رئیس سازمان نوسازی شهر تهران پاسخ می دهد:

نوسازی بافت فرسوده تهران به کجا رسید؟

نوسازی بافت فرسوده تهران به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۵ | ۱۴۰۰/۰۴/۱۵

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص نوسازی بافت فرسوده، ارائه تسهیلات تشویقی، صدور پروانه رایگان و متوسط قیمت مسکن توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، زلزله در کمین پایتخت‌نشینان است. یکی از بخش هایی که در مواقع بروز زلزله آسیب زیادی می‌بیند بافت فرسوده است. نوسازی بافت فرسوده می‌تواند جلوی بخشی از مشکلات را بگیرد.

فضاهای رهاشده‌ای هم در سطح شهر وجود دارد که باید ساماندهی شود.خط راه‌آهن تهران - تبریز مدت‌هاست که به حال خود رها شده، اما قرار است که این محور به مکانی فرهنگی و تفریحی تبدیل شود.

قیمت مسکن در تهران همچنان در نوسان است. در خصوص آخرین وضعیت نوسازی بافت فرسوده، مشکلات موجود در شهر تهران، وضعیت دفاتر خدماتی، فضاهای رهاشده شهری، بهسازی و مرمت خانه‌های تاریخی، بازسازی کارخانه سیمان ری، و بودجه سازمان نوسازی با کاوه حاج علی‌اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از مهمترین مشکلات در کلان‌شهر تهران نوسازی بافت فرسوده است، چه اقداماتی برای نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته است؟

اقدامات در سازمان نوسازی شهر تهران در نگاه کلی به سه دسته تقسیم شده است. اقدامات محلات دارای بافت فرسوده که در دسته‌بندی توسعه محله‌ای، اقداماتی در عرصه‌های رها شده شهر در سرفصل بازآفرینی شهر و همچنین دسته سوم، اقدامات پشتیبانی هستند که برای پیشبرد مأموریت‌های سازمان صورت می‌گیرد.

در خصوص اقدامات توسعه محله‌ای توضیح دهید، در حال حاضر چند دفتر توسعه خدمات در محلات وجود دارد؟

توسعه محله‌ای با رویکرد تسهیل‌گر است. از طریق راه‌اندازی دفاتر توسعه در محلات دارای بافت فرسوده موضوع را پیگیر هستیم. در 20 منطقه و 170 محله تهران 54 دفتر توسعه محله‌ای داریم و مأموریت آنها برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با مردم و ترغیب شهروندان به سمت نوسازی بافت فرسوده هستند و همچنین باید موانع پیش‌رو را رفع کنند.

این دفاتر در دو سال گذشته 170 برنامه توسعه محلات را تهیه کرده‌اند و تلاش شده است که برنامه ها متناسب با ویژگی محلات و شرایط حاکم در هر محله باشد و مهمترین کارها با همکاری خود مردم انجام شود. موضوعات شناسایی، مشکلات احصاء و برای آن راه‌حلی درنظر گرفته شود.

وضعیت محلاتی که در طرح تفصیلی قرار نداشتند اما نیازمند نوسازی بودند به کجا رسید، آیا امکان نوسازی در آنها فراهم شد؟

برای تعدادی از محلات که در طرح تفصیلی امکان نوسازی آنها وجود نداشت، سازمان اقدام کرد و برای آنها طرح‌ها موضعی درنظر گرفت. ما طرح محله نفرآباد، محله کن با 70 هکتار، محله فرحزاد با 130 هکتار و محدوده اسلام‌آباد در روددره را با مساحت 132 هکتار داشتیم که طرح محله کن، فرحزاد و نفرآباد تصویب و در حال حاضر نوسازی در این محلات انجام شده است و در محله اسلام‌آباد هم طرح در دست بررسی در کمیسیون ماده 5 است.

در خصوص پروژه‌های کوچک‌مقایس محله‌ای چه اقداماتی انجام دادید؟ در این باره توضیح دهید.

همچنین ما پروژه‌های توسعه‌ای محله ای و کوچک‌مقیاس هم داشتیم که برنامه توسعه محله برای 80 پروژه با مساحت 200 هزار مترمربع طرح معماری در سازمان تهیه و برای اجرا در اختیار شهرداری مناطق قرار گرفت.

چه تعداد پلاک در بافت فرسوده تاکنون نوسازی شده است؟ در خصوص تجمیع پلاک‌ها در بافت‌های ریزدانه توضیح دهید.آیا دولت به وظایف قانونی خود در نوسازی عمل کرده است؟

نوسازی مسکن در بافت فرسوده با پشتیبانی شهرداری و دولت صورت گرفت و در سه سال گذشته امکان نوسازی 11 هزار و 150 پلاک با مساحت 118 هکتار در بافت فرسوده فراهم شد و نکته قابل توجه این است که حدود 50 درصد این نوسازی‌ها از طریق تجمیع پلاک ریزدانه بوده است. یکی از روش‌ها در نوسازی بافت فرسوده، تجمیع پلاک است و حداقل 3 پلاک با هم تجمیع و به مساحت 200 مترمربع می‌رسند که در آنها نوسازی صورت گرفته است. در نوسازی 11 هزار و 150 پلاک، 40 هزار و 390 واحد مسکونی نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده است.

وضعیت صدور پروانه چطور بود؟ چه میزان پروانه رایگان صادر شد؟

تعداد صدور پروانه در سه سال گذشته نسبت به مدت مشابه خود 12 درصد رشد و از نظر مساحت هم رشد 17 درصدی داشته‌ایم. بار اصلی پیشبرد نوسازی توسط دفاتر توسعه محله‌ای و با پشتیبانی شهرداری بوده است.

از سال 97 تا امروز شهرداری 540 میلیارد تخفیف در صورت صدور پروانه داده است

یکی از پشتیبانی‌های شهرداری در مرحله صدور پروانه رایگان است که از سال 97 تا امروز 540 میلیارد شهرداری تخفیف در صدور پروانه اعطا کرده است.

صدور پروانه مقاوم سازی ساختمان به کجا رسید؟ تاکنون چند پروانه مقاوم سازی صادر شده است؟

در خصوص نوسازی مسکن ما به روش‌های دیگر هم مثل بهسازی و مقاوم‌سازی روی آورده‌ایم. در انتهای سال 99 مقاوم‌سازی ساختمان به روشی قابل قبول تبدیل شد و متقاضیانی که امکان و تمایل تخریب و نوسازی ملک خود را ندارند، می‌توانند برای ملک خود پروانه مقاوم‌سازی اخذ کنند.

سرانه خدماتی در بافت فرسوده چقدر است؟

ما همچنین تأمین خدمات پشتیبان سکونت هم در بافت فرسوده داریم. به جز تراکم ساختمان‌های کم‌دوام و آسیب‌پذیر در برابر زلزله، با فقر خدمات پشتیبان سکونت مواجه هستیم. در این محلات سرانه برخورداری از خدمات یک‌چهارم متوسط شهر تهران است. در شهر تهران به ازای هر نفر 30 متر سرانه خدماتی وجود دارد، اما در بافت فرسوده به ازای هر نفر 7 متر مربع سرانه خدماتی وجود دارد.

تراکم جمعیت در بافت فرسوده چقدر است؟

در خصوص تراکم جمعیت باید گفت که در شهر تهران تراکم جمعیت در محلات در هر هکتار 130 نفر است. این در حالی است که تراکم جمعیت در بافت فرسوده در هر هکتار 400 نفر است یعنی سه برابر تراکم جمعیت وجود دارد. ما باید در بافت فرسوده، تأمین خدمات، فضای سبز و... را ایجاد کنیم و این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در سه سال گذشته یکی از اولویت‌های ما تأمین خدمات، ایجاد فضای سبز مورد نیاز برای محلات است.

ساخت میدانگاه ها به کجا رسید؟میدانگاه بریانک و یافت‌آباد چرا هنوز به اتمام نرسیده است؟

ما همچنین پنج میدانگاه با مساحت 40 هزار مترمربع در برنامه داشتیم که میدانگاه امیرکبیر،‌ ارامنه دولاب شمسه با مساحت 20 هزار مترمربع به اتمام رسید و اجرای میدانگاه بریانک و یافت‌آباد با مساحت 20 هزار مترمربع در حال اجراست و امیدواریم تا پایان تیرماه آماده بهره‌برداری شود.

برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت فرسوده چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در پروژه بهسازی محلات، پاتوق‌های فرهنگی، فضای سبزو ... ایجاد کردیم و 35 پروه با مساحت 130 هزار مترمربع در سازمان به نتیجه رسید که منجر به ارتقای کیفیت زندگی شد. همچنین در دو سال گذشته سه بوستان محله‌ای با مساحت 10 هزار مترمربع در محلات مختلف اجرا و به سرانه موجود اضافه شد.

خدمات پشتیبانی سکونت مثل خدمات ورزشی، درمانی، اجتماعی و مجموعه‌ای از پروژه‌ها با زیربنای 10 هزار مترمربع را انجام دادیم و امکان بهره‌برداری از آنها فراهم شد.

مرمت برخی امکان تاریخی از جمله خانه تاریخی پیرنیا به کجا رسید؟

در راستای توسعه محله‌ای و حفاظت و احیای ارزش‌ها و فرهنگ تاریخی در محلات اقداماتی صورت گرفت و پروژه بهسازی بازار نائب‌السلطنه، ساماندهی سیداسماعیل، بازسازی و مرمت برخی اماکن تاریخی و مرمت خانه تاریخی پیرنیا از جمله اقدامات صورت گرفته است.

بگذارید همین جا نکته ای را عرض کنم ما اقدامات نرم افزای هم داشتیم و در خصوص اقدامات نرم‌افزاری صورت گرفته باید بگویم یکی از کارها توسعه اجتماع محله‌ای است که این کار با هدف ساماندهی مشکلات اجتماعی در محلات و با مشارکت ساکنین ایجاد شد و در سازمان از طریق دفاتر 25 پروژه توسعه اجتماعی محله‌ای را انجام داده‌ایم.شکل گیری مرکز محله در اتابک، احیای باغ زیتون و ارتقای امنیت پارک میثاق، رفع آسیب‌های اجتماعی در محله فرحزاد، ایجاد مرکز محله پویا و سرزنده در محله مینابی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

در خصوص تسهیلات در صندوق کارآفرینی توضیح دهید؟

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته تشکیل صندوق کارآفرینی توسط ساکنین محلات است که در این صندوق‌ها افراد می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنند.ما اقدامات مشارکت‌محور هم داشته‌ایم و پنج سازمان اجتماع محله‌ای ایجاد شد.

در حوزه بازآفرینی و مکان‌های رها شده در شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حوزه بازآفرینی شهر اقداماتی صورت گرفت و همچنین سازمان برای عرصه‌های رها شده برنامه‌ریزی کرد. اولین اقدام صورت گرفته، پروژه شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) که در منطقه 17 و 18 است که بر روی تونل خط آهن تهران تبریز با مساحت 50 هکتار است. تمام اقدامات، برنامه‌ریزی، طراحی و تفاهم با راه‌آهن صورت گرفته و پروژه در حال اجراست.

یکی دیگر از پروژه‌های بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام است که 550 هکتار است که طرح آن تهیه شده و در کمسیون ماده 5 تصویب و به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و بعد از 30 سال این محل از فریز خارج شد تا نوسازی شود. بازآفرینی در عرصه‌های کوره‌پزخانه‌ها به مساحت 750 هکتار و بازآفرینی عرصه ناکارآمد منطقه 18 هم در سازمان انجام شد که این طرح‌ها برای تصویب به کمیسیون ماده 5 فرستاده شده است.

احیای کارخانه سیمان به کجا رسید؟

ما کارخانه سیمان را هم داریم که هیأت وزیران بهره‌برداری آن را به شهرداری واگذار کرده است. اقدامات لازم برای احیای کارخانه صورت گرفته و در حال تهیه برنامه‌ها هستیم.

الحاق 800 هکتار بلوک فرسوده جاافتاده به بافت فرسوده تهران چه شد؟

مجموعه‌کارهای مختلفی انجام شده و ما موضوع الحاق 800 هکتار بلوک فرسوده جاافتاده به بافت فرسوده تهران را داشتیم. در سال 85 بافت فرسوده تصویب شد و حدود 77 هزار پلاک همان موقع شرایط لازم را داشت ولی جزو بافت فرسوده بنا به دلایلی قرار نگرفت که در دو سال گذشته این پلاک‌ها هم به رسمیت شناخته شده و مالکین آن می‌توانند از مشوق های نوسازی استفاده کنند.

فعال کردن ستاد بازآفرینی تهران، مشارکت با سایر دستگاه‌ها از جمله اقدامات دیگر بوده است. حتی ما در دو سال گذشته جابجایی 1200 تیر چراغ برق معارض را که در وسط معابر بوده توسط شرکت برق جابجا کردیم و تأمین روشنایی در 12 کیلومتر از معابر انجام شد. همچنین نوسازی شبکه آبرسانی هم انجام شده است. ما همچنین جذب حدود 20 میلیارد منابع از دولت، شرکت بازآفرینی، سازمان برنامه و سازمان اجتماعی کشور برای اجرای پروژه‌های خدماتی در معابر استفاده کردیم.

قیمت متوسط مسکن در تهران چقدر است؟

قیمت متوسط مسکن در تهران به 30 میلیون رسیده است که به نسبت زمان مشابه خود بیش از 30 درصد رشد داشته است.

بودجه سازمان نوسازی در سالهای گذشته چقدر رشد داشته است؟

بودجه رشد 13 برابری داشته است. در سال 96 اعتبار مصوب 37 میلیارد بوده است که این عدد در سال 1400 به 474 میلیارد تومان رسید یعنی 13 برابر بودجه رشده کرده است.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman