زندگی جوانان تحت‌الشعاع گرانی مسکن است؛

افزایش قیمت مسکن در روستاهای نطنز

افزایش قیمت مسکن در روستاهای نطنز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۷

قیمت مسکن در روستا به صورت سرسام‌آوری افزایش داشته است و این موضوع تشکیل خانواده برای جوانان را تحت‌الشعاع قرار داده و امید را از آنان گرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن یکی از مهمترین نیازهای زندگی هر فرد است در حالی که طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی، آهن آلات و اجاره‌بها اقشار ضعیف جامعه در بحث تامین زمین و مسکن با مشکلات زیادی مواجه شدند.

مشکل تامین زمین و ساخت مسکن مربوط به شهرها نیست بلکه در روستاها نیز وجود دارد؛ افزایش هزینه زندگی، آلودگی در شهرها و رشد قیمت مسکن روز به روز زندگی در شهرها را سخت تر و دشوارتر کرده است.

متوسط سهم هزینه مسکن از سبد هزینه سالانه خانوارها، تقریبا 50 درصد است و البته در بعضی خانوارها ممکن است تا 70 درصد هزینه آن‌ها را در بر گیرد و حال با این سهم بالا می‌توان دریافت که مسکن و داشتن مسکن در شهرها تا چه حد برای زندگی مناسب مهم و اثربخش است.

امروزه هزینه ساخت مسکن در روستا از دغدغه‌های بسیاری از روستاییان و مردمی است که در روستاها زندگی می‌کنند و با شلوغ و آلوده شدن شهرها بسیاری افراد به دلیل بیماری یا گذراندن تعطیلات به زندگی و ساخت خانه در روستا روی می‌آورند.

حال با توجه به این علاقه و هجوم ساکنان شهرها به روستاها برای خرید و ساخت مسکن باعث شده تا زمین‌هایی که تا چند سال پیش هیچ استقبالی از آنها نمی شد به یکباره با افزایش تقاضا مواجه شود.

دهیاران روستاهای بخش بادرود با بیان این که چند سال پیش ملک و زمین در روستاها به هیچ وجه قیمت مشخص و بالایی نداشت می‌گویند: رشد قیمت زمین در طی سال‌های گذشته هیچ ارتباطی به رشد قیمت مسکن ندارد اما به هر حال روستاییان نیز به خوبی تورم را درک می کنند.

این افراد با بیان اینکه رشد نرخ تورم باعث رشد قیمت زمین و حتی ملک در روستاها شده است، مدعی هستند: وقتی طی دو سال گذشته نرخ تورم و هزینه ساخت و ساز مسکن به یکباره دو برابر می‌شود قیمت زمین و ملک هم افزایش می‌بابد.

آنان تاکید دارند: البته اگر چه دولت و نمایندگان مجلس این روزها به شدت مخالف رشد قیمت مسکن هستند و اقدمات خود را برای ساماندهی بخش مسکن آغاز کرده‌اند اما به هر سوی رشد تورم و قیمت زمین و ملک در شهرها می‌تواند تا حدودی بر رشد قیمت زمین در روستاها تاثیرگذار باشد.

شریفی یکی از جوانان روستا نیز در این خصوص ضمن انتقاد از افزایش قیمت مسکن در روستاها اظهار داشت: مهمترین مشکل برای خانه‌دار شدن، نداشتن زمین است.

وی با بیان اینکه اگرچه در بخشی موارد جای امیدواری است اما در عمل گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند، افزود: شرایط تسهیلات در این طرح خوب است اما متراژ تعیین شده برای خانواده‌های روستایی و شهری کم است.

اصغرزاده یکی از جوانان روستای ده‌اباد در این خصوص اظهار داشت: چندین سال است در روستا ساکن هستم و اکنون بعد از دوران بازنشستگی و بزرگ شدن فرزندان نیازمند زمین برای ساخت خانه برای آنان هستم ولیکن گرانی زمین باعث شده است تا در حال حاضر از خرید زمین صرف نظر کنم.

عبدلی یکی دیگر از اهالی روستای بخش بادرود گفت: اگر واقعا دولت به فکر مردم برای خانه‌دار شدن است بهتر است شرایط بهتری در نظر بگیرد و حداقل زمین را به قیمت مناسب یا متراژ بیشتر در اختیار متقاضیان قرار دهد.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت مسکن ،نطنز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman