انبوه سازان از انبوه مشکلات می گویند

انبوه سازان از انبوه مشکلات می گویند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۸ | ۱۴۰۰/۰۵/۲۷

قیمت زمین و آپارتمان طی سه شال گذشته از سه تا شش برابر افزایش داشته است و لذا رویای خانه‌دار شدن برخی افراد حالا به کابوس تبدیل‌شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته به‌طور لجام‌گسیخته‌ای در حال افزایش است و لذا برای آن‌هایی که هنوز سرپناهی ندارند این افزایش قیمت حکم کابوس را دارد.

اگر تا دو سال پیش در مناطق خوب شهر مشهد آپارتمان‌های نوساز را به ازای هر مترمربع پنج الی هشت میلیون تومان می‌توانستید خریداری کنید اما در حال حاضر این ارقام به متری ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان رسیده است!

گرانی زمین؛ افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سیر صعودی پروانه کار و ده‌ها عامل دیگر ازجمله فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت مسکن بوده است.

درحالی‌که دولت در طی سال‌های گذشته با اجرای برخی از طرح‌ها مانند مسکن مهر و یا طرح مسکن ملی سعی کرده تا کمبود سرپناه در این زمینه را حل کند اما با توجه به تقاضایی که در این بخش وجود دارد هنوز به عطش مستأجران به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر پاسخ نداده و این روزها به دلیل بی‌ثباتی شرایط اقتصادی کمتر شاهد انبوه‌سازی در سطح استان هستیم.

در همین راستا طی گفت‌وگویی با مهندس«محمود پژوم» رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی و عضو هیئت‌مدیره کانون انبوه‌سازان کشور آخرین وضعیت ساخت‌وساز را موردبررسی قراردادیم.

تأثیر گرانی مصالح ساختمانی بر نرخ تمام‌شده مسکن چقدر است؟

به اعتقاد من گرانی صد درصد مصالح بر روی ساخت‌وساز و انبوه‌سازی تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

به‌طور مثال فولاد ٣٠ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است و یا سیمان با توجه به این‌که کارخانه‌ها قیمت آن را بالا نبرده‌اند اما در بازار قیمت آن افزایش پیداکرده است. برای مثال سیمان در حالی که ۳۰ یا ۳۵ هزار تومان قیمت گذاری شده بود اما در بازار به قیمت ۷۰ الی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مورد مصالح دیگر نیز باید گفت، شاهد افزایش قیمت بی‌رویه هستیم.

به نظر شما آیا قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال افزایش خواهد داشت؟

ازآنجاکه سازنده‌ها و انبوه‌سازان نمی‌توانند تا رسیدن به ثبات در بازار دست نگاه‌دارند و به‌ دلیل تعهدات زمانی که در قراردادها دارند باید پروژه‌های خود را تحویل دهند لذا با همین مصالح امروزی باید ساخت‌وساز را ادامه دهند.

ازآنجاکه ما بازهم در همین دو ماه گذشته شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش‌های ۳۰ درصدی در مواد اولیه بودیم لذا بدون شک در ماه‌های آتی اثرات این گرانی در افزایش قیمت مسکن خودش را نشان خواهد داد.

اگر فرض کنیم که شرایط با همین وضعیت کنونی حاکم در سیاست و اقتصاد کشور پیش برود، با توجه به گران شدن تمام کالاها و خدمات، افزایش دستمزدها و... از طرف دیگر وضعیتی که خرید و فروش زمین‌ها دارد، متاسفانه امید زیادی به کاهش قیمت مسکن نداریم .

برای خانه‌دار کردن ایرانی‌ها آیا راهی وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌ازاین رئیس‌جمهور قول یک‌میلیون واحد مسکونی را به مردم دادند لذا نیاز است تا در این راستا زیرساخت‌های لازم فراهم شود و این حرف از روی کاغذ بر روی زمین عمل بیاید.

اگر دولت در تمامی استان‌ها زمین‌های ٩٩ ساله‌ در اختیار متقاضیان قرار دهد و بار دیگر از انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز این زمین‌ها استفاده کند آن‌وقت می‌توان به خانه‌دار شد بسیاری از اقشار مردم و حل مشکل مسکن آن‌ها امیدوار بود.

اگر سازمان‌های متولی مثل شهرداری، زودتر از مردم زمین‌ها را خریداری کرده و آن‌ها را برای مسکن اختصاص دهد، تأثیر بسیار زیادی بر کاهش قیمت‌ها و همچنین کاهش تورم‌ دارد و دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه خواهد کرد.

آیا اعطای زمین به‌تنهایی این مشکل را حل می‌کند؟

طبیعی است که برای احداث مسکن نیاز به سرمایه‌داریم و لذا می‌بایست دولت با در نظر گرفتن تسهیلات حداقلی ۴٠٠ الی۵٠٠ میلیون تومان با اقساط بلندمدت ٢۵ الی ٣٠ سال به‌صورت پلکانی این سرمایه را تأمین کند.

از طرفی با توجه به اینکه سالیانه دستمزدها و حقوق افزایش پیدا می‌کند ،اقساط هم افزایش یابد تا در توان خریدار باشد.

همان‌طور که عرض کردم اگر تسهیلات موجود باقیمت مناسب باشند و بانک‌ها بتوانند تا ۴۰ الی۵۰ درصد تسهیلات به ساختمان‌سازان ارائه بدهند و از طرفی مهلت بازپرداخت وام‌ها را بیشتر کنند، تا حد قابل‌توجهی می‌توان به بهبود بازار مسکن کمک کرد.

اگر برنامه احداث یک‌میلیون مسکن به‌طورجدی در دستور کار قرار بگیرد انجمن انبوه‌سازان استان خراسان رضوی نیز آماده مشارکت برای به ثمر رساندن این طرح‌هاست.

نرخ ساخت امسال به ازای هر مترمربع چقدر افزایش داشته است؟

هزینه هر متر ساخت ساختمان، کاملاً بستگی به کیفیت و متریال دارد و برای ساختمان‌های معمولی قیمت تمام‌شده از متری پنج میلیون تومان هزینه می‌شود و با افزایش کیفیت به متری ۱۰ الی۱۲ میلیون تومان نیز خواهدرسید.

این در حالی است که به‌طورمعمول خانه‌های انبوه‌سازی که موردبحث می‌باشند از متری پنج میلیون تومان قابل ساخت خواهد بود.

فکر می‌کنید حوزه مسکن تورم چنددرصدی را تا پایان سال تجربه کند؟

شرایط فعلی اقتصادی و آینده بازار به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست اما با توجه به صحبت‌های دولت که با ۴۰درصد کمبود بودجه مواجه است این درصد معنا و مفهومش بر این است که این ۴۰ درصد به تورم برمی‌گردد.

دور از انتظار نیست که اگر با همین شرایط پیش برویم تا پایان سال شاهد تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی نیز باشیم.

آینده بازار مسکن بستگی به وضعیت سیاسی کشور و چگونگی اوضاع برجام دارد، اما تجربه سال‌های طولانی این موضوع را تثبیت می‌کند که امن‌ترین و بهترین منبع سرمایه‌گذاری در کشور مسکن است.

برای رسیدن به ثبات و تعادل در بازار مسکن به نظر شما چه باید کرد؟

یکی از دلایلی که امروز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن هستیم، عدم توجه کافی به عرضه و تقاضای مسکن است. برای رسیدن به تعادل در بازار مسکن برای همه اقشار جامعه نیاز به برنامه‌ای مدون و بلندمدت برای اخذ تصمیمات اصولی و منطقی هستیم. یکی از دلایل نبود چنین برنامه‌ای بی‌توجهی به تجارت بخش خصوصی و فعالان ذی‌صلاح در امر ساخت مسکن همچون انبوه‌سازان است.

به‌طور مثال در طرح اقدام ملی که توسط دولت مطرح گردید، پس از مطالعات چندین ماهه در وزارت راه و شهرسازی به دلیل بی‌توجهی به نظرات بخش خصوصی و انبوه‌سازان، عملاً استقبالی از آن صورت نگرفت و این طرح در بیشتر استان‌ها با شکست روبه‌رو شد.

باید توجه داشت که با ادامه رویه فعلی و افزایش قیمت مسکن در آینده، بسیاری از اقشار کم‌درآمد در آرزوی داشتن مسکن خواهند ماند و محروم از سکونت در سرپناهی مطمئن خواهند بود.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman