رئیس اتحادیه املاک سنندج مطرح کرد:

رشد 50 درصدی قیمت مسکن در کردستان

رشد 50 درصدی قیمت مسکن در کردستان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۵ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۵

رئیس اتحادیه املاک سنندج گفت: قیمت هر متر مسکن در کردستان از سال گذشته تا امروز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، وریا احسن افزود: قیمت اجاره مسکن در مناطق مختلف شهر سنندج با توجه به وضعیت ساخت و سازها و بافت شهری متفاوت است.

وی افزود: سال ساخت، محله، متراژ و آپارتمانی یا ویلایی بودن ساختمان و در نهایت قیمتی که مالک به خریدار می‌دهد تعیین کننده قیمت مسکن در استان کردستان است. همچنین تورم در زمینه مصالح و عوارض شهرداری، مهندسی ساختمان... برقیمت مسکن تاثیرگذار است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج اضافه کرد: قیمت هر متر مسکن در کردستان از سال گذشته تا امروز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

احسن گفت: در حال حاضر هر متر در محله مبارک آباد در بالای شهر کردستان بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است. در محلات متوسط و پایین شهر مانند چهارباغ بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه این مشکل گرانی مسکن در همه نقاط استان وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ارگان یا مسئولی توان تعیین نرخ اجاره بهای مسکن را ندارد، چرا که قیمت‌ها سلیقه‌ای و طبق نظر خود صاحب ملک تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج اضافه کرد: قانون و عدد و رقمی برای نرخ اجاره مسکن تعیین نشده و این موضوع باعث نابسامانی در این حوزه و فشار به قشر ضعیف جامعه می شود.

وی گفت: به دلیل بالا بودن نرخ اجاره مسکن، مردم به حاشیه شهر روی آورده و این موضوع ارتباطی به اتحادیه نیز ندارد، زیرا قیمت گذاری وجود ندارد تا بتوان بر آن نظارت کرد.

احسن، بالا رفتن قیمت فروش مسکن را در افزایش نرخ اجاره بها بسیار مؤثر دانست و گفت: سایت دیوار و عرضه مسکن در آن برای اجاره و خرید و فروش، تأثیر منفی بر این بازار گذاشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج راه حل این مشکل را تعیین شرایط نرخ اجاره بها توسط قانونگذار در مجلس دانست و افزود: در صورتی که چنین قانونی مصوب شود، اتحادیه نیز می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته و با مشاوران ملکی متخلف برخورد کند.

وی در ادامه به پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات، وام مسکن، ساخت و سازهای دولتی تاثیری بر روند کاهش قیمت مسکن در کردستان ندارد. یک زوج جوان در صورت گرفتن تسهیلات ۴۰۰ میلیونی نیز نمی توانند در یک محله متوسط صاحب یک ۶۰ تا ۷۰ متری شوند چراکه اگر هر متر مسکن در محله متوسط ۱۵ میلیون در نظر بگیریم با این میزان وام نیز نمی توان باز صاحب خانه شد. فضای مجازی و قیمت گذاری بدون حساب و کتاب بر روند افزایش مسکن در کردستان تاثیر گذاشته است.

همشهری آنلاین

برچسب ها:

قیمت مسکن ،کردستان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman