزاد و به اصطلاح از "بازار سیاه" شوند و همین مسئله به عاملی برای افزایش هزینه تمام شده تولید محصولات و صنایع مرتبط با مقاطع فولادی از جمله لوازم خانگی، صنعت ساختمان و سایر صنایع مرتبط گردیده و در نتیجه تاثیر منفی زیادی نیز بر معیشت مردم داشته است.

محجل امامی عنوان کرد: در بحث تامین برق مصرفی نیز در طی این دو سال و بخصوص ماه های آغازین سال ۱۴۰۰، همکاری نامناسب وزارت نیرو با تولیدکنندگان و قطعی‌های مکرر برق علی رغم اظهارات مسوولان وزارت نیرو در مورد معافیت شهرک های صنعتی سراسر کشور از قطعی برق، تولیدات شرکت های پایین دستی بشدت کاهش یافت و تصمیمات شرکت توانیر جهت ایجاد محدودیت برقی صنایع فولاد و سیمان و حق استفاده تنها ۱۰ درصد دیماند مصرف، متأسفانه تأمین برق مورد نیاز کارخانجات را در شرایط بحرانی قرار داد.

وی گفت: همین امر موجب وارد آمدن خسارات سنگین روزانه به این زنجیره و اقتصاد ملی شده و به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تولید کـارخانجات را کاهش داده و امنیت شغلی کارگران را تهدید و باعث کم شدن درآمد آنان نیز شده است.

محجل امامی گفت: اوضاع نابسامان بازار فولاد و پیامد های آن در یک برهه به حدی بود که رئیس جمهوری محترم نیز که در آن دوره ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشتند هم نسبت به این تحولات و قیمت بالای فولاد در کشور واکنش نشان دادند و با اشاره به فساد و انحراف در صنعت فولاد، از عدم دسترسی شرکت های پایین دستی به فولاد در کشور و تهیه آن با قیمت های گزاف در بازار سیاه بشدت انتقاد کرده و به تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کشور دستور پیگیری موضوع را داده بودند.

وی افزود: بر این اساس و با عنایت به وجود چنین مشکلاتی، بهبود وضعیت بازار فولاد یکی از مطالبات مهم و اساسی تولید کنندگان آن از دولت محترم بوده و انتظار می رود که تعطیلی واحدهای تولید کننده را برای حل مشکل تامین برق، از دستور کار خارج و با ایجاد زیر ساخت های مناسب و کافی در صنعت برق کشور، ساخت نیروگاه جدید تولید، ارتقاء نیروگاه‌های برق موجود و اصلاح شبکه زمینه را برای اصلاح وضع موجود فراهم سازند.

محجل امامی اظهار کرد: تمرکز بر مقوله توسعه بخشی صادراتی و رهاسازی آن از قید و بند بخشنامه ها و قیمت های دستوری نیز از دیگر خواسته های تولید کنندگان فولادی در کشور است که انتظار می‌رود با هم‌افزایی سیاست‌گذاران حوزه فولاد و همچنین انگیزه بالای دولت سیزدهم در این مسیر، بازار نابسامان فولاد بزودی سامان یابد.

ایرنا

برچسب ها:

صنعت فولاد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman