رازهای پنهان هزینه های نصب آسانسور

رازهای پنهان هزینه های نصب آسانسور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۷

هزینه نصب آسانسور به چه عواملی بستگی دارد؟ علاوه بر لزوم وجود آسانسور در ساختمان های بلند مرتبه و جدید الاحداث، قوانین جدید ساختمان های قدیمی دارای بیش از چهار طبقه را هم ملزم به نصب آسانسور می داند. با تراکم جمعیت شهری و افزایش آپارتمان نشینی اطلاع از هزینه نصب آسانسور برای همه شهروندان ضروری است.

به گزارش اخبار ساختمان، هزینه نصب اسانسور در ساختمان هایی كه محل نصب آسانسور در آن از قبل پیش بینی شده به نسبت ساختمان هایی كه در این مورد تدابیری اتخاذ نکرده اند کمتر است.

 

عوامل مؤثر بر هزینه نصب آسانسور

 

*  مشخصات و تأسیسات ساختمان

*  تعداد طبقات

*  سرعت مورد نیاز آسانسور

*  پیش بینی وزن متوسطی كه در هر انتقال جا به جا خواهد شد

 

 عوامل مؤثر بر هزینه خرید و نصب آسانسور

 

*  جنسی كه كابین از آن ساخته می گردد

*  وزن كابین

*  کیفیت ساختار كابین

 

عموما هر چه آسانسور ارزان تر باشد، کیفیت پایین تری دارد. هرچه دستمزد نصب اسانسور کمتری پرداخت شود علاوه بر خرابی های متوالی و نا امن بودن، آسانسور ظاهر زیبایی هم نخواهد داشت و در نتیجه ارزش ساختمان را پایین خواهد آورد.

 

بر اساس مقررات در محاسبه ظرفیت آسانسور برای هر فرد ۷۵ کیلو وزن در نظر گرفته می گردد. علاوه برافزایش هزینه نصب آسانسور به خاطر تعداد طبقات و ظرفیت، وارداتی بودن موتور این آسانسورها باعث افزایش دستمزد نصب اسانسور می گردد و هزینه نصب آسانسور در آپارتمان ها بسته به تعداد طبقه بین ۳۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی هم بسته به تعداد طبقه و قرار داشتن محل نصب آن هزینه هایی متفاوت دارد.

 

هزینه نصب آسانسور با چه طبقاتی است؟

 

قوانین نظام مهندسی سازندگان را موظف می کند كه برای ساختمان های بیش از 4 طبقه آسانسور نصب نمایند. در آسانسورهای کمتر از 4 طبقه الزامی وجود ندارد مگر اینكه خود ساکنان و اهالی آپارتمان تصمیم به این كار داشته باشند و توافق نمایند.

 

قانون تملک ساختمان ها به موضوعات مربوط به اختلافات بین ساکنان پرداخته است. از قوانین (كه در آخر این مقاله ضمیمه شده اند) متوجه می شویم كه اگر در ساختمانِ سه طبقه یا چهارطبقه، مالکین طبقه سوم و دوم (و چهارم در مورد ساختمان چهار طبقه) قصد نصب آسانسور داشته باشند و مكانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می توانند برای نصب آسانسور اقدام نمایند. شرکت آسانسور مانا با توجه به تجربه ای که در این حوزه دارد می تواند با حضور در محل شما مشاوره ای را در این رابطه در اختیار شما قرار دهد تا بتواندی تصمیم بهتری اتخاذ بفرمایید.

 

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، دیگر مالکین می توانند به صورت قانونی حق السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت نمایند.

 

قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور چیست ؟

 

از آنجا که نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی كار اختیاری است در قانون شرایطی برای تقسیم هزینه های نصب پیش بینی نشده است. ولی در سال های اخیر با توجه به گسترش این كار روشی به عنوان عرف در نظر گرفته شده است كه به این صورت است :

*  پرداختی مالكان طبقه دوم دو برابر پرداختی مالكان طبقه اول خواهد بود

*  پرداختی مالكان طبقه سوم دو برابر پرداختی مالكان طبقه دوم خواهد بود

*  پرداختی مالكان طبقه چهارم دو برابر پرداختی مالكان طبقه سوم خواهد بود

*  و الی آخر

پس مثلا در یک ساختمان 4 طبقه طبقه اول یک برابر، طبقه دوم دو برابر، طبقه سوم چهار برابر و طبقه چهارم هشت برابر پرداخت می نمایند. پس کل هزینه تقسیم بر 15 میشود و طبقه اول یک پانزدهم، طبقه دوم دو پانزدهم، طبقه سوم چهار پانزدهم و طبقه چهارم هشت پانزدهم از کل مبلغ را پرداخت می نمایند.

 

البته اگر ساختمان دارای پارکینگ نباشد معمولا طبقه همکف هزینه را متقبل نخواهد شد.

 

نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

 

در آپارتمان های کمتر از ۴ طبقه حتما الزامی به نصب آسانسور وجود ندارد مگر اینكه خود ساکنین و اهالی آپارتمان احساس نمایند كه آسانسور نیاز دارند و با همكاری یکدیگر در آپارتمان شان آسانسور نصب شود.

 

اما طبق قوانین ساخت و ساز آپارتمان ها باید سازنده ساختمانی بیش از ۴ طبقه، آسانسور نصب کند به طور کلی طبق قوانین نظام مهندسی، سازندگان موظفند تا برای ساختمان های بیش از ۴ طبقه، آسانسور پیش بینی و اجرا نمایند كه به دنبال نیاز آسانسور در آپارتمان های قدیمی، باید مدیر ساختمان و اهالی آپارتمان شروع به استعلام هزینه نصب و اجرای آسانسور، تحقیق برای مكان نصب آسانسور را انجام دهند.

 

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی در چه مكان هایی امكان پذیر است ؟

 

در بیشتر ساختمان های قدیمی محلی برای نصب آسانسور در آینده تعبیه نشده و چالش اصلی برای نصب آسانسور در چنین ساختمان هایی امكان سنجی و یافتن محل مناسب برای نصب آسانسور است. اگر در بین راه پله ها فضای نور گیر با متراژ وجود داشته باشد بهترین شرایط برای نصب آسانسور فراهم است.

 

مخالفت بعضی از اهالی آپارتمان با نصب اسانسور

 

یکی از مشکلات بزرگی كه در نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی پیش می آید، مخالفت ساکنین آپارتمان، به خصوص اهالی طبقه اول آپارتمان با نصب آسانسور است.

 

طبیعتا افرادی كه در طبقه اول زندگی می کنند خیلی نیاز به آسانسور ندارند و احتمال زیاد هم با نصب آسانسور مخالفت می کنند و طبق قانون تملک آپارتمان نشینی باید همه اعضای ساختمان هم در اجرای آسانسور و هم در پرداخت سهم خود برای هزینه نصب و راه اندازی آسانسور همكاری نمایند.

 

نوع دیگری از مخالفت در نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

 

گاهی این مخالفات فقط به علت برداشتن هزینه از روی دوش اهالی طبقات اول آپارتمان است، اما گاهی به علت فرسوده بودن آپارتمان و نداشتن جای آسانسور، نصاب آسانسور پیشنهاد دهد قسمتی از واحدهای هر خانه به مكان آسانسور اختصاص بیابد كه در این صورت نیاز به تخریب قسمت مورد نظر برای آسانسور هستیم كه مخالفت و اعتراض بعضی از مالکین منطقی است و باید به دنبال راه حل اساسی باشیم یا اینكه بتوانیم مالکین را راضی به این كار کرد.

 

اگر در آپارتمانی ۴ طبقه، اهالی سه طبقه به جز طبقه اول در نصب آسانسور موافق باشند و مجموع مساحت این سه واحد، بیش از واحد طبقه اول باشد، اعتراض مالک معترض طبقه اول رد شده و مالکین با مراجعه به مراجع قضایی حکم اجرای آسانسور را می گیرند و خسارت طبقه اول از سوی مالک طبقات ۲ و ۳ و ۴ پرداخت می گردد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman