رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه عنوان کرد:

دولت از دخالت در تولید مسکن پرهیز کند

دولت از دخالت در تولید مسکن پرهیز کند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۱

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه معتقد است، دولت آینده نباید در تولید مسکن دخالت مستقیم داشته باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، آرش شادفر با اشاره به اقداماتی که دولت آینده باید برای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور انجام دهد، گفت: تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که از دخالت مستقیم در بخش ساختمان خصوصا در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن خودداری کند.

وی با بیان اینکه هر زمان دولت وارد تولید مسکن شده شاهد تجارب ناموفقی در کشور بوده ایم، افزود: تنها کاری که دولت باید در حوزه مسکن انجام دهد، نظارت و تسهیل گری است.

به گفته این فعال صنعت ساختمان، کار ساخت و ساز مسکن باید به انبوه‌سازان واگذار شود و با سرمایه بخش خصوصی صورت گیرد.

شادفر از پروژه مسکن مهر به عنوان نمونه‌ای از تجارب ناموفق ناشی از دخالت مستقیم دولت در ساخت مسکن یاد کرد و ادامه داد: مسکن مهر بر اساس سه فاکتور کیفیت، هزینه و زمان طرح موفقی نبود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه اظهار کرد: طرح مسکن مهر لطمات اقتصادی، فرهنگی و... زیادی برای کشور به همراه داشت و آمایش سرزمینی و جانمایی مناسبی برای آن صورت نگرفت.

به گفته شادفر، در برخی موارد هزینه تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات مسکن مهر از هزینه ساخت واحدها بیشتر بوده، همچنین در برخی نقاط چندین برابر ظرفیت یک منطقه واحد مسکن مهر ساخته شده و بسیاری از واحدها فاقد متقاضی است.

وی عنوان کرد: فساد متعدد مدیران عامل تعاونی‌های مسکن مهر به جهت حجم سرمایه عظیمی که در دست داشتند اما متخصص نبودند نیز از دیگر پیامدهای این طرح غیرکارشناسی بود. به علاوه این طرح باعث مهاجرت روستاییان به شهر و پیامدهای ناشی از آن شد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون دوباره این تجربه اشتباه در قالب «مسکن ملی» در حال تکرار شدن است، خاطرنشان کرد: این پروژه نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، زیرا هزینه‌ای که برای ساخت واحدها با متراژ در نظر گرفته شده مورد نیاز است، با رقمی که اعلام شده تفاوت زیادی دارد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه سپس به موضوعاتی که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد از جمله ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: چنین طرحی در عمل امکان تحقق ندارد و کارشناسی شده نیست.

شادفر احداث این تعداد واحد مسکونی در سال را نیازمند بودجه‌ای نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان و تامین آن را در این شرایط ناممکن دانست.

ایسنا

برچسب ها:

تولید مسکن ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman