روزهای پرچالش در بازار مسکن شیراز

روزهای پرچالش در بازار مسکن شیراز
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

افزایش روزانه قیمت مسکن در شیراز، در‌آمد ناکافی بیشتر مستأجران همراه با قوانین ناقص و ناکارآمدطرح مالیات بر خانه‌های خالی علاوه بر اینکه باعث شده مصرف کنندگان واقعی قدرت خرید خانه را از دست بدهند سبب پیدایش پدیده ای به نام کانکس نشینی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن در شیراز روزهای پرچالشی را پشت سر می‌گذارد؛ تا جایی که نگرانی‌های بسیار زیادی را به وجود آورده است. بازار مسکن در کلانشهرها با افزایش قیمت زیادی همراه بوده است. شیراز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران از این افزایش قیمت در مسکن عقب نمانده است. با توجه به افزایش قیمت در بازار مسکن، دیگر کمتر افرادی می توانند یک خانه نقلی در دور دست ترین نقطه شهر تهیه کنند.

بازار همچنان راکد مسکن در شیراز

آن طور که یزدان پناه نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز می‌گوید: متاسفانه در شرایط فعلی قشر مصرف کننده و افرادی که نیاز به مسکن دارند به کل قدرت خریدشان را از دست داده‌اند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز هم با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار مسکن شیراز تحت تأثیر مسائل سیاسی کشور راکد است، می‌گوید: در این شرایط مردم همچنان منتظرند تا ببینند بعد از استقرار دولت جدید چه اتفاقاتی در حوزه مسکن رقم خواهد خورد.

عقیل یزدان پناه با بیان اینکه متاسفانه دولت‌ها در سال های قبل بخصوص در هشت سال گذشته هیچ اقدام مناسبی در حوزه مسکن و خانه‌دار شدن مردم انجام نداده‌اند، می‌گوید: متاسفانه دولت آقای روحانی جلو سیاست‌های قبلی را هم گرفت و این مهم سبب شد تا تولید مسکن به صفر برسد.

مردم شیراز قدرت خرید مسکن ندارند

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه سیاست‌های اشتباه مسئولان باعث شد تا مردم قدرت خرید مسکن را از دست بدهند،افزود: این افراد تنها می‌توانند با وام زیاد در شهرک های اطراف شیراز یک آپارتمان نقلی خریداری کنند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر متر خانه در مناطق حاشیه‌ای و شهرک‌های اطراف شیراز حدود 10 میلیون تومان است می‌گوید: این در حالی است که قیمت هر متر خانه در نقاط خوب شهر شیراز حدود 60 الی 70 میلیون تومان است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه طرح مجلس مبنی بر دریافت مالیات از خانه‌های خالی یکی از دشوار‌ترین راه های مالیات ستانی از مردم است می افزاید: از این رو راه‌های بسیاری برای پرداخت مالیات وجود دارد.

دریافت مالیات از خانه‌های خالی قانون اشتباه در مسکن

یزدان پناه در ادامه با اشاره به اینکه اثبات و تشخیص خانه های خالی افراد بسیار سخت و دشوار است می افزاید: قطعا قانون دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از اشتباه ترین طرح هایی بود که در حوزه مسکن و خانه دار کردن افراد به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه قطعا دولت نمی تواند با طرح های دستوری قیمت مسکن را کاهش دهد، می گوید: ذکر این نکته ضروری است که طرح های دستوری تنها در مقطع کوتاهی از زمان می تواند موفق باشد چرا که این طرح ها بیشتر جنبه های تبلیغاتی دارد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه تصویب طرح دریافت مالیات بر خانه های خالی هیچ تاثیری در بازار مسکن شیراز نداشته است، می گوید: در سال جاری افزایش قیمت رهن و اجاره باعث شده تا مردم با مشکلات متعددی مواجه شوند و تورمی که در سال 1400 در نرخ رهن و اجاره ایجاد شده است در بازار مسکن شیراز بی سابقه است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه قیمت رهن و اجاره در سال جاری حدود 30 الی 35 درصد افزایش یافته است می گوید: افزایش قیمت خانه باعث شده تا مالکان قیمت رهن و اجاره را بر اساس قیمت خانه تعیین کنند که در نهایت تمام این موارد باعث ایجاد یک تورم بی سابقه در حوزه رهن و اجاره در شیراز شده است.

یزدان پناه در ادامه با اشاره به اینکه افزایش بی رویه قیمت ها و در آمد پایین باعث شده تا افرادی که از تمکن مالی برخوردار نیستند به کانکس نشینی و .... رو بیاورند، ادامه می‌دهد: متاسفانه با مسیری که حوزه مسکن پیش گرفته است پدیده‌هایی مانند کانکس نشینی و پشت بام نشینی در شیراز در سال های گذشته امری دور از ذهن نیست.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه کارگران با حقوق چهار میلیون تومان توان اجاره خانه ماهیانه یک میلیون تومان را ندارند می‌گوید: در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در دور‌ترین نقطه شیراز 20 میلیون با ماهیانه حدود یک الی دو میلیون تومان است.

افراد به دنبال قولنامه سوری هستند

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه در بحث موضوع مالیات بر خانه‌های خالی امکان دارد فردی به دلایلی از جمله داشتن تعداد زیاد فرزند، در یک مجتمع دارای دو یا سه واحد 60 متری باشد، ‌می‌گوید: از این رو اعضای خانواده برای راحتی بیشتر ترجیح می دهند در دیگر واحدها به صورت مجزا و مستقل زندگی کنند.

علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه در قانون مالیات بر خانه های خالی مقرر شده که فرد با هر کد ملی تنها می تواند یک منزل داشته باشد، می افزاید: طبق این قانون افرادی که دارای چند ملک هستند هرچه زودتر باید تکلیف واحدهای خالی را مشخص کنند.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه متاسفانه بد نوشتن و جامع نبودن قانون مالیات بر خانه های خالی باعث شده تا بسیاری از افراد برای تهیه قولنامه سوری به تکاپو بیفتند، ادامه می دهد: متاسفانه این اتفاق مناسبی نیست و مردم در این بخش با مشکل مواجه شده اند.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه های خالی تند و بدون مطالعه نوشته شده، می گوید: نمایندگان می توانند قوانینی که دارای مشکل هستند را اصلاح کنند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه هرچند شورای نگهبان در تصویب این قانون مقاومت کرد اما مانع از تصویب آن نشد می گوید: بسیاری از نمایندگان و کارشناسان با تجربه همواره اذعان کردند که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی سخت و دشورا است.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نمی تواند تاثیری در کاهش قیمت مسکن داشته باشد بیان می کند: ذکر این نکته ضروری است که عدم تطابق عرضه و تقاضا باعث از هم گسیختگی قیمت ها می شود.

پاک فطرت با اشاره به اینکه کمبود جنس در بازار و متمول بودن برخی باعث می شود تا افرادی که سرمایه کافی دارند جنس مورد نظرشان را با هر قیمتی تهیه کنند، می افزاید: اگر مسئولان خواستار حل مشکل مسکن هستند در مرحله نخست باید تولید مسکن را افزایش دهند.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه 60 درصد مالکان و مستأجران به قانون افزایش 20 الی 25 درصد اجاره خانه ها پایبند هستند می گوید: قطعا مالکان و مستاجران حاضرند اجاره منزلشان را بین 20 الی 30 درصد گران‌تر کنند.

ایلنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،شیراز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman