توصیه های راسان برای صرفه جویی در مصرف آب؛

راه حل هایی برای کاهش مصرف آب

راه حل هایی برای کاهش مصرف آب
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۶

در سال های اخیر، مشکل کم آبی یکی از عمده مسائلی بوده است که ذهن تمامی افراد جامعه، از جمله کشاورزان، مسئولین، حامیان محیط زیست و حتی مردم عادی را به خود مشغول کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، در واقع مشکل کم آبی، مشکل یک فرد نیست بلکه تمام افراد جامعه در قبال این موضوع مسئول هستند و بهبود شرایط کم آبی نیازمند توجه و مسئولیت پذیری تمام بخش های جامعه است.

در این مطلب قصد داریم به ساده ترین روش ها برای صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف آب اشاره کنیم. فراموش نکنید که هر فردی میتواند با صرف کمی دقت، سهم بزرگی در کاهش مصرف آب و ذخیره این مایه حیات برای آیندگان داشته باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که مصرف آب بالایی ندارند و مشکل کم آبی دلایل دیگری دارد. این تصور کاملاً اشتباه است. مصرف بی رویه و بی توجهی نسبت به مصرف آب خود دلیل مهمی برای از دست دادن این مایع ارزشمند است. خانه شما می تواند بهترین محل برای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از آب باشد. شما و خانواده تان می توانید با بهبود شیوه های مصرف آب، این مسئولیت مهم اجتماعی را به سایرین نیز منتقل کنید.

در این نوشته برخی از روش هایی را که می توان در خانه برای کاهش مصرف آب از آن استفاده کرد آمده است:

1. کوتاه کردن زمان دوش گرفتن. یکی از بیشترین مکان هایی که در آن مصرف آب به بی نهایت می رسد حمام است. اگر شما مدت زمان زیادی را به حمام کردن سپری کنید، ناگزیر آب زیادی مصرف خواهید کرد. در صورتی که با کوتاه کردن این زمان، می توانید در مصرف آب صرفه جویی کنید. اگر شما هر روز پنج دقیقه صرف دوش گرفتن کنید میانگین مصرف شما نسبت به زمانی که هر دو روز یک بار به مدت یک ساعت صرف حمام رفتن می کنید، بسیار کمتر خواهد بود.

2. شستن ظروف با شیر آب بسته. برخی افراد در هنگام شستن ظروف با مایع ظرفشویی، نیز شیر آب را باز می کنند. در حالی که میتوان ابتدا باقیمانده غذاها را جدا کرد، سپس کمی آب روی ظروف پاشید تا از حالت خشکی و چسبندگی مواد غذایی کاسته شود. در فاصله بین شستشوی ظروف با مایع ظرفشویی و آبکشی آنها، هیچ نیازی به باز بودن مستمر شیر آب نخواهد بود. در نهایت پس از شستشو با مایع ظرفشویی می توان از شیر آب با فشار کم، برای آبکشی ظروف استفاده نمود. این روش در صرفه جویی آب تاثیر بسیار زیادی دارد.

3. در مسواک زدن بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند آب زیادی مصرف نمی شود، با عدم استفاده از روش صحیح می تواند زیان بار نیز باشد. بهترین روش مسواک زدن استفاده از یک لیوان آب برای شستشوی دهان است. در حالی که اگر از لیوان آب برای مسواک زدن استفاده نشود، بیشتر از چندین لیوان آب را بدون هیچگونه مصرف با ارزشی از دست خواهید داد. تنها کافیست یک بار این روش را امتحان کنید. قطعا متوجه تفاوت آن خواهید شد.

4. استفاده از شیرآلات مدرن و با تکنولوژی جدید. در این روش شما می توانید از شیرآلات متنوعی که با هدف بهبود وضعیت مصرف آب طراحی شده اند استفاده کنید. مانند شیرآلات چشمی و لمسی و ... در این روش تنها زمانی که شما نیاز به باز بودن شیر آب داشته باشید، این امکان برایتان فراهم می شود و در مصرف آب بسیار کاربردی است. خصوصاً در مکان های عمومی که گاهاً افراد به دلایل مختلفی شیر آب را بدون بستن رها می کنند و یا کامل آن را نمی بندند و ممکن است ساعت ها آب تصفیه شده بدون هیچگونه استفاده ای به فاضلاب ریخته شوند.

5. تعویض شیرآلات فرسوده منزل. در خانه های قدیمی اکثراً شیر آب های قدیمی استفاده می شود و به دلیل گذشت زمان و نا مرغوب بودن این شیرآلات، ممکن است که شروع به چکه کردن کنند و یا هرز شوند و به طور کامل بسته نشوند. چند چکه کوچک شاید هیچ تاثیری نداشته باشد. اما تصور کنید که یک شیر آب خراب، ساعت ها با سرعت بالا چکه کند...

6. آبیاری باغچه و شستشوی ماشین. در برخی خانه ها باغچه وجود دارد و یقیناً گیاهان نیاز به آبیاری دارند اما روش آبیاری میتواند هم در شرایط رشد گل و گیاهان تاثیر گذار باشد و هم در مصرف آب. امروزه روش های نوینی از جمله آبیاری قطره ای و ... برای آبیاری باغچه ها تعبیه شده است که در زمان های خاصی به میزان مشخصی باغچه آبیاری شود. در شستشوی ماشین و وسایل نقلیه نیز، دقیقاً مانند مسواک زدن، به یک منبع محدود برای شسشتو نیاز دارید و با همان میزان مشخص نیز میتوانید وسیله نقلیه خود را عاری از آلودگی ها کنید و هیچ نیازی به یک شیر آب که به طور مستمر باز باشد و آب از آن بدون هیچ مصرف بهینه ای خارج شود؛ نیست.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman