یک کارشناس بافت قدیم شیراز تاکید کرد:

توجه به محلات کم برخوردار ضرورت دارد

توجه به محلات کم برخوردار ضرورت دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۰ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۶

به عقیده کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شیراز، حل مسائل اقتصادی و اجتماعی محلات کم برخوردار کلانشهرها هم به مداوا وهم مدارا نیاز دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، سیما شایگان‌مهر بیان کرد: شهر دارای یک آستانه جمعیتی است و هدف آن برآوردن نیازهای آن جمعیت است.

او ادامه داد: رشد جمعیت شهری در کشورهای توسعه یافته، نظم نسبی یافته است، اما این امر در کشورهای در حال توسعه به علت مهاجرت‌های بی رویه هنوز چندان سازماندهی نشده و بدیهی است این عدم سازماندهی بازتاب اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی داشته و گروه‌های حاشیه نشین شهر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شیراز خاطرنشان کرد: شیراز را می‌توان یکی از کلان شهرهای کشور با معضلات و مسائل شهری همچون حاشیه نشینی، فقر فرهنگی، رشد ناموزون، افزایش جرم و جنایت، بروز مشاغل انگلی و کاذب دانست.

شایگان‌مهر با بیان اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات پیش روی ساکنین مناطق حاشیه شهر یا جامع تر بگوییم، ساکنین مناطق کم تر برخوردار، محرومیت نسبی است، عنوان کرد: مفهوم محرومیت نسبی را اولین بار برای نشان دادن احساسات فردی استفاده کردند.

به گفته او، محرومیت نسبی در افرادی وجود دارد که فاقد منزلت شخصی یا شرایطی هستند که به اعتقاد خویش باید باشند و معیار چنین سنجشی مراجعه به داشته‌های اشخاص یا گروه‌های دیگر است.

کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شیراز اضافه کرد: در واقع محرومیت نسبی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد خود را مستحق چیزی می‌داند اما ندارد و بخاطر ناتوانی در داشتن آن خود را مقصر نداند.

شایگان‌مهر اظهار کرد: این امر گاهی می‌تواند زمینه ساز آشوب‌ها خصوصا آشوب‌های اجتماعی باشد. اعتقاد مهاجرینی که از روستا به شهرهای کوچک می‌آیند، پیشرفت و داشتن یک زندگی بهتر است که از راه کسب درآمد امکان پذیر خواهد بود که این امر باعث می‌شود گروه‌های مرجع کسانی باشند که از وضعیت بهتری برخوردار هستند اما چون شرایط حاکم، امکان دستیابی به چنین موقعیت‌هایی را برای همه فراهم نمی‌کند، احساس محرومیت نسبی در میان گروه‌های فقیر نشین شهری افزایش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: احساس محرومیت نسبی در نسل اول مهاجرت کننده کمتر مشاهده می‌شود اما فرندان این نسل در محیط شهری پرورش می‌یابند و هدف‌ها و آرزوهای شهری را جذب می‌کنند و برای تحقق آرزوهایشان نخست به فعالیت‌های غیرقانونی و شغل‌های کاذب روی می‌آورند و سپس شاهد کنش‌های ناهنجار در بین آنها هستیم.

این کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شیراز خاطرنشان کرد: حل مسائل اقتصادی و اجتماعی محلات کم برخوردار کلان شهرها هم به مداوا وهم مدارا نیاز دارد. مدارا در مورد محلات کم برخوردار با این علم رخ می‌دهد که ریشه مشکلات آنقدر عمیق است که یک شبه حل نخواهد شد و مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی چنان در هم تنیده شده‌اند که رابطه علت و معلولی با یکدیگر پیدا کرده‌اند.

شایگان‌مهر با بیان اینکه در رابطه با مداوا اقدامات مختلفی قابل انجام گرفتن است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان آموزش فنون و مهارت‌های فنی لازم برای بدست آوردن شعل مناسب و دائمی، ایجاد دسترسی به منابع اعتباری و خرده وام به ویژه برای شاغلین در بخش غیررسمی. زمینه سازی و تشویق بخش خصوصی و عمومی در عرضه مسکن ارزان قیمت و اعطای وام‌های مربوطه به همراه برقراری بیمه آن‌ها به دلیل کاهش عدم ریسک بازگشت سرمایه گذاری در اولویت قرار داد.

او همچنین ارتقای نهاد تعاونی‌های مسکن با همکاری وزارت خانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی را از دیگر این موارد ذکر و خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که راه حل اساسی، درمان مسئله نیست بلکه پیشگیری است.

این کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شیراز، کمک به رشد تولد و درآمد در روستاها و شهرهای کوچک در راستای عدم تمایل ساکنین روستا و شهرهای کوچک به کلان شهرها، حذف واسطه گری در شهرها و کمک به تولید و الگوی مصرف، تامین حداقل مطلوب اشتغال در نقاط روستایی و شهری کوچک و متوسط و بالا بردن سطح رفاه بهداشت و محیط زیست در روستاها و شهرهای کوچک و متوسط را از اقدامات کارگشا عنوان کرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman