معرفی محصول؛

دکوسمنت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دکوسمنت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۹

دکوسمنت یک پوشش دکوراتیو بی نظیر برای استفاده در دیوار و کف ها است. در حقیقت دیدن یک پوشش بدون درز یکنواخت بر روی کف و یا دیوار با دکوسمنت یک طراحی و اجرای فوق العاده جهت محیط های تجاری، اداری و حتی مسکونی است.

به گزارش اخبار ساختمان، رنگ های دکوسمنت که قابلیت اجرا بر روی انواع دیوارها و جدارهای ساختمانی با کاربری های متفاوت را دارد با ایجاد دنیایی از طرح ها و بافت ها سطوح بی نظیری از لحاظ بصری با مقاومت فوق العاده در اختیار شما قرار می دهد. دکوسمنت نه تنها قابل اجرا بر روی دیوارها و سقف است بلکه با استفاده از یک لایه مش و یک لایه تاپ کوت اپوکسی یا پلی یورتان به عنوان کف پوش نیز قابل استفاده است.

دکوسمنت در 18 طیف رنگی برای کاربران گرامی فرموله شده و در 2 مدل دانه بندی نرم و زبر قابل استفاده است. این ترکیب رنگ و بافت دکوسمنت اجرای بی نهایت طرح را جهت اجرا در دیوار و کف منازل مسکونی، ویلاها، مدارس، فروشگاه ها، بیمارستان ها و سایر مکان های عمومی فراهم می کند.

دکوسمنت با مقاومت عالی که در برابر نور خورشید دارد در محیط ها و نماهای بیرونی ساختمان ها نیز قابل اجرا است.

مقاومت فیزیکی دکوسمنت قابل مقایسه با هیچ کدام از رنگ های ساختمانی نیست و در برابر عواملی مانند ساییدگی و خراشیدگی عملکرد بی نظیری را دارد.

 



شیوه اجرای درست دکوسمنت چگونه است؟

مرحله ی اول در اجرای دکوسمنت انتخاب مجری توانمندی است که آگاهی کافی از متریال های مختلف را داشته باشد و بتواند از میان محصولات مختلف دکوسمنت مناسب ترین آن ها را جهت کاربری هر سطح و جداری انتخاب کند. این انتخاب برای گسترده تر کردن و استفاه بهینه از مواد و رسیدن به بهترین و با کیفیت ترین سطح نهایی کار لازم و حیاتی است به خصوص در مقاطعی که مجری در یک پروژه ی بازسازی در حال کار و انتخاب است.

یک مشاوره صحیح با آنالیز درست آغاز می شود و برای یک آنالیز درست باید به درستی بستری که قرار است دکوسمنت بر روی آن اجرا شود را بررسی کرد و میزان جنس مصرفی را محاسبه کرد و ضمنا زمانبندی دقیقی از اجرای کلی پروژه و زمان مورد نیاز هر مرحله را محاسبه کرد. همچنین محاسبه دقیق هزینه ی متریال و اجرای هر مترمربع و اطلاع دقیق آن به مشتری خروجی یک آنالیز درست در ابتدای کار است.

برای اجرای دکوسمنت تخریب یا کندن بستر اصلی لازم نیست اما بستر کار باید به درستی آماده شود و لازم است با دقت، پیش نیازهای مربوطه رعایت شود.

اگر در کف یا دیوارها اتصال وجود داشته باشد، اختلاف ارتفاع و نحوه ی اتصال لایه ها و جذب بین لایه های مختلف می بایست بررسی شود. سپس در ابتدا باید سطح بستر در یک سطح یک دست تراز شود و پرایمر مخصوص جهت ایجاد چسبندگی برای اتصال بین لایه ی اولیه دکوسمنت با کف به شکل بهینه ای به وجود بیاید. همچنین حتما توصیه می شود از یک لایه مش فایبر گلاس جهت جلوگیری از ترک خوردن سطح در نقاط تحت تنش استفاده شود. این لایه مش فایبر گلاس می بایست پس از اجرای لایه اول دکوسمنت بر روی سطح پخش شود.

دستورالعمل ها و روش های اجرای دکوسمنت می بایست با دقت اعمال گردد تا بهترین نتیجه حاصل شود. ترکیب 2 پارت دکوسمنت با همزن برقی می بایست به درستی انجام پذیرد تا خمیر کاملا یکدست باشد. شایان ذکر است اگر ترکیب یکدست خمیر ایجاد نگردد و پارت لاتکس به خوبی در پودر ترکیب نشود، باعث ایجاد رگه های نامناسب رنگ در لایه اجرا شده می شود.

 



چرا در آینده دکوسمنت نقش زیادی در بازسازی خانه ها دارد؟

در حال حاضر دکوسمنت یک پوشش تزیینی است اما در آینده نقش بسیار بیشتری در صنعت ساختمان خواهد داشت زیرا مزایای بسیار آن نسبت به سایر مواد و متریال های موجود فعلی باعث خواهد شد که با آن بتوانید خانه ای را که دوستش دارید بسازید یا ایده ای که از هر رنگ و طرح در ذهن دارید را بپرورانید.

1- بی نهایت رنگ

ترکیب بالای رنگ های دکوسمنت، رنگ های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از خلاقیت خود بهره ببرید. ترکیبات نامحدودی که به هر اتاق یا اثاثیه ای جان و شور خاصی می بخشد و شخصیت یک مکان منحصر به فرد را تقویت می کند.

 



2- سازگار با تمام سطوح

یکی از مزایای بزرگ دکوسمنت سازگاری آن برای اجرا روی کلیه سطوح به لطف چسبندگی بالای آن است بنابراین تخریب و کندن پوشش های قبلی ضروری نیست و ترسی از تخریب و کنده کاری نخواهید داشت.

3- ارزش تزیینی بالا

دکوسمنت می تواند در داخل و خارج از خانه استفاده شود و کاملا مناسب کف، دیوارها، سقف ها، تراس ها و حتی برخی از انواع مبلمان شهری است به همین دلیل از ارزش تزیینی بالایی برخوردار است.

4- مقاومت بالا

وقتی دکوسمنت را انتخاب می کنید مقاومت را نیز انتخاب می کنید زیرا متریالی کاملا مقاوم در برابر انواع فشار مکانیکی، سایش یا تابش اشعه ماورا بنفش است که جمع این مقاومت ها یک جا در سایر پوشش ها امکان پذیر نیست.

5- اجرای سریع و تمیز

یکی از بزرگترین دغدغه ها در هنگام بازسازی منزل یا دفتر کارتان حجم آوار و نخاله هایی است که ایجاد می شود. با استفاده از دکوسمنت هیچ نخاله ای تولید نمی شود و اجرا در نهایت سرعت و تمیزی خواهد بود.

 



6- تمیز کردن و نگهداری

با توجه به نکات قبلی تمیز کردن و نگهداری از سطوح دکوسمنت بسیار ساده است. این پوشش پس از اجرای لاک نهایی بسیار دیر کثیف خواهد شد ولی جهت شستشو نیز تنها آب و مایع شستشوی خنثی کافی است و پس از شستشو هیچ تغییر خاصی در خواص دکوسمنت اتفاق نخواهد افتاد.

7- ضخامت

بر خلاف انواع کف پوش ها یا دیوار پوش ها، ضخامت دکوسمنت در حداقل ممکن است یک لایه نازک که پوشش آن نهایتا به 2 تا 3 میلیمتر می رسد به این ترتیب حتی اگر بر روی هر سطحی اجرا شود ضخامت ملموسی که در کلیت کار مشکل ساز باشد، ایجاد نخواهد شد.

8- ارزش پول

آخرین مورد و مهمترین مورد در این خصوص هزینه کم و ارزش بالای دکوسمنت است. وقتی که تخریب صورت نمی گیرد و اجرایی سریع و آسان اتفاق می افتد بطور کلی هزینه های بازسازی و نوسازی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 



مزایای استفاده از دکوسمنت چیست؟

برای اجرای درست دکوسمنت به یک متخصص با تجربه نیاز است در غیر اینصورت در هنگام اجرا اشتباهاتی می تواند رخ دهد که در کیفیت نهایی کار تاثیر می گذارد. در این نوشته قصد داریم مزایا و کاربری های اصلی این پوشش دکوراتیو را توضیح دهیم که می تواند طیف گسترده ای از راه حل های دکوراتیو را شامل شود.

مزایای بی نظیر دکوسمنت، شرکت های ساختمانی و پیمانکاران و معماران و طراحان داخلی را مجذوب خود کرده است. این مزایا باعث شده است افراد بیشتری در نوسازی ساختمان ها و دفاتر خود یا حتی تغییر در تجهیزات دکوراسیون داخلی از این پوشش استفاده کنند. دکوسمنت یک پوشش بسیار متنوع با طیف گسترده ای از گزینه های دکوراتیو است ما می توانیم دکوسمنت آن را در کف هتل ها، رستوران ها و یا دیوارهای آشپزخانه ها و حمام ها داشته باشیم.

در زیر به هشت مزیت اصلی دکوسمنت که آن را به گزینه ترجیحی طراحان داخلی تبدیل کرده است اشاره می کنیم:

1- هیچ نیازی به تخریب و یا آوار برداری ندارید

یکی از مهمترین ویژگی های دکوسمنت این است که این پوشش یک پوشش دکوراتیو بدون درز و اتصالات است که جهت اجرا بر روی سطوح مختلف نیاز به هیچ ماشین آلاتی ندارد. بنابراین وقتی که می خواهید این پوشش را اجرا کنید نیاز به تخریب یا آواربرداری از هیچ سطحی ندارید و بر روی سطحی که در اختیار دارید امکان اجرای دکوسمنت وجود دارد.

2- چسبندگی عالی دکوسمنت

در خصوص ویژگی قبلی، عاملی که باعث این سهولت در اجرای کار می شود چسبندگی عالی به سطح زیرین است که این خاصیت در دکوسمنت بدلیل فرمولاسیون عالی ایجاد شده که چسبندگی عالی این پوشش را سبب می شود. این متریال ساختمانی بر روی انواع کاشی، سرامیک، سطوح سیمانی، گچی یا تخته های گچی و سنگ و بتن قابل اجرا است.

3- دکوسمنت ایده آل برای فضاهای داخلی و خارجی

دکوسمنت یک پوشش ایده آل برای فضاهای داخلی یا خارجی ساختمانی است اما باید بدانید که برای هر کاربردی از چه مدل دکوسمنت و با چه پوشش نهایی استفاده کنید. در لایه های مختلف دکوسمنت 2 گرید بندی جز خشک جهت کاربری های متفاوت طراحی شده است و همچنین تاپ کوت ( BEPOLAQ ) نهایی پوشش هم بسته به کاربردی که مدنظر است و مقاومتی که از سطح انتظار می رود متفاوت است.

 



4- ضخامت دکوسمنت تاثیری بر بار و وزن ساختمان نمی گذارد

یکی از مهم ترین ویژگی های دکوسمنت ضخامت کم آن است که حداکثر لایه اجرا شده به 2 تا 3 میلی متر می رسد این ویژگی به این معنی است که در هر کجا که از این متریال استفاده می شود تاثیری بر روی بار سازه ی ساختمانی ایجاد نخواهد شد.

5- دکوسمنت دارای طول عمر بالا و مقاومت عالی است

بر خلاف سایر پوشش ها، دکوسمنت ماده ای بسیار با دوام است که ترک نمی خورد و با گذشت زمان تغییری در خواص آن ایجاد نمی شود و در برابر عبور و مرور، ضربه، خراش و نور خورشید بسیار مقاوم است.

6- سطوح نهایی متفاوت با طرح ها و رنگ های متعدد

استفاده از ابزار های مختلف و انتخاب طیف های رنگی متفاوت و همچنین استفاده از 2 مدل دانه بندی دکوسمنت و در نهایت تاپ کوت ( BEPOLAQ ) نهایی که بر روی سطح نهایی اعمال می کنید، بی نهایت طرح و انتخاب به شما می دهد. در تاپ کوت نهایی لاک های متنوعی با متریال های مختلف داریم، بسته به کاربرد دکوسمنت در کف، دیوار، محیط خشک و یا مرطوب می توان لاک هایی با لایه نهایی مات، نیمه براق، براق و ضد خش استفاده کرد. این پوشش به لطف انتخاب طیف رنگ این انتخاب را به شما می دهد که ایده و اجرایی منحصر به فرد داشته باشید.

7- دکوسمنت، پوششی ضد آب و ضد لغزش

یکی از مکان هایی که استفاده از دکوسمنت در آن رایج است در سرویس های بهداشتی و محیط حمام است. با استفاده از تاپ کوت پلی یورتان و یا اپوکسی می توانید سطوح دکوسمنت خود را به صورت 100 درصد ضد آب کنید. همچنین بافت دکوسمنت به نحوی است که جلوی لغزش و سر خوردن روی سطوح را هم می تواند بگیرد.

 



8- اجرای سیستم گرمایش از کف در کف پوش دکوسمنت

آخرین و یکی از مزایای موثر دکوسمنت در کف پوش رسانایی خوب آن است. مزیتی که بدینوسیله جهت استفاده در سیستم گرمایش از کف بسیار گزینه ی خوبی خواهد بود. البته جهت اجرای گرمایش از کف نیاز به پروتکل های خاصی در زمان اجرا است که به صورت جداگانه در آینده توضیح داده خواهد شد.

کاربردهای دکوسمنت

مزیت های دکوسمنت به شما این امکان را می دهد که فضاهای منحصر به فردی در کف و دیوارهای محیط زندگی یا کار خود ایجاد کنید. دکوسمنت پوششی متشکل از مواد سیمانی و پلیمری با انعطاف پذیری بالا و قدرت چسبندگی استثنایی به سطوح مختلف است.

کاربرد دکوسمنت کاملا در اختیار شما و تیم طراحی داخلی تان است و ضخامت لایه های اجرا شده حداکثر 2 تا 3 میلی متر است به طوری که امکان اجرا در هر سطح افقی یا عمودی در داخل یا خارج از محل سکونت یا کار شما را فراهم می کند و محیطی ایجاد می کند که متمایز و متفاوت به نظر می رسد.

دکوسمنت پوششی است که توسط طراحان داخلی برای کیفیت و تمایز فضاها انتخاب می شود. یکی از مهم ترین دلایل برای انتخاب و استفاده از دکوسمنت در فضاهای شما، تنوع رنگ و قدرت انتخاب شماست به همین دلیل دکوسمنت محدود به یک کد رنگ نیست و روش اجرا و ترکیب آن به شما امکان می دهد بی نهایت رنگ ایجاد کنید.

مجموعه ای از کد رنگ هایی که آرام بخش فضاهای زندگی و کار شما هستند و کیهانی از رنگ های پیچیده و ظریف را باز تولید می کنند. جریان زندگی روشن، پر جنب و جوش و رادیکال است. رنگ های دکوسمنت فضاهای شما را زنده، شاداب و پویا می سازند. 18 کد رنگ ثابت و امکان ترکیب بی نهایت کد رنگ با ایجاد جلوه ای جادویی در طراحی داخلی، دنیایی از طرح و رنگ را پیش روی شما می گذارد.

 



اشتباهات و کاربری های نامناسب از دکوسمنت

دکوسمنت یک پوشش دکوراتیو با کیفیتی متمایز است که جهت اجرا نیاز به تیمی کار آزموده و آموزش دیده دارد که در این صورت هیچگونه مشکلی پدیدار نخواهد شد. مشکلات ظاهری، ترک خوردگی و یا چسبندگی نامناسب عمدتا به دلیل عدم توجه به کیفیت بستر کار و یا اجرای نادرست توسط تیم های غیرحرفه ای است.

استفاده از دکوسمنت مراحل و ترتیبات مشخصی دارد. تغییر در نحوه ترکیب اجزای دکوسمنت و یا عدم استفاده از پرایمر و یا لایه تاپ کوت نهایی منجر به نتیجه نامطلوب می شود. بنابراین ما اصرار داریم که اجرای دکوسمنت توسط یک تیم حرفه ای انجام شود. در ادامه اشتباهات رایج در این خصوص را بیشتر توضیح می دهیم:

1. اجرای دکوسمنت در دمای خیلی بالا یا بسیار پایین

دمای مناسب محیط برای اجرای دکوسمنت بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد است. در صورتیکه اجرا در خارج از این بازه زمانی اتفاق بیفتد ممکن است مشکلاتی بروز کند. اگر درجه حرارت محیط پایین باشد خشک شدن لایه دکوسمنت بسیار طول کشیده و اجرای لایه های بعدی را با مشکل مواجه می کند و در صورتیکه درجه حرارت بالاتر از استاندارد باشد ممکن است سبب شود که قبل از زمان پرداخت لایه دکوسمنت سطح خشک شده و امکان اجرای پرداخت از بین برود.

2. مخلوط کردن نامناسب جزء لاتکس رنگی با پودر

رنگدانه در جزء لاتکس یک بخش مهم است که اگر در زمان ترکیب دو پارت دکوسمنت به درستی مخلوط نشود ممکن است ناخواسته باعث ایجاد رگه هایی تیره در سطح پوشش دکوسمنت شود. برای به دست آوردن تنوع رنگ گسترده دکوسمنت لازم است هر دوز مشخص پودر با دوز مشخص لاتکس به خوبی و به مدت چهار دقیقه حداقل ترکیب شود. همچنین لاتکس رنگی با پودر می بایست به صورت کامل ترکیب شود تا مخلوطی همگن و یکدست شود، ترکیب پودر در لاتکس باید به صورت تدریجی باشد و ترکیب توسط همزن برقی انجام گیرد.

3. رعایت نکردن مراحل اجرای دکوسمنت

اجرای دکوسمنت نیازمند اجرایی دقیق و بر اساس دستورالعمل های اجرایی است که رعایت نکردن آن می تواند باعث کیفیتی نامناسب شود. بعنوان مثال شیوه ی اجرای دکوسمنت در کف یا دیوارها متفاوت است. همچنین اجرای پرایمر ابتدایی بر روی هر بستری و رعایت زمانبندی دقیق خشک شدن هر لایه و اجرای لایه بعد بر روی آن مواردی است که عدم رعایت آن ممکن است به کلی کیفیت مناسب کار را زیر سوال ببرد.

4. ترمیم نادرست سطوح دکوسمنت

در صورتیکه سطح دکوسمنت به هر دلیلی نیاز به ترمیم داشته باشد و این موضوع ناشی از اجرای نامناسب و یا استفاده از سایر متریال های نامرغوب باشد باید این ترمیم و تعمیر به درستی انجام شود.

از آنجا که دکوسمنت یک پوشش یکسره و بدون درز است برای ترمیم صحیح باید منطقه ی وسیع تری از جایی که آسیب دیده ترمیم شود تا تضاد لایه جدید محسوس نباشد.

 



اگر با توجه به مقاومت بالا در مواردی ترک در سطوح بوجود بیاید عمدتا به یکی از چهار دلیل زیر خواهد بود:

* ترک های پوشش های با کیفیت نامناسب

در پوشش های دکوراتیو نامناسب علی الخصوص وقتی که بعنوان کفپوش استفاده شوند احتمال ظهور و شکل گیری ترک بسیار بالاست. دکوسمنت به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از عملکرد و مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی برخوردار است.

* ترک بر روی سطوح با اتصالات انبساطی یا درز انقطاع

همانطور که ذکر گردید دکوسمنت نیازی به درزگیری ندارد و یک پوشش یکسره است با این حال بسیار مهم است که بر روی سطوحی که قرار است دکوسمنت اجرا شود دقت کنید.

اگر دکوسمنت بر روی سطوحی که دارای درز انقطاع هستند اجرا شود بسیار مهم است که به این درزها توجه شود و پر نشود زیرا این کار به مرور زمان باعث ترک خوردن خواهد شد.

* ترک دکوسمنت به دلیل شرایط نامناسب بستر

در رابطه با موارد ذکر شده قبلی اگر دکوسمنت بر روی بستر نامناسب اجرا شود قطعا به زودی نیاز به ترمیم خواهد داشت پس بستری را انتخاب و آماده کنید که صاف ، یکدست و دارای ثبات مناسب باشد.

* ایجاد ترک و شکاف در کف پارکت

پارکت به خوبی با کفپوش دکوسمنت سازگار نیست زیرا پارکت متریالی است که بسته به شرایط محیطی مانند رطوبت در معرض تغییرات است و رطوبت باعث انبساط و انقباض پارکت می شود. بنابراین اگر دکوسمنت بر روی پارکت اجرا شود در نهایت ترک می خورد. اضافه بر این که پارکت سطحی ناپایدار با اتصالات متحرک است و حتی ممکن است علیرغم استفاده از مش فایبرگلاس، این اتصالات موجب پاره شدن مش و در نهایت ترک در دکوسمنت شوند.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman