ماجرای کمبود سیمان در ارومیه چیست؟

ماجرای کمبود سیمان در ارومیه چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۹

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: عامل عمده التهاب بازار در خصوص سیمان عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به تامین سیمان در بازار مصرف است و مصرف کننده سیمان به دلیل نگرانی و نبود سیمان دربازار مصرف اقدام به خرید بیش از حدکرده و این امر موجب آشفتگی دربازار سیمان می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، طبق گزارشات و شکایات مردمی یکی از مشکلات به وجود آمده در کلانشهر ارومیه، کمبود و گرانی سیمان است که معضلی برای مردم ارومیه ایجاد کرده است، که خواستار رسیدگی خبرنگار فارس از مسئولین ذی‌ربط هستند.

قیمت سیمان طی روزهای اخیر روند صعودی گرفته و تهیه آن را نیز برای مصرف کننده دچار مشکل کرده است در این راستا خبرنگار فارس برای شفاف‌سازی و پیگیری موضوع مصاحبه‌ای با مسوول مربوطه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تنظیم بازار سیمان بر عهده انجمن صنفی کارخانجات سیمان است اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ روز عرضه و فروش سیمان از طریق بورس انجام می‌شود و عاملان و عرضه کنندگان سیمان نیز باید از طریق بورس، سیمان خود را خریداری کنند.

ایرج مرندی با اشاره به نحوه فروش سیمان در بازار بعد از بورس تصریح کرد: موردی که در حال بررسی و استعلام است نحوه فروش بعد از خرید از بازار بورس بوده چنانچه انجمن صنفی کارخانجات سیمان قیمت مصوبی برای سیمان در نظر گرفته‌اند و بعد از خارج شدن از بورس بایستی قیمت برای خرید مصرف کننده رعایت شود که متاسفانه در حال حاضر این موضوع در بازار فروش سیمان رعایت نمی‌شود و هم اکنون در حال بررسی و استعلام موضوع هستیم که قیمت مصوب شده لازم اجرا باشد و در صورت اجرایی بود قیمت نهایی مصرف کننده باید رعایت و اجرا شود.

وی با اشاره به بازار بورس سیمان و مشکلات آن عنوان کرد: در بورس کالا برنده کارخانه سیما ارومیه استان ایلام است و برنده سیمان غرب کرمانشاه سیمان ارومیه است و این موارد باعث جابجایی سیمان دربین استان شده و در این میان هزینه‌های حمل و نقل نیز سرسام‌آور بوده و باعث افزایش قیمت سیمان در استان خواهد شد.

مرندی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در بازار مصرف یادآور شد: هزینه حمل و نقل، هزینه چهار درصدی عمده فروشی و ۱۰ درصد خرده فروشی و هزینه‌های بارگیری و سایر هزینه عمدده علت افزایش قیمت سیمان در بازار مصرف شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در خصوص تولید سیمان در استان اضافه کرد: بخشی از کارخانه سیمان ارومیه و بوکان در حال تعمیر است و در حال حاضر تعمیر آن به اتمام نرسیده انتظار می‌رفت قبل از عرضه در بورس این مکان تعمیر شود که متاسفانه این امر محقق نشد و طی روزهای اخیر ۱۲۰ هزار تن سیمان در بازار مصرف عرضه کرده است.

وی با اشاره علل التهاب بازار سیمان اذعان کرد: عامل عمده التهاب بازار در خصوص سیمان عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به تامین سیمان در بازار مصرف است و مصرف کننده سیمان به دلیل نگرانی و نبود سیمان دربازار مصرف اقدام به خرید بیش از حدکرده و این امر موجب آشفتگی دربازار سیمان می‌شود.

مرندی خاطرنشان کرد: عدم اعتماد مصرف کننده به بازار سیمان موجب تقاضای کاذب در بازار سیمان شده و در نتیجه باعث التهاب در بازارسیمان می‌شود در این راستا میزان تزریق سیمان به بازار نسبت به سال‌های گذشته چندان تغییری نیافته است اما مصرف سیمان و تقاضای کاذب افزایش یافته و باعث می‌شود به التهابات سیمان در بازار دامن زده شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت بورس در خط عرضه نیز اعمال شود احتمال این را دارد که دیگر شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.

فارس

برچسب ها:

قیمت سیمان ،ارومیه 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman