زلزله‌زدگان رامیان، در انتظار تحقق وعده ها

زلزله‌زدگان رامیان، در انتظار تحقق وعده ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۴

هفدهم شهریورماه پارسال بود که زلزله ۵.۱ ریشتری به برخی از واحدهای مسکونی در روستاهای شهرستان رامیان و به صورت محدودتر در آزادشهر خسارت وارد کرد، مسئولان وعده داده بودند خانه‌های مردم زلزله‌زده حداکثر در یکسال احداث شود.
به گزارش اخبار ساختمان، لحظات ابتدایی بامداد هفدهم شهریورماه بود که تکان‌های شدید، لرزه بر اندام نحیف خانه‌های کاهگلی روستاییان انداخت، دیوارها ترک‌های عمیقی برداشت و پایه‌ها آنقدر سست شده بود که دیگر تاب و توان تحمل سقف بالای سر را نداشت. زلزله به برخی از روستاهای شهرستان رامیان خسارت وارد و خانه‌های مردم آسیب فراوانی دید.

در همان ساعت اولیه پس از زمین لرزه، مسئولان از نقاط دور و نزدیک استان خود را به رامیان رساندند، کانون زلزله در روستاهای "قورچای" و "ویرو" بود و به تبع بیشترین خسارت‌ها هم در همین مناطق رخ داده بود.

با اینکه آوارشدگی در پی زلزله 5.1 ریشتری رامیان اتفاق نیفتاد اما به علت ترک‌ها و شکاف‌های عمیقی که در دیوارها و سقف خانه‌های روستایی ایجاد شده بود این واحدهای را برای سکونت کاملا غیرایمن کرده بود.

بازسازی خسارت‌های ناشی از زلزله در بخش مسکونی روستاهای رامیان پس از گذشت چند ساعت آغاز شد و نخستین واحد مسکونی بازسازی شده نیز در مدت یکماه در روستای قورچای به بهره برداری رسید. همین موضوع مردم را برای بازسازی خانه‌هایشان امیدوار کرده بود اما برخی قول‌ها و وعده‌های غیرکارشناسی مسئولان به مردم زلزله‌زده، در کنار مشکلات اقتصادی و گرانی مصالح و فقر انباشت شده از گذشته سبب شد ساخت خانه‌های جدید با چالش‌های زیادی مواجه شود.

با اینکه گفته شده بود خانه‌های تخریب شده در زلزله رامیان حداکثر در مدت یکسال ساخته می‌‌شود اما هنوز روستاییان به ویژه در روستای ویرو با ساختمان‌های نیمه تمام و دست خالی مواجه هستند.

یکی از روستاییان که خانه‌اش در زلزله 17 شهریور پارسال تخریب شده بود در این باره اظهار داشت: بعد از زلزله بسیاری از مسئولان به روستا آمدند هرکدام شان، وعده‌ای به مردم دادند و قرار بود تا آخر کنار مردم بمانند تا خانه‌هایشان ساخته شود.

وی گفت: بعد از چند هفته دیگر سرزدن‌های مسئولان مختلف به روستاییان به پایان رسید و الان که خیلی از خانه‌ها نیمه تمام مانده، کسی سراغی از ما نمی‌گیرد.

این پیرمرد درباره اینکه ساخت برخی خانه‌ها به اتمام رسیده است، هم گفت: کسانی که خانه‌هایشان به پایان رسیده گاو و گوسفندشان را فروختند یا یک قطعه زمین فروختند تا خانه‌هایشان را کامل کند اما همه روستاییان وضع خوبی ندارند که بتوانند خانه‌هایشان را بسازند. مردم در این کار مانده‌اند و فقر هم دست‌شان را بسته است.

یکی دیگر از اهالی روستای ویرو هم گفت: با 60، 70 میلیون تومان که نمی‌شود خانه ساخت. تقریبا همین مبلغ به مردم داده شده و با این پول یک اتاقک هم نمی‌توان ساخت.

وی افزود: روستای ما دور افتاده و محروم است و اغلب مردم شرایط اقتصادی خوبی ندارند. همانقدر گاو و گوسفند یا زمین دارند که بتوانند خرج زندگی‌شان را بدهند. الان یکسال از زلزله گذشته و تقریبا نیمی از خانه‌های مردم زلزله زده این روستا ساخته نشده است.

مرتضی احمدی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در این باره اظهار داشت: بعد از زلزله پارسال 250 واحد مسکونی در 10 روستای شهرستان رامیان و یک روستا در آزادشهر خسارت دید.

وی گفت: الان که یکسال از آن حادثه گذشته از مجموع 250 واحد خسارت دیده، 234 واحد عملیات ساخت آن اجرایی شد و مالکان برخی واحدها نیز از ساخت و بازسازی خانه‌های خود به دلایلی که داشتند، انصراف دادند یا استقبال نکردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان افزود: 205 واحد مسکونی، عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است و واحدهای باقی مانده نیز در مرحله سقف قرار دارد.

به گفته وی در مجموع بازسازی خانه‌های مردم زلزله زده رامیان پس از گذشت یکسال 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. احمدی درباره عدم تحقق وعده ساخت یکساله خانه‌های روستاییان گفت: در بازسازی، مشارکت مردم حرف اول را می‌زند و در روستای ویرو در روزهای اول بعد از حادثه برخی از مالکان به رغم اینکه شرایط و تسهیلات برای شروع عملیات ساخت و ساز فراهم شده بود، با تأخیر ورود کردند و برای همین اکنون کمی با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: در کنار آن، شرایط اقتصادی که بر جامعه حاکم شد و افزایش قیمت‌ها سبب شد که کار با کندی پیش برود. با اینحال برای این واحدهای باقی مانده از هر طریق ممکن پیگیری می‌کنیم تا ساخت و ساز آنها به اتمام برسد.

تسنیم

برچسب ها:

زلزله رامیان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman