فعالان صنعت ساخت و ساز می‌گویند:

صنعت ساخت و ساز مسکن در رکود به سر می برد

صنعت ساخت و ساز مسکن در رکود به سر می برد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۴/۳۱

هزینه ساخت و ساز مسکن این روزها روندی افزایشی را تجربه می‌کند و حالا گرانی محصولات فولادی و سیمان در بازار به این روند دامن زده است.

به گزارش اخبار ساختمان، فعالان صنعت ساخت و ساز می‌گویند روند کنونی هزینه ساخت مسکن را نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داده و این امر تاثیرات خود را به زودی در قیمت مسکن تازه‌ساز به نمایش خواهد گذاشت. نکته مهم اینجاست که رشد بهای مسکن نوساز، قیمت سایر املاک را نیز به سرعت تحت تاثیر خود قرار می دهد. قیمت مسکن در بازار ایران روندی افزایشی را در سه سال اخیر، پس از به وقوع پیوستن شوک ارزی تجربه کرده است.

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد ماه به ۲۹ میلیون ۶۷۳ هزار تومان رسیده است که رقمی بسیار بالا در قیاس با ارقامی است که در سه سال گذشته در خصوص متوسط قیمت مسکن اعلام شده است.

ایرج رهبر، نائب رییس رهبر انجمن انبوه‌سازان درباره هزینه ساخت هر متر مسکن ساده در کلانشهر تهران گفت: یک واحد ۱۰۰ متری با مشاعات ۸۵ متری مفید حداقل هزینه ای بین ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه ساخت دارد که در واقع ۷۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۱۰۰ متر مسکن ساده در تهران هزینه باید در نظر گرفت.

وی هشدار داده است با گرانی قیمت سیمان، افزایش قیمت ساخت مسکن به وقوع خواهد پیوست.

وی درباره بازار ساخت و ساز در کشور توضیح داد: وضعیت ساخت و ساز با شرایط سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده و بازار در رکود به سر می برد به طوری که پروژه‌های عمرانی اکنون به اصطلاح خوابیده و مسکن مهر در حال انجام است و امیدواریم با ساخت مسکن ملی شاهد رونق بازار باشیم.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش تقریبا متوقف شده زیرا ماه‌هاست که بازار ساخت و ساز در کشور راکد شده است.

 

بیشتر بخوانید: دولت جدید باید بر روی رونق تولید تمرکز کند

وام ۴۵۰ میلیونی ساخت در افزایش سرمایه‌گذاری موثر است؟

افزایش سقف وام سخت مسکن در شرایط کنونی با هدف ترغیب سازندگان به ساخت و ساز صورت گرفته است.

طبق رویه کنونی سقف تسهیلات ساخت مسکن به روش‌های معمول ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است که امسال سقف تسهیلات مسکن برای سازندگانی که از فناوری‌های نوین در فرایند ساخت استفاده کنند بیش از دو برابر و به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

در حالی که سالانه باید حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته و تولید می‌شد اما طی سال‌های گذشته این میزان به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده است.

ایرج رهبر اما درباره تاثیر وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در رونق صنعت ساختمان گفت: در کلانشهرها این مساله موثر است اما کامل نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد البته جزئیات اعطای وام ۴۵۰ میلیون تومانی به صورت دقیق مشخص نیست و اگر قرار است این وام برای ساخت پرداخت شود باید اجازه انتقال آن از متقاضی به خریدار داده شود.

رهبر تصریح کرد: اگر قرار باشد مستقیم وام به خرید داده شود به حتم موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و خرید را تحریک می کند که اصلا مناسب نیست.

وی بیان کرد: باید نحوه پرداخت، مدت زمان بازپرداخت و اقساط آن به گونه‌ای باشد که افراد کم درآمد و همچنین با درآمد متوسط قادر به پرداخت اقساط ماهانه باشند زیرا اگر قرار باشد خانواده‌ای در مجموع و حداکثر پنج میلیون تومان درآمد داشته باشند به حتم قادر به پرداخت اقساط وام ۴۵۰ میلیونی برای ۱۲ سال و ماهانه بین ۷ تا ۷.۵ میلیون تومان نخواهند بود.

این فعال بازار ساخت و ساز ادامه داد:‌ با این شرایط باید گفت اعطای وام ۴۵۰ میلیون تومانی تبدیل به برنامه‌ریزی می شود که غیر مستقیم و در عمل قابلیت اجرایی ندارد و برای کسی قابل استفاده نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: تیغ دو لبه تقاضای مصرفی در بازار مسکن چگونه عمل می کند؟

خبرآنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman