عضو کمیسون عمران مجلس مطرح کرد:

وام 480 میلیونی کمر مردم را می‌شکند

وام 480 میلیونی کمر مردم را می‌شکند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۶/۳۰

عضو کمیسون عمران مجلس گفت: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا پاک فطرت، با اشاره به وام‌های یک میلیاردی مسکن جوانان و ۴۸۰ میلیون تومانی خرید خانه، گفت: هر چقدر وام خرید خانه افزایش پیدا کند به دلیل عدم نظارت دقیق دستگاهای دولتی، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند از این رو دولت باید شیوه پرداخت وام را تغییر دهند به نحوی که برای افراد فاقد مسکن موثر باشد و این مبالغ به جیب دلالان این حوزه نرود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید کسری مبالغ متقاضیان خانه را تا ۵۰ درصد تامین و به صورت تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد، افزود: اگر در تهران میانگین هر متر خانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانه ۶۵ متری حدود ۲ میلیارد تومان بوده که وام ۴۸۰ میلیون تومانی کمتر از ۲۵ درصد آن را پوشش می‌دهد ضمن اینکه وام‌هایی با نرخ سود ۱۸ الی ۲۲ درصد و با بازپرداخت ماهانه هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمر مردم را می‌شکند.

پرداخت وام با اقساط سنگین بیش از اثر بخشی، اعصاب مردم را خورد می‌کند

وی اضافه کرد: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد و اگر هم پرداخت کنند، در باقی هزینه‌های زندگی خود با مشکل موجه می‌شوند لذا بنده معتقدم این گونه وام‌ها بیشتر اعصاب مردم را خود می‌کند. دولت باید مسکن را ساخته و با اولویت افراد خانه، عرضه کند و سند واحد مسکونی بعد از پرداخت اقساط خانه به نام متقاضی ثبت شود تا از ورود دلالان و سوداگران به این عرصه جلوگیری شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وام‌های پرداختی برای خرید خانه به هیچ عنوان مشکلات مردم را حل نمی‌کند، اضافه کرد: بانک‌ها هیچ‌گاه دلشان برای مردم نسوخته و تنها به سود فکر می‌کنند نه تولید؛ تا زمانی که چنین دیدگاهی در بانک‌ها جود دارند، وضعیت تغییری نخواهد کرد. لذا بانک مرکزی و معاون اقتصادی رئیس جمهور باید این موضوع را مورد بررسی قرار داده و یک‌بار برای همیشه قوانین موجود را مورد بازنگری قرار دهند. مجلس آماده همکاری برای رفع مشکلات و خلاءهای قانونی در حوزه مسکن است.

این نماینده مردم شیراز و ورزقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر بانک‌ها از پرداخت وام‌های کلان به عده خاص ترس دارند لذا تصمیم به پرداخت وام‌هایی می‌گیرند که نه تنها مشکلات مردم و جوانان را رفع نمی‌کند بلکه موجب افزایش قیمت مسکن و بروز مشکلات متعدد می‌شوند.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman