نائب رئیس هیات مدیره شرکت راسان مطرح کرد:

صنعت شیرآلات ایران توان رقابت با برندهای مطرح جهانی را دارد

صنعت شیرآلات ایران توان رقابت با برندهای مطرح جهانی را دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۶ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

رضا مهرآبادی: طی یک دهه اخیر صنعت شیرآلات بهداشتی ایران رشد شتابنده ای را شاهد بوده و با پیشرفت فعالیت ها در این صنعت بازار ایران شاهد ظهور برندهای خوشنام و با کیفیت بوده است. این موفقیت ها تا آنجا پیشرفته که تولیدات داخلی به لحاظ کیفیت، تنوع محصول و طراحی منحصر به فرد پا به پای برندهای جهانی پیش رفته است.

به گزارش اخبار ساختمان، اکنون می توان ادعا کرد که صنعت شیرآلات بهداشتی ایران با توجه به ظرفیت های بالای تولید به عنوان یک صنعت پویا و صادرات محور مطرح است. چنانچه از سوی دستگاههای ذی ربط نیز مورد حمایت واقع شود و دولتمردان نیز شرایط مناسب را برای این صنعت فراهم کنند، صنعت شیرآلات بهداشتی ایران با برخورداری از یک بازار 800 میلیونی در منطقه می تواند سهم بسزایی از صادرات کالاهای صنعتی را به خود اختصاص دهد.

با این همه به نظر می رسد علاوه بر فرصت های فراوانی که برای این صنعت مهم کشور فراهم است، تهدیدهایی نیز وجود دارد که عمدتا به سیاست های حمایتی از تولید داخلی و بروکراسی حاکم بر نظام اداری و قانونگذاری ایران برمی گردد. در همین راستا با عباس مرجانی نائب رئیس هیات مدیره شرکت شیرآلات بهداشتی راسان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

آقای مرجانی، طی سالهای اخیر صنایع کشور شرایط سخت و شکننده ای را تجربه کرده اند که عمدتا به عدم ثبات در سیاست ها و برنامه های کلان کشور بر می گردد. بفرمایید صنعت شیرآلات بهداشتی ایران در حال حاضر چه روندی را دنبال می کند؟

صنعت شیرآلات بهداشتی در حال حاضر با توجه به جایگاهی که دارد نه تنها قادر است نیاز کشور را تامین کند بلکه اگر حمایت های کافی از این صنعت صورت پذیرد می تواند سهم بالایی از بازارهای منطقه ای و بین المللی را نیز تصاحب کند برای رسیدن به این هدف بایستی در گام نخست روابط تجاری و اقتصادی بین کشورها برقرار و پایدار شود و مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال پول برطرف و درباره قوانین خلق الساعه داخلی در راستای حمایت از تولید صادرات محور تصمیم گیری شود. اگر در این زمینه برنامه ریزی درست و همچنین نگاه متفاوت تری نسبت به صادرات محصولات تولیدشده در کشور داشته باشیم و در این مسیر دولت نیز از صنایع حمایت کافی را به عمل آورد، صنعت شیرآلات ایران می تواند با اقتدار کامل در بازارهای جهانی فعالیت کند.

این حمایت ها باید در چه سطحی باشد؟

ببینید امسال به عنوان حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده است. مطمئن باشید بسیاری از تولیدکنندگان داخلی نیازی به حمایت مالی ندارند اما عمده ترین مشکلات همان جایی است که در شعار امسال به عنوان مانع زدایی از آن یاد شده است. به گونه ای که دستگاههای اجرایی ذی ربط فقط تلاش کنند تا موانع جدید ایجاد نکنند، زیرا مدیریت ادامه مسیر به طور حتم در توان صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی خواهد بود. در حال حاضر صنعت شیرآلات کشور در حال حاضرنه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در رقابت با برندهای جهانی از آمادگی لازم برخوردار شده است و می تواند با سایر برندهای معتبر جهانی رقابت پایاپایی داشته باشد.

در حال حاضر و با وضعیتی که طی سال های اخیر در اقتصاد و بخش صنعت اتفاق افتاده است، به نظر شما بزرگترین چالش پیش روی صنعت شیرآلات بهداشتی چیست و اگر بخواهید یک وضعیت کلی از این صنعت را ترسیم کنید، به چه مواردی اشاره خواهید کرد؟

در حال حاضر بسیاری سیاست های جاری در کشورهای پیشرفته و مطرح دنیا در خدمت اقتصاد آنها است و به نظر می رسد این نگاه در کشور ما کمرنگ شده است. در حالی که سیاست های کلان کشور و برنامه های توسعه ای نیز بر همین دیدگاه استوار هستند. فکر می کنم اگر رویکردهای دیپلماسی کشور در خدمت اقتصاد نباشد و سیاستمداران ما در این زمینه نگاه عمیقی نداشته باشند شرایط بهبود نخواهد یافت. صنعت شیرآلات بهداشتی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در شرایطی بازارسازی خارجی و پیشرفت را تجربه خواهد کرد که سیاست های کلی کشور نیز در خدمت تولید و اقتصاد باشد. نه اینکه که با یک اتفاق سیاسی هرچند کوچک تمام برنامه های اقتصادی کشور دگرگون شده و باعث متضرر شدن اقتصاد و تولید کشور شود. اگر بخواهیم مجموعه راسان را به عنوان مثال مورد ارزیابی قرار دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که این مجموعه حاصل 150 سال تلاش و برنامه ریزی است که نسل به نسل به این نقطه رسیده و روند مشخصی را دنبال کرده است. به همین جهت مدیران این مجموعه با تمامی مولفه های اقتصادی آشنا هستند و توانسته اند مسیر تولید را تاکنون به درستی هدایت کنند، اما متاسفانه سیاست هایی که در کشور در حال اجراست باعث دلسردی تولیدکنندگان فعال در صنایع مختلف شده است و به علت نبود امنیت اقتصادی به نوعی تولیدکنندگان را کلافه کرده است.

 



از نظر شما در شرایط فعلی با توجه به شرایط موجود و حاکم بر کشور از جمله همه گیری کرونا، وضعیت تحریم ها و دیگر مسایل وضعیت کلی صنعت شیرآلات چگونه است؟

در مدتی که ویروس کرونا بر کشور سایه انداخته است می توان گفت بسیاری از مشاغل دچار چالش های شدیدی شده اند که متاسفانه برخی از آنها اقدام به تغییر شغل و یا تعدیل نیرو کرده اند؛ اما با این وجود می توان گفت خوشبختانه فعالان صنعت شیرآلات بهداشتی شرایط متفاوتی داشته اند. چراکه این صنعت یک کسب و کار ماندگار است. البته باید این نکته را درنظر گرفت که صنعت شیرآلات یک صنعت مادر و پویا است و اگر از طرف دولت مورد حمایت واقع شود و دولتمردان نیز شرایط مناسب را برای این صنعت فراهم کنند، +صنعت شیرآلات یک بازار 800 میلیونی خواهد داشت.

این بازار 800 میلیونی کجاست؟

باید گفت کل منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه از جمله افغانستان، منطقه روسیه، عراق، اردن، سوریه، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس این صنعت را در اختیار ندارند و در کشورهایی نظیر هند و پاکستان نیز این صنعت ضعیف است، پس با این شرایط یک بازار 800 میلیون تا یک میلیاردی در اطراف کشور ما وجود دارد که می توانیم با کمترین هزینه ها این بازارها را در اختیار بگیریم. اما باید تاکید کرد که بوجود آوردن این شرایط نیازمند این است که دولت نیز دست به کار شود و از تولیدکننده ها حمایت کند.

آیا صنعت شیرآلات کشور توانسته است در زمینه قطعه سازی پیشرفتی داشته باشد و نیاز صنعت را از واردات قطعات ضروری برطرف کند؟

بله، در زمینه قطعه سازی پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و در حال حاضر می توان گفت به جز کارتریج و آند کروم نیکل که در حال حاضر نیازهای وارداتی ما در صنعت شیرآلات محسوب می شوند. وضعیت ما در این زمینه بسیار خوب است و نیازی به واردات سایر مواد اولیه در کشور احساس نمی شود. البته باید گفت در بحث تولید کارتریج نیز اقداماتی انجام شده است اما از آنجا که تولید این محصول و سایر محصولات مشابه در حجم پایین صرفه اقتصادی ندارد موفقیتی در این تولید کارتریج حاصل نشده است.

 

بیشتر بخوانید: صنعت شیرآلات بهداشتی ایران پیشگام در منطقه خاورمیانه

موضوعی که در سال های اخیر صنعت شیرآلات با آن مواجه بوده است مربوط می شود به رشد لجام گسیخته برندهای بدون کارخانه و همچنین موضوع صدور مجوزهای موازی توسط اصناف غیر مرتبط که تا حدودی بحث رقابت در امر تولید را با چالش روبرو کرده است، به نظر شما این موضوعات تا چه حد می توانند بر روی صنعت اثرگذار باشند و موجب تهدید این صنعت شوند؟

از نظر ما فعالیت این شرکت ها منعی ندارد. چراکه معتقد هستیم هر برندی باید از نقطه ای شروع کند اما این عمل باید در یک بستر مناسب صورت پذیرد. شرکت راسان در آغاز برای شروع فعالیت پروانه بهره برداری خود را از وزارت صنعت و معدن اخذ کرده است حال آنکه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که اصناف طلافروش ها و تراشکاران نیز مجوز تولید شیرآلات بهداشتی را صادر می کنند، ما معتقدیم تمامی تولیدکنندگان باید در یک ساختار و شرایط برابر فعالیت کنند تا یک رقابت سالم در بحث تولید شکل گیرد. با این رویکرد از تولید محصولات نامرغوب و بی کیفیت که موجب هدررفت منابع و سرمایه های ملی می شود، جلوگیری شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که برندهای زیرپله ای و بدون کارخانه در سطح بازار ایجاد می کنند در بحث اعتماد مصرف کنندگان است؛ چراکه اکثر این برندها هیچگونه تعهدی در قبال مصرف کنندگان ندارند و موجب بحران اعتماد بازار مصرف به سایر برندهای موجود در بازار می شوند؛ به نظر شما این موضوع تا چه حد توانسته است به این صنعت آسیب وارد کند؟

موضوع ایجاد بحران اعتماد در سطح بازار تنها یکی از مشکلاتی است که این برندها ایجاد می کنند. مشکل اصلی این است که این تولیدکننده ها طرح هایی که هیچ منطقی ندارد نظم بازار را نیز به هم می ریزند و با ارائه آپشن های غیر واقعی مانند گارانتی هشت ساله، محصولات خود را به بازار عرضه می کنند حال آنکه اصلا مشخص نیست این تولیدکننده تا این مدت همچنان وجود داشته باشد یا خیر. در حالی که برندهای خوشنام و معتبر بازار باید همواره پاسخگوی نیاز مشتریان باشند و خدمات پس از فروش لازم را نیز به آنها ارائه کنند. از این رو است که ما معتقد هستیم تمامی فعالان این صنعت باید در یک ساختار و بستر مشخص و برابر فعالیت کنند تا دچار آشفتگی بازار مصرف نشوند.

 

بیشتر بخوانید: ثبت علامت استانداردبر شیرآلات اجباری شد

آیا در حال حاضر برندی در صنعت شیرآلات کشور وجود دارد که در صورت حمایت دولت و فراهم شدن امکانات مناسب، زمینه و قابلیت فعالیت در سطح کلاس جهانی و فرامنطقه ای را داشته باشد؟

ما همه جزئی از جامعه هستیم و نگاه جامعه هم به ما تسری می یابد و در حال حاضر متاسفانه نگاه جامعه و دولتمردان به هیچ وجه صادرات محور نیست. از همه بدتر اینکه درکی از ایجاد شرایط مناسب برای صادارت در جامعه وجود ندارد و معتقد هستیم تنها زمانی یک کار می تواند به بهترین شکل انجام شود که درک درستی از آن موضوع وجود داشته باشد. در نتیجه اگر امروز قرار باشد یک نگاه ویژه به موضوع حضور در بازارهای جهانی داشته باشیم باید در درجه اول فرهنگ آن را در جامعه بوجود بیاوریم چرا که هیچ مشکلی در زمینه سخت افزاری و نیروی کار و... نداریم و تنها مشکل مربوط به تفکر و نگاه ما به این موضوع است که به اشتباه فکر میکنیم که توان رقابت در کلاس جهانی را نداریم.

موضوع صادرات قطعا برای صنعت هر کشوری بسیار مهم و ضروری است و نیازی برای بقا و پیشرفت محسوب می شود، آیا شرکت راسان توانسته است در زمینه صادرات اقدامی انجام دهد؟

در حوزه صادرات شرکت راسان با برنامه ریزی های انجام شده توانسته است فعالیت های خوبی را انجام دهد و به پیشرفت قابل قبولی در این زمینه دست یابد. در حال حاضر در عراق و لبنان بازار بسیار خوبی داریم، در سوریه نیز با اقداماتی که انجام شده است توانسته ایم زمینه حضور در بازار این کشور را نیز فراهم کنیم. با وجود تمام چالش هایی که در این صنعت وجود دارد خوشبختانه با توجه به اختلاف 20 تا 25 درصدی قیمت مواد اولیه در کشور ما نسبت به سایر کشورها از جمله کشور چین توانسته ایم قیمت تمام شده محصولات را تا سطح قابل توجهی پایین نگه داریم تا بتوانیم با این مزیت از کشوری مانند چین پیشی بگیریم و زمینه حضور در کشورهای آفریقایی را برای خود فراهم کنیم.

 



در حوزه طراحی اوضاع این صنعت چگونه است؟

طراحی در صنعت شیرآلات وضعیت بسیار مطلوب و قابل قبولی دارد و به ویژه طی سالهای اخیر توانسته است پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد. به طوری که می توان گفت حتی از این لحاظ قابل رقابت با کلاس جهانی هستیم. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که ساختارها در دنیای امروز در حال تغییر است و در حال حاضر میزان توجه به طرح و مد کاهش یافته است. می توان گفت محصولات تولیدی در آینده به سمت هوشمندسازی، حفظ محیط زیست و صیانت از منابع آبی حرکت خواهند کرد. شرکت راسان نیز با تولید محصولات لمسی، چشمی و کم مصرف در حال حرکت به سمت افزایش تولید محصولات هوشمند و بهینه سازی مصرف آب است.

آیا شرکت های دانش بنیان توانسته اند به صنعت شیرآلات بهداشتی کمکی بکنند؟

تا حدودی. اما باید قبول کنیم از یک جایی به بعد این شرکت ها قادر به انجام بعضی فعالیت ها نیستند و از حیطه توان آنها خارج است زیرا نگاه تولیدی ندارند.

چشم اندازی که برای راسان تعریف شده است چیست و چه کارهایی قرار است در آینده توسط شرکت راسان به مرحله عملی برسد؟

ما در مجموعه راسان با اجرای برنامه ریزی های بلند مدت و نگاه به آینده و اقداماتی که تا کنون انجام شده است، مصمم هستیم با افزایش تولید محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی، دامنه استفاده از محصولات ایرانی را نه تنها در سراسر کشور، بلکه با رویکردی جهانی به بازارهای بین المللی گسترش دهیم و میراثی ماندگار در جامعه به جای بگذاریم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman