نحوه محاسبه قیمت میلگرد چگونه است؟

نحوه محاسبه قیمت میلگرد چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۹ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۶

امروزه از میلگرد ساده و آجدار در صنایع مختلف استفاده می شود. میلگرد آجدار را می توان یکی از مهمترین مصالح در صنعت ساخت و ساز دانست.

به گزارش اخبار ساختمان، بر همین اساس، اطلاع از قیمت میلگرد به صورت روزانه و آشنایی با کارخانه های تولیدکننده مختلف این سازه فلزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم به نحوه محاسبه قیمت میلگرد اشاره کنیم و در آخر نیز به نحوه قیمت گذاری میلگرد در بازار داخلی ایران بپردازیم. پس تا پایان با آهن ملل اصفهان همراه باشید.

نحوه محاسبه وزن میلگرد

همانطور که می دانید قیمت میلگرد بر اساس وزن میلگرد در هر بندیل محاسبه می شود. وزن میلگرد هر کارخانه از کارخانه دیگر متفاوت است. نحوه محاسبه وزن میلگرد با استفاده از یک فرمول اختصاصی انجام می گیرد.

برای محاسبه وزن میلگرد در هر بندیل نیز از فرمول زیر استفاده می کنیم:

 



بر همین اساس، برای محاسبه قیمت میلگرد باید از وزن هر بندیل میلگرد اطلاع داشته باشیم و با استفاده از فرمول وزن، قیمت بندیل میلگرد را محاسبه کنیم.

نحوه قیمت گذاری میلگرد در بازار داخلی آهن ایران

می دانید که کلیه مقاطع فولادی به ویژه میلگرد و تیرآهن به دلیل کاربرد زیادی که در صنایع مختلف دارند، از مشتریان زیادی برخوردار هستند. بر همین اساس، بسیاری از سوالات افراد در خصوص نحوه محاسبه قیمت میلگرد روز در بازار می باشد تا به این ترتیب بتوانند آگاهانه خرید کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع که تولید مقاطع ساختمانی فولاد در واحدهای نورد از شمش انجام می گیرد، می توان نوسانات قیمت شمش را تعیین کننده قیمت نهایی محصولات طویل ساختمانی دانست.

در کشور ما شمش با کیفیت توسط کارخانه هایی مانند ذوب آهن اصفهان، یزد، ساوه، قزوین، سمنان و قم انجام می گیرد. از طرفی دیگر قیمت شمش در ایران طبق قاعده مشخصی صورت می پذیرد که با سایر کشورها متفاوت می باشد.

در بازارهای کشورهای دیگر اصول کلی تعیین قیمت شمش، قیمت وارداتی و یا قیمت صادراتی آن محصول است. از طرفی دیگر با در نظر گرفتن اینکه هر دو این قیمت ها فاصله تقریبی مشخصی با هم دارند، قیمت هر کدام می تواند معیاری برای قیمت گذاری در بازار داخلی باشد.

اما در ایران، در شرایط تحریم های آمریکا، این قاعده متفاوت از سایر بازارهای جهانی است، چرا که تحریم های آمریکا موجب شده که قیمت شمش صادراتی ایرانی جهت گیری متفاوتی نسبت به قیمت های بازارهای جهانی داشته باشد و روز به روز قیمت بیلت صادراتی ایران بدون در نظر گرفتن روند قیمت در بازار جهانی کاهش یابد. بنابراین قیمت های داخلی را نمی توان بر اساس قیمت های صادراتی ایران تعیین کرد. راهکار ارائه شده برای قیمت شمش داخلی، مبنا قرار دادن قیمت این محصول نیمه تمام فولادی در زمینه سی آی اس است.

از طرف دیگر همانطور که می دانیم قیمتی که در بازار بورس کالا برای میلگرد تعیین می شود، به عنوان قیمت پایه میلگرد در بورس کالا تعیین می شود که با در نظر گرفتن کیفیت و حجم عرضه شده، این مبلغ دارای نوسان کمی است، اما آنچه ما به عنوان قیمت روز میلگرد در بازار مشاهده می‌کنیم اضافه شدن مالیات ۰٫۰۹ درصد بر آن است. در نهایت باید ۱۰ درصد نیز دامنه رقابت برای میلگرد در نظر گرفت و قیمت معاملات آن را در حدود قیمت پایه ای به اضافه ۱۰ درصد دامنه رقابت در نظر گرفت.

نکته که وجود دارد این است که ممکن است مشاهده کنید که تغییرات قیمت جهانی شمش در حوزه سی آی اس با تغییرات قیمت شمش در ایران کاملا منطبق نباشد. علت این موضوع به تغییرات قیمت دلار نیمایی و البته با تاثیر کمی بهبود قیمت شمش صادراتی ایران وابسته است.

طبق بررسی ها قیمت در بورس و بازار همبستگی شدیدی دارند و همواره هم روند بوده‌اند. از جمله دلایل این هم روندی می توان به وابستگی بورس به قیمت دلار نیمایی و همچنین قیمت شمش بلوم اشاره کرد. در واقع از آنجایی که عرضه کننده ها قیمت تمام شده خود را بر اساس قیمت شمش محاسبه می کنند، قیمت میلگرد هم در بازار آزاد و هم در بورس کالا تابعی مستقیم از قیمت ارز و قیمت شمش است. علاوه بر این، اگر اختلاف قیمت بین بورس و بازار را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که هرگاه قیمت میلگرد در دو بازار از هم فاصله گرفتند، بازار به سمت اصلاح و کاهش قیمت حرکت کرده است.

به نظر می رسد در ماه های گذشته قیمت نیمایی به سمت قیمت دلار آزاد حرکت کرده و این دو نرخ به یکدیگر نزدیک شده اند. احتمال می رود با توجه به نزدیکی این دو نرخ به یکدیگر، قیمت بورس و بازار نیز در طی زمان به یکدیگ نزدیک شوند و فاصله ای در حدود ۱۰ درصد داشته باشند.

در نهایت می توان گفت قیمت میلگرد ناشی از عوامل مختلفی در بازار تعیین می شود و همواره نمی توان پیش بینی دقیقی برای کلیه مقاطع فولادی در بازار انجام داد.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman