حضور فروشنده‌های انصرافی در بازار مسکن

حضور فروشنده‌های انصرافی در بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۱ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

واسطه‌های ملکی می‌گویند هر روز بر تعداد آپارتمان‌هایی که برای فروش به بازار مسکن عرضه می‌شود، افزوده می‌شود و برخی از فروشندگان انصرافی در ماه‌های گذشته، طی تیر ماه به بازار بازگشته‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، هنوز اطلاعات رسمی از قیمت مسکن در اولین ماه تابستان منتشر نشده است، اما برآوردی که واسطه‌ها دارند این است که قیمت‌ها در این ماه تغییر چندانی نداشته است. البته فروشندگان واحدهای نوساز که تعدادشان در بازار مسکن به صورت بالفعل اندک است، بعضا قیمت‌های پیشنهادی خود را اندکی افزایش داده‌اند، اما این شیوه قیمت‌گذاری در مورد سایر فایل‌ها مصداق نداشته و سایر فروشنده‌ها، حتی قیمت اعلامی اولیه خود را به مقدار جزئی کاهش داده‌اند.

تحقیقات میدانی همچنین نشان داد تعدادی از متقاضیان فروش مسکن که در ماه‌های گذشته به دلیل ابهام درباره آینده بازارها تصمیم به ترک بازار مسکن گرفته و فایل خود را از لیست فروش بنگاه‌ها خارج کرده بودند نیز در تیرماه به این بازار بازگشته‌اند. در میان این فروشنده‌های جدید، سازنده‌ها نیز حضور دارند اما حضور سازنده‌ها اغلب یا به صورت تک‌فروشی فقط یک واحد از مجموعه واحدهای تکمیل شده ساختمان بوده یا اینکه به صورت یکجا فروشی، کل ساختمان خود را برای فروش به سرمایه‌گذاران ملکی خاص عرضه کرده‌اند.

از آنجا که بازار مسکن در رکود معاملاتی به سر می‌برد و هنوز تعداد معاملات از حدود پنج هزار فقره در ماه فراتر نرفته است، سازنده‌ها ترجیح می‌دهند کل واحدها را برای فروش به واسطه‌ها نسپارند، چراکه پیش‌بینی می‌کنند فروش تمام واحدهای ساختمان آنها بیش از یک سال زمان می‌برد و عملا وصول خرده‌ بهای واحدها نمی‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری ملکی جدیدی را برای آنها فراهم کند. به همین سبب در صورت پول‌لازم بودن صرفا یک واحد را می‌فروشند و اگر پول‌لازم نباشند، کل واحدهای ساختمان را به صورت یکجا برای فروش عرضه می‌کنند.

دنیای اقتصاد

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman