چالش گرانی سیمان برای دولت آینده

چالش گرانی سیمان برای دولت آینده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۹

کارشناسان معتقدند؛ باتوجه به برنامه های دولت سیزدهم برای کاهش قیمت مسکن؛ قطعا این گرانی سیمان می تواند آسیب های جدی در تولید ایجاد کند.
به گزارش اخبار ساختمان، روزهای پایانی دولت دوازدهم در حال سپری شدن است اما روند گرانی ها همچنان در این دولت ادامه دارد. علی رغم اینکه رئیس جمهور وقت در این هشت سال اخیر اعلام کرد که برق برای مردم مجانی شده است اما قطعی های مکرر برق در یک سال اخیر سبب شد تا بسیاری از کارخانه های تولیدی با آسیب های جدی رو به رو شوند.

کارخانه های تولیدی سیمان به دلیل خاموشی برق ها با آسیب های جدی همراه شده اند. قیمت سیمان به یکبار به مبلغ 100 هزار تومان رسید. هرچند دولت قیمت مصوب را 24 هزار تومان اعلام کرد اما قیمت واقعی که به دست مصرف کننده می رسد مبلغی بالغ بر 100 هزار تومان است.

در قیمت مصوب هم اما و اگر های بسیاری وجود دارد. نماینده اراک در مجلس درباره افزایش قیمت سیمان، گفت: از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه‌ای 15 هزار تومان به 70 هزار تومان افزایش یافت و قیمت فولاد نیز به چند برابر افزایش پیدا کرد، چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟

در تاریخ 26 تیرماه سال جاری قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان از 44 هزار تومان به بیش از 70 هزار تومان و میلگرد از 14 هزار تومان به 20 هزار تومان رسید. سیمان و میلگرد پراستفاده‌ترین مصالح در ساختمان است و گرانی این دو محصول می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد.

برخی از کارشناسان معتقدند؛ باتوجه به برنامه های دولت سیزدهم برای ساخت و ساز و کاهش قیمت مسکن؛ قطعا این گرانی سیمان می تواند آسیب های جدی در تولید ساخت و ساز در دولت آینده ایجاد کند. پروژه های فعلی که دولت دوازدهم در دست کار دارد به دلیل گرانی سیمان با چالش افزایش قیمت مواجه شده است.

در همین راستا؛ مدیرعامل شرکت عمران پردیس، گفت: سیمان گران بر قیمت تمام شده واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی در پردیس تاثیر می‌گذارد و اتمام این پروژه‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

براساس این گزارش؛ برق صنایع سیمانی در یک ماه اخیر به‌ کرات قطع شده و اخیرا طبق مصوبه وزارت نیرو واحدهای سیمانی باید برق مصرفی خود را به 10 درصد میزان قبلی برسانند.

گرانی قیمت سیمان بر قیمت میلگرد هم تاثیر گذاشت و قیمت هر کیلوگرم از این مصالح ساختمانی با افزایش 45 درصدی از 14 هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده، این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم این محصول تا اواخر سال 98 تنها 4200 تومان بود.

آیا دولت سیزدهم می تواند برنامه های مسکن خود را ارائه دهد؟

باتوجه به قطعی گاز در زمستان و خاموشی های تابستان همچنان ایران پتانسیل تولید مصالح ساختمانی را دارد. طبق آمار موجود باتوجه به تمامی مشکلاتی که اکنون در بخش تولید وجود دارد؛ ظرفیت تولید 78 میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد. این در حالی است که کمتر از 60 میلیون تن سیمان در کشور مصرف می‌شود و تنها 5 میلیون تن سیمان در سبد صادراتی قرار می‌گیرد

همچنین اگر طبق وعده‌های دولت سیزدهم ساخت سالی یک‌میلیون مسکن در کشور اجرایی شود، باید برای ساخت هر واحد مسکونی حداقل 100تن سیمان به کار گرفته شود؛در سال های گذشته در بخش ساخت و ساز 60 تن سیمان برای مصرف در داخل کشور تولید می شد که با توجه به افزایش ساخت و ساز در دولت سیزدهم قطعا این میزان باید به 40 تن تولید افزایش پیدا کند تا ساخت و ساز دولت سیزدهم بدون چالش انجام شود.

گرانی سیمان مقصر دولت یا بورس کالا؟

فرضیات مختلفی درباره گرانی سیمان وجود دارد. از خاموشی های مکرر برق گرفته تا بازار دلالان و بورس کالا. اما به اعتقاد کارشناسان نقش دلالان در افزایش قیمت سیمان و عدم مدیریت دولت در این بازار پر رنگ تر از خاموشی های مکرر است.

در این چند سال اخیر دلالان به راحتی توانستند قیمت های مصوب دولت را نادیده بگیرند و با قیمت های دلخواه خود سبب گرانی ها شوند. دولت هم در این میان نتوانست مدیریت مناسبی در بخش بازار سیاه انجام دهد.

طبق تذکر نمایندگان مجلس به دولت درباره بازار سیاه سیمان و افزایش قیمت ها اما سیمانعلی رغم قیمت مصوب 24 هزار در بازار سیاه 70 هزار تومان معامله شد. هر چند اخیرا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صاحبان صنایع سیمانی اجازه دادند متناسب با فروش محصول خود به صورت مشروط، نرخ سیمان فله‌ای را تا 12 درصد افزایش دهند. عده ای معتقدند پس از عرضه سیمان در بورس شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار بودیم.

بر اساس این گزارش، اخیر علت گرانی سیمان را بورس کالا اعلام کردند که این خبر با واکنش سازمان بورس کالا همراه شد. معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با بیان اینکه 80 درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شود گفت: بورس کالا عامل افزایش قیمت در بازار نیست. امسال با عرضه سیمان در بورس کالا سعی کردیم قیمت واقعی‌تر شود در سال جاری تا پایان هفته 12 میلیون و 800 هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 25 درصد برخوردار شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: عرضه سیمان از خرداد ماه با عرضه 2.6 میلیون تن شروع شد که از این میزان 1.8 میلیون تن معادل 70 درصد معامله شد و روند هفتگی عرضه و تقاضای سیمان 75 هزار تن سیمان از 14 خرداد آغاز شد در 18 تیر ماه به 645 هزار تن در هفته رسید که 476 هزار تن آن معامله شد که متأسفانه بعد از قطعی برق سیمانی‌ها باعث شد عرضه سیمان در بورس کاهش پیدا کند.

جهرمی همچنین گفت:‌برخی از محصولات فولادی مانند آهن اسفنجی که قابلیت نگهداری ندارند باید مکانیسم صادرات آن فراهم شود و اگر شوک قیمت ارز در بازار نباشد صادرات این محصولات رونق می‌گیرد. بورس کالا عامل گرانی سیمان نیست و یکی از دلایل آن شوک عرضه بود که به خاطر برق بر بازار بود.

یکتاپرس

برچسب ها:

قیمت سیمان ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman