مروری بر زندگینامه و آثار فرهاد احمدی

مروری بر زندگینامه و آثار فرهاد احمدی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۷ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۵

فرهاد احمدی متولد سال 1329 در آبادان است که در سال 1356 از دانشگاه تهران، در مقطع کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی فارغ التحصیل شد. وی در سال 1360 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی شد و از همان دهه فعالیت های حرفه ای خود را شروع کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، فرهاد احمدی که از سال ۱۳۶۰ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است بیشتر عمر کاری‌اش را وقف آموزش معماران ایرانی کرده. با این حال رد پایش در طرح‌های مختلفی به چشم می‌خورد که به خاطر آن‌ها جوایزی هم به دست آورده است. از جمله ساخت سفارت ایران در سئول که به خاطرش کاندید دریافت جایزه آقاخان نیز شد.

شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان؛ و بعد از وقوع جنگ ایران و عراق نیز در باز سازی مناطق جنگی است. به طور کلی فرهاد احمدی در طی دو دهه ی گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیت های دیگر حدود سی طرح ارائه کرده است، که اغلب آنها در حد ملی بوده و مضمون فرهنگی داشته اند.

او بین سالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۲ خورشیدی عضو گروه برنامه ریزی معماری در ستاد انقلاب فرهنگی بین سالهای ۱۳۶۸ و ۱۳۷۲ خورشیدی مشاور شهرداری و شرکت فرهنگ و توسعه در طرح مراکز فرهنگی و بین سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ خورشیدی عضو شورای هدایت فنی وزارت امور خارجه بود.

مهندس فرهاد احمدی در ابتدای کارشان گرایش به معماری سنتی داشتند (به عنوان نمونه فرهنگ سرای دزفول) و با تغییر رویه ای مدرن شدند و روح معماری ایرانی را به ساختمانهایشان دادند و از حق نگذریم که ساختمانهای ایشان علاوه بر دارا بودن از شخصیت از روح ایرانی هم بر خوردار هستند و معماری ایشان را به جرات می توان معماری با ریشه ای معرفی کرد. نگاه مفهومی به فضا، متن گرایی و گرایش به مفاهیم بنیادین معماری پایدار جزو دغذغه های طرح های معماری فرهاد احمدی است.

از کارهای شاخص فرهاد احمدی می‌توان به طرح سفارت ایران در استکهلم، ساختمان مرکز فرهنگی دزفول، باز طراحی جنوب میدان نقش جهان، طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد.

اصول فکری فرهاد احمدی

– اصولی که در طرح هایش به کارگرفته شده منتج به ایجاد ریخت ظاهری شده و همواره فرم، چهره ای از تحقق عینی آن مبانی بوده که به صورت لایه ای فعال و متحول در بیرونی ساختن طرح نقش داشته است.
– نگاه مفهومی به فضا، متن گرایی، فروتنی، صداقت، ایجاز و ایهام اصولی بوده که در اغلب طرح ها حضور دارند.
– این اصول همواره حول یک فکر مهندسی مرکزی به کار گرفته شده است و رابطه کلان و خرد و یا معماری و شهر، بنا و بستر طبیعی در آنها به صورت لاینفک دنبال شده است.
– به معماری به مثابه یک پوسته پیوسته ی هوشمند، سخت و یا نرم و یا ترکیب آن دو که برای تولید فضایی امن به کار گرفته می شودو می تواند برنامه های گوناگونی را در بر گیرد نگاه می شود.
– معماری به مثابه یک عنصر شاخص و منتزع از طبیعت و محیط ساخته شده دیده نمی شود و در واقع اشاره به معماری پایدار دارد.

تحصیلات فرهاد احمدی:

۱۳۵۶-فوق لیسانس از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با درجه ممتاز

۱۳۵۵-موضوع پایان نامه: نقد متمم برنامه پنجم و طرح شهستان پهلوی و ارئه راهکارهای سبز و بارطراحی محور اصلی شهر تهران

مشاغل و مسئولیتهای فرهاد احمدی:

عضو گروه برنامه ریزی معماری در ستاد انقلاب فرهنگی

۱۳۶۳-۱۳۶۱ – مسئول دفتر فنی بازسازی مناطق جنگی جهادسازندگی

۱۳۷۲-۱۳۶۸ – مسئول دفتر فنی مراکز فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد

۱۳۷۰ – عضو نظام مهندسی

۱۳۷۶-۱۳۷۲ – مشاور شهرداری و شرکت فرهنگ و توسعه در طرح مراکز فرهنگی

۱۳۸۰- عضو جامعه معماران

۱۳۸۲-۱۳۷۹- عضو شورای هدایت فنی وزارت امور خارجه

۱۳۸۴-۱۳۸۰- عضو ژوری مسابقات مختلف در وزارت مسکن و شهرسازی

۱۳۸۶-۱۳۶۲- تاسیس دفتر شخصی در تهران

۱۳۸۶-۱۳۸۳- عضو هیئت مدیره مهندسین مشاور دوران شهر

۱۳۸۶- عضو گروه مصوبین طرح های ویژه در شهرداری تهران – معاونت شهرسازی

موقعیتهای بین المللی فرهاد احمدی:

۱۹۹۸- به عنوان معمار منتخب از آسیا در Bianual Roros معماری در نروژ به دلیل طراحی مرکز فرهنگی دزفول

سخنرانی در دانشکده های معماری Bergan & Torndhiem

۲۰۰۲- به عنوان معمار منتخب از ایران در Bianual Golf معماری در دبی امارات در رابطه با هویت و معماری نوین و معرفی طرح ها

(مایکل هاپکینزاز انگلیس – آرتا سوزوکی از ژاپن – ایو مونو از فرانسه و نادر اردلان از کویت دعوت شده بودند)

۲۰۰۷- سخنرانی در سمینار Un Esco در پکن چین در مورد Gentrification در بافتهای تاریخی و توضیح طرح جنوب میدان نقش جهان ( Proposal برگزیده از ایران که موجب مشارکت مالی آن سازمان با شهرداری اصفهان گردید)

– سفرهای متعدد بین المللی و بازدید و تهیه گزارشهای تصویری از آخرین رویدادهای معماری – شهرسازی و احیای بافتهای تاریخی

موقعیتهای ملی فرهاد احمدی:

۱۳۸۰-۸۳- تشکیل گروه شش (معماران پیشروی ایران) هادی میرمیران – حسین شیخ زین الدین- علی کامران صفا منش – بهرام شیردل – فرهاد احمدی

۱۳۸۶- دریافت نشان و لوح زرین برای رتبه اول طراحی ابنیه دولتی و عمومی (طرح های ملی )برای چهار طرح ساخته شده سفارت ایران در سئول کره جنوبی – مرکز فرهنگی اصفهان – مرکز فرهنگی دزفول و مرکز نمایشهای آئینی در تهران

 

کتابخانه مرکزی علم و صنعت

 

مرکز فرهنگی دزفول


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman