بیکاری کارگران در پی افزایش قیمت سیمان

بیکاری کارگران در پی افزایش قیمت سیمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۳

کمبود سیمان در آذربایجان غربی به یکی از موضوعات مهم طی روزهای اخیر تبدیل شده، به‌طوری که برای خرید چند پاکت سیمان باید کل شهر را زیر پا گذاشت و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای مردم و حتی مصالح‌فروشان شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به اینکه تابستان فصل کاری ساخت و ساز است، کمبود سیمان در بازار سبب بروز مشکلات بسیاری برای مردم و حتی فعالان حوزه بتن آماده شده و بسیاری از کارگران در این حوزه به‌دلیل نبود سیمان در بازار چشم انتظار ساماندهی بازار برای از سرگیری فعالیت خود و کسب درآمد هستند.

البته این درحالی است که در بازار آزاد هر پاکت سیمان به دو برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد و به ناچار برای خرید سیمان باید به بازار آزاد مراجعه کرده و هر پاکت سیمان را به جای نرخ دولتی با قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرد.

بیکاری کارگران ساختمانی در پی گرانی سیمان

سربازرس رفاهی کارگران ساختمانی آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه کمبود و افزایش قیمت سیمان باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شده گفت: افزایش قیمت سیمان شغل کارگران ساختمانی را تهدید کرده است.

چنگیز عمری درباره افزایش قیمت سیمان گفت: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در ارومیه به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و این مسئله باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شده است.

وی با بیان اینکه قطعی برق و افزایش هزینه های تولید باعث شده تا قیمت سیمان در ارومیه افزایش یابد، افزود: این مسئله باعث تعطیلی بیشتر پروژه های ساختمانی شده و ادامه کار برای کارفرمایان مقرون به صرفه نیست.

عمری افزود: متاسفانه کارگران ساختمانی هم در زمان کرونا و هم با گران شدن قیمت سیمان آسیب جدی دیده و با نبود کار به سمت شغل های کاذب روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه، طرح تفصیلی موجب پایین آمدن ساخت و سازها در ارومیه شده است ،گفت:متاسفانه،قطعی برق و گرانی سیمان نیز به این مشکلات افزوده شد.

عمری با بیان اینکه کارگران ساختمانی فقط ۵ الی ۶ ماه از سال را کار می‌کنند گفت: با کمبود سیمان و قطعی برق کار این کارگران به سه ماه در طول سال کاهش یافته است.

وی بیان کرد: متاسفانه کرونا باعث شد بخش زیادی از کارگران بیکار و تنها ۶۰ درصد مشغول باشند و مابقی کارگران ساختمانی نیز که بیکار و خانه‌نشین شده‌اند قادر به امرار معاش و تامین هزینه های زندگی نباشند.

وی افزود: امید کارگران ساختمانی به نقاشی ساختمان یا تعمیر لوله و تاسیسات خانه‌ها بود که به دلیل بیماری کرونا و کاهش تقاضا، کار کمتری به آنها پیشنهاد می‌شود و از این جهت اشتغال و معیشت آنها به خطر افتاده است.

قطعی برق و تعطیلی اجباری کارخانه‌ها دلیل کمبود سیمان

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: قطعی برق و تعطیلی اجباری کارخانجات سیمان استان و همچنین عرضه سیمان در بورس موجب کمبود و توزیع نامنظم سیمان در استان شده است.

ایرج مرندی بیان کرد: در راستای کنترل و نظارت بر عملکرد مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۱۳۸ مورد بازرسی از واحدهای توزیعی و تولیدی مصالح ساختمانی استان به عمل آمده است.

مرندی تصریح کرد: بیشترین بازرسی های انجام شده و پرونده های متشکله با انجام یک هزار و ۳۸۵ مورد بازرسی و تشکیل ۱۴۸ فقره پرونده تخلفات صنفی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد ریال در حوزه توزیع سیمان است.

وی تأکید کرد: واحدهای توزیع کننده سیمان موظف به توزیع با نرخ مصوب دولتی هستند و امتناع از فروش سیمان تخلف بوده و همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی اعم از گران فروشی و عدم فروش کالا و یا هرگونه تخلف دیگر را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۲۴ ستاد خبری سازمان با ما درمیان بگذارند تا در اولین فرصت مورد بررسی قرار می گیرد.

جولان دلالان و واسطه گران سیمان دلیل گرانی سیمان در ارومیه

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی با اشاره به التهابات بازار سیمان در ارومیه گفت: دلالان و واسطه گران سیمان، در این التهاب بازار «تولید و مصرف» و در این پیک کاری، به وضوح در سطح جامعه جولان می دهند و از این شرایط بوجود آمده نهایت سوء استفاده را کرده و هر پاکت سیمان را بیش از ۱۰۰ هزار تومان در بازار سیاه می‌فروشند.

علی صحرانورد افزود: در شرایطی که کارخانجات سیمان امکان ذخیره‌سازی و دپو کردن را ندارند، طبیعی است که قیمت‌ها در بازار سر به فلک بکشد، البته نباید فراموش کرد قطعی برق هم مزید بر علت شده است.

وی رانت را دلیل اصلی کمبود سیمان و افزایش قیمت آن عنوان کرد و گفت: رانت‌خواران سیمان از همزمانی عرضه سیمان در تالار بورس کالا و قطعی برق سواستفاده کرده و علت جهش قیمت سیمان را بورس جلوه می‌دهند.

این فعال کارگری تصریح کرد: کار به جایی کشیده که نمایندگان مجلس از سر ناآگاهی یا شاید هم آگاهانه در آتش رانت‌خواران سیمان می‌دمند و بیش از پیش در حال ضربه به تولید کشور هستند.

وی افزود: سال‌ها دلالان سیمان با قیمت مصوب سیمان را از در کارخانه تحویل می‌گرفتند و با حاشیه سود چند ده درصدی در بازار می‌فروختند و از این محل نیز طبیعتا سودهای کلانی به جیب می زدند.

صحرانورد گفت:حالا که راه‌حلی برای حذف دلالان و واسطه گران مفت خور در عرضه مستقیم سیمان به بورس کالا پیدا شده، طبیعی است که دلالان و عاملان آنها در ساختار حاکمیتی از هر ابزاری برای بازگرداندن چنین رانتی استفاده کنند.

وی گفت: آن‌چه مشخص است وقوع جنگی میان تولیدکنندگان سیمان و رانت‌خواران بوده و باید دید آیا بار دیگر عاملان رانت‌خواران که تجربه نشان داده نفوذ خوبی نیز در دستگاه حاکمیتی و سیاست‌گذاری دارند می‌توانند ضربات شدید خود را به تولید کشور وارد کنند یا خیر؟

صحرانورد افزود: از دستگاه‌های نظارتی و قضایی می‌خواهیم ۲۴ ساعته پای کار باشند و اجازه ندهند ویژه خوران از این شرایط بوجود آمده سوء استفاده کنند و دست دلالان و احتکار کنندگان را از این کالای استراتژیک قطع کنند.

در پایان به صراحت می توان گفت مسئله گرانی سیمان نیازمند نظارت جدی مسئولان امر است، موضوعی که تاکنون دولت و مسئولان مربوطه هیچ راهکاری برای حل آن جز افزایش قیمت نداشتند‌.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman