امید مستأجران زنجانی به طرح مسکن ملی

امید مستأجران زنجانی به طرح مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۶ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۸

۲۸ هزار و ۶۹۱ زنجانی در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۴ هزار و ۶۰۹ نفر تأیید شده‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها تامین سرپناه به دغدغه اصلی اجاره‌نشین‌ها در همه شهرهای کشور، ازجمله دراستان زنجان تبدیل شده‌است. افزایش چشمگیر اجاره‌بهای خانه دراین استان سبب شده‌است مستاجران که 33 درصد از جمعیت شهر زنجان را تشکیل می‌دهند، برای تهیه یک سرپناه، به آب و آتش بزنند. این درحالی‌است که بنا به‌گفته فعالان حوزه مسکن در زنجان، دراین شهر اجاره‌بهای مسکن در سال‌جاری، نسبت به سال گذشته، افزایش 70 تا 80 درصدی داشته است.

افزایش قیمت مسکن در زنجان، در مقایسه یا شهرهای هم‌سطح، بسیار محسوس و مشهود است و برهمین اساس این‌شهر در رتبه 12 کشور به لحاظ گرانی مسکن قرار دارد. با وجود اذعان مسئولان ارشد استان به این چالش، اما تاکنون بازار مسکن زنجان به‌درستی ساماندهی نشده‌است و همچنان زنجانی‌ها با چالش‌های اساسی دراین حوزه مواجهند؛ موضوعی که خواب مستأجران را آشفته کرده‌است. دراین میان طرح تامین مسکن ملی، یکی از روزنه‌های امید برای صاحبخانه شدن مستاجران زنجانی بود که این روزها با اما و اگرها بسیاری مواجه شده و متقاضیان را با ابهام‌های بسیاری روبه‌رو کرده‌است.

به گفته مسئولان مربوط، سهم شهر زنجان از طرح مسکن ملی 9 هزار واحد است. این درحالی‌است که براساس آمار اعلام شده ازسوی اداره‌کل مسکن و شهرسازی زنجان، حدود نیمی از متقاضیان به‌دلیل نداشتن شرایط تعیین شده، از طرح کنار گذاشته شده‌اند.

شرایط سخت ثبت‌نام

«توران جوادی» ازجمله شهروندان زنجانی‌ است که برای ثبت‌نام در طرح مسکن ملی اقدام کرده، اما به‌دلیل شرایط سخت آن، انصراف داده‌است. او دراین باره اظهار می‌کند: شرایط سخت ثبت‌نام در طرح مسکن ملی، سبب شده‌است بسیاری از متقاضیان با وجود اینکه خانه ندارند، اما نتوانند از این طرح استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: پرداخت اقساط سنگین این خانه‌ها از عهده بسیاری از مستاجران خارج است. بسیاری از اجاره‌نشین‌ها در تأمین معیشت روزانه خود هم با مشکلات اساسی مواجهند، چه رسد به اینکه بتوانند چنین اقساط سنگینی را بپردازند. مسئولان مربوط اگر واقعا می‌خواهند مردم از این طرح استفاده کنند و خانه‌دار شوند، باید شرایط را آسان‌تر کنند تا افراد بیشتر و مستأجران واقعی از آن بهره‌مند شوند. استفاده نکردن از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش مسکن، داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی برای افراد خودسرپرست، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد از هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، ازجمله شرایط تعیین شده برای برخورداری از مزایای طرح مسکن ملی است؛ شرایطی که بسیاری از شهروندانی که نیازمند یک سرپناه هستند، نمی‌توانند همه این شرایط را یک‌جا داشته باشند.

کوتاه شدن دست دلالان

با وجود همه معایب موجود، طرح مسکن ملی اما می‌تواند گام موثری درمسیر خانه‌دار شدن تعداد قابل‌توجهی از مستأجران زنجانی باشد؛ موضوعی که درصورت اجرای صحیح و برخورداری از مدیریت مناسب، قادر است بخش زیادی از چالش‌های حوزه مسکن را دراستان رفع کند.

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان زنجان دراین باره می‌گوید: با اجرای طرح مسکن ملی و کوتاه شدن دست واسطه‌ها، مسکن مناسب با قیمت تمام شده به دست واجدان شرایط می‌رسد و سوداگری‌های کنونی دراین حوزه تاحد زیادی برچیده می‌شود که می‌تواند به حل مشکل مسکن در زنجان کمک قابل‌توجهی کند.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه از کل ثبت‌نام‌کنندگان در استان، ۲۳ هزار و ۹۲۱ نفر در شهر زنجان حضور دارند، می‌افزاید: در استان زنجان، ۲۸ هزار و ۶۹۱ نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، ثبت‌نام ۱۴ هزارو ۶۰۹ نفر به تأیید نهایی رسیده‌است و تاکنون حدود 2 هزارنفر قسط اولیه 40 میلیون تومانی را پرداخت نکرده‌اند.

قیمت تمام‌شده خانه‌های «مسکن ملی»

وی درباره قیمت تمام شده خانه‌های طرح مسکن ملی برای متقاضیان نیز می‌گوید: متراژ این واحدها 80 مترمربع است که با احتساب مشاعات، قیمت آن سه میلیون تومان برای هر مترمربع محاسبه می‌شود.

بیات‌منش با بیان اینکه زنجان در اجرای این طرح پیشرو است، ادامه می‌دهد: زنجانی‌ها سهمیه پنج برابری نسبت به سرانه جمعیت گرفته‌اند و براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، رتبه برتر کشور را در واریزی مردم و پیشرفت کار از آن خود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر با قیمت موجود خانه‌ها با متری سه میلیون برای متقاضیان تمام می‌شود، عنوان می‌کند: این درحالی است که در بازار مسکن زنجان، قیمت‌ها حتی تا متری 18 میلیون تومان هم افزایش داشته است و این افزایش، هیچ دلیلی به جز گسترش دلالی در بازار مسکن این استان ندارد.

بیات‌منش تصریح می‌کند: امیدواریم اجرای این طرح، مانند طرح مسکن مهر، بتواند درمسیر تامین خانه برای واجدان شرایط و کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن موثر واقع شود و باری از روی دوش مستأجران زنجانی بردارد.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان درباره زمان پایان اجرای این پروژه هم اضافه می‌کند: اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان ناظر بر اجرای این پروژه است و سرعت اجرای آن، به تسهیل ارائه وام ازسوی بانک‌، همکاری متقاضیان برای واریز سریع اقساط و سرعت عملکرد پیمانکار بستگی دارد. با این وجود با توجه به شرایط موجود و هدف‌گذاری‌های انجام شده در سطح ملی، امیدواریم تا 2 سال آینده متقاضیان تأیید شده این طرح، کلید خانه را تحویل بگیرند.

همشهری آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman