نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک مطرح کرد:

لزوم تعریف سقف صدور مجوز مشاور املاک

لزوم تعریف سقف صدور مجوز مشاور املاک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۱

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: در حال حاضر در شهر اراک در هر کوچه و خیابانی یک مشاور املاک وجود دارد و با این شرایط لازم است برای صدور مجوز فعالیت مشاورین املاک سقف و محدودیتی لحاظ شود.
به گزارش اخبار ساختمان، احمد فراهانی اظهار کرد: قیمت رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر اراک متفاوت است، اما میانگین قیمت رهن در مناطق مختلف شهر به یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان می‌رسد. البته قیمت ها بسته به متراژ و سال ساخت و منطقه متفاوت خواهد بود.

وی افزود: مشاورین املاک ذاتا قراردادنویس بین دو طرف معامله و به نوعی رابط خرید و فروش و رهن و اجاره هستند، اما متاسفانه موجرین با مستاجرین یا با مشاورین املاک همکاری نمی‌کنند و قیمت دلخواه را اعلام می‌کنند. مشاورین املاک موجرین را در خصوص قیمت ملک توجیه می‌کنند، اما متاسفانه موجر قیمت اجاره را با تورم ایجاد شده در حوزه مسکن مطابقت می‌دهد.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک تصریح کرد: متاسفانه سایت دیوار نیز در افزایش قیمت ها تاثیر دارد و افراد شخصا آگهی در دیوار منتشر می‌کنند و اکثر شکایات در حال حاضر در خصوص همین قراردادهایی است که افراد بین خود نوشته‌اند.

فراهانی در خصوص تعداد بالای مشاورین املاک اضافه کرد: به اندازه کافی مشاور املاک در سطح شهر اراک برای دسترسی مردم وجود دارد و توانستیم با ارائه آموزش های اولیه قدمی مثبت در مسیر خدمت رسانی این مشاوران برداریم. تقاضای ما بر این است که برای صدور مجوز فعالیت مشاورین املاک سقف و محدودیتی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: همچنین کمیسیون های پنج گانه شکایات، حل اختلاف، بازرسی، فنی و آموزش نیز در اتحادیه فعال شده که در حال حاضر بازدهی خوبی دارد.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک در خصوص اراضی کشاورزی نیز تصریح کرد: در این حوزه دو دسته مشاورین املاک و دلالان فعالیت دارند، دلالان با خرد کردن زمین های کشاورزی با سوءاستفاده از عنوان مشاور املاک اقدام به خرید و فروش زمین های کشاورزی می‌کنند. در این راستا باید فعالیت ارگان‌هایی که مجوز فنس کشی و ارائه خدمات آب و برق و گاز به این اراضی می دهند، پیگیری شود.

فراهانی اضافه کرد: مشاورین املاک به دنبال عقد قراردادی هستند که هیچگونه مشکلی در پی نداشته باشد، گاها ممکن است ضعف هایی در عملکرد این صنف دیده شود که باید بتوان نواقص این مهم را رفع کرد، اما مشاورین املاک به دنبال جلب رضایت مشتری با عقد قرارداد مناسب هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ و ۹۸ مشاورین املاک در اراک در فصل اجاره با نصب بروشور و آگهی در مغازه اعلام کرده بودند با توجه به وضعیت نابسامان اجاره بها، مبلغ کمیسیون قراردادها را یک دوم مبلغ اصلی اخذ می‌کنند و تخفیفات ویژه ای نیز برای تمدید قرار داد داشتند که همان تخفیف ها در دارایی مشکلاتی برای این صنف ایجاد کرده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک خاطرنشان کرد: مشاورین املاک بدون استثنا موظف هستند کد رهگیری برای هر قرارداد دریافت کنند، این کد رهگیری کمکی برای شناسایی املاک و تضمین و اعتبار قرارداد است.

فراهانی با اعلام راه اندازی سایت اتحادیه املاک به آدرس www.arakamlak.com و شماره تماس ۳۳۴۲۰۱۶۰-۵ جهت اعلام شکایات و انتقادات گفت: در حال حاضر تعداد قراردادهای مشاورین املاک کاهش ۴۰ درصدی داشته و افزایش بی رویه قیمت ها عامل اصلی این مهم بوده که سبب شده توان خرید مردم کاهش داشته باشد، همچنین افزایش قیمت مصالح از قبیل آهن و سیمان و افزایش عوارضات و نظام مهندسی نیز در این افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: البته انتخابات 1400 نیز در کاهش قراردادها موثر بوده است و همه منتظر هستند تا مشخص شود وضعیت مسکن چگونه خواهد شد.

فراهانی افزود: سازندگان مسکن در این شرایط دیگر اقدام به ساخت و ساز نمی‌کنند و همین امر در سال های آینده تاثیرات منفی خواهد داشت، طرح مسکن ملی اگر به نتیجه برسد بسیاری از مشکلات مسکن در شهر اراک حل خواهد شد، این واحدها تقریبا به افراد نیازمند می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز وجود تعاونی ها همانند گذشته در اراک احساس می شود چراکه تعاونی ها می توانند واحدهای مورد نیاز مصرف کننده و در حد توان را بسازند، ادارات و دستگاه ها و دولت باید در این رابطه تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا بتوان از این ظرفیت به خوبی بهره گیری کرد. تعاونی کمک زیادی در ساخت مسکن بویژه در شهرها دارد و بیشتر افراد نیازمند در این تعاونی ها مشارکت می‌کنند.

ایسنا

برچسب ها:

مشاوران املاک ،اراک 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman