بار سنگین اجاره بها بر دوش مردم یاسوج

بار سنگین اجاره بها بر دوش مردم یاسوج
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۷

اجاره خانه در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بالا است و علی‌رغم اینکه ستاد ملی کرونا رقمی برای افزایش اجاره تعیین کرده اما اجاره‌‌ها در یاسوج بیش از ۵۰ درصد است.
به گزارش اخبار ساختمان، اجاره بالا منازل در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصا یاسوج صدای مردم را درآورده و خانواده‌ها را ناامید از آینده کرده است.

یکی از شهروندان یاسوجی در همین خصوص گفت: اجاره در یاسوج چندین برابر شده، کرایه خانه از یک میلیون به بالاست و رهن هم معمولا ۵۰ میلیون است. تصور کنید کسی که وضع حقوقی پایینی دارد بخواهد در این شرایط خانه اجاره کند چه مشکلی برایش درست می‌شود؟

به همین خاطر مردم به حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند و اگر وضع به همین منوال پیش برود چادرنشینی را هم شاهد خواهیم بود. مسئولان می‌توانند برای این شرایط تدبیری اتخاذ کنند تا صاحبان، املاک خود را به قیمت خوبی اجاره دهند.

وی ادامه داد: یکی از تدابیر مسئولان این است که امور مالیاتی می‌تواند به افراد منصف تخفیف بدهند، شهرداری اجازه ساخت و ساز دهد و در یک کلام امتیازاتی صاحب‌خانه‌های منصف در نظر گرفته شود.

مستاجرین خانه به دوش هستند، خانه‌ای با ۲۵ میلیون رهن و ماهی یک تومن اجاره کرده‌ام. نمی‌دانم با این وضع اجاره، از پس سایر مخارج و هزینه‌های زندگی بر می‌آییم یا نه.

شهروند دیگری در خصوص دغدغه مسکن گفت: مدتی است عقد کرده‌ام و می‌خواهم زندگی مشترکم را شروع کنم اما اجاره خانه در یاسوج بالا است و ما از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آیم. سردرگم هستیم و نمی‌دانیم باید چه کنیم!

جوان ۳۸ ساله دیگری گفت: به خاطر این شرایط و بالا بودن اجاره خانه و مشکلات کنونی به خودم اجازه ندادم در مورد ازدواج و تشکیل خانواده فکر کنم.

رهن و اجاره در یاسوج وحشتناک بالا است و با این وضعیت معیشتی و درآمدهای پایین کسی جرات تشکیل خانواده و اجاره خانه را ندارد. امیدوارم مسئولان در این زمینه کاری کنند و در عمل به فکر مردم باشند.

در همین خصوص معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در ستاد ملی کرونا افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره بهاء مصوب شد گفت: متاسفانه مصوبات ستاد کرونا در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری و اجرا نمی‌شود فشار زیادی با توجه به بیماری کرونا به مردم وارد شده است.

کیامرث حاجی‌زاده علت افزایش اجاره بهاء را قیمت تمام شده مسکن دانست و ادامه داد: رشد بی‌رویه قیمت زمین باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن شده ضمن اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی دومین عامل افزایش اجاره بهاء است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید قیمت مسکن را کنترل کنیم باید دستگاه‌های نظارتی محکم پای کار باشند، گفت: دستگاه‌های نظارتی با قدرت بایستند و قیمت زمین را محله به محله کنترل کنند، نمی‌شود قیمت یک زمین طی مدت کوتاهی بیش از ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کند و هر کسی هر قیمتی که دوست داشت روی زمینش بگذارد.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در قیمت مسکن گفت: دو سالی می‌شود که بازار مسکن دچار رکود شده است اما چطور اجاره بهاء ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته افزایش داشته؟ اجاره بهاء در کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج ۵۰ درصد است حتی اجاره بهاء ۷۰ درصد هم گزارش شده که نشان دهنده ضعف در نظارت‌ها است.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که باید پای کار باشد اما خود به گرانی‌ مسکن و رشد اجاره بهاء دامن می‌زند املاک‌ها و دلالان و واسطه‌گران هستند، گفت: کمیته‌ای در این راستا با مشارکت راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی و اتحادیه املاک تشکیل و روند افزایشی اجاره بهاء در یاسوج را کنترل کنند.

این مسئول با بیان اینکه مردم بیش از ۱۰۰ بار برای بالا بودن اجاره بهاء با من تماس گرفته‌اند، افزود: مردم به شدت از این وضع ناراضی هستند فرمانداری بویراحمد هم پای کار بیاید و سریعا وضعیت زمین و اجاره بهاء محله به محله کنترل شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا املاک موظف به بررسی قراردادهای خود هستند، گفت: افزایش اجاره بهاء شیب تندی در استان داشته که همه این خانه‌ها قدیمی بوده‌اند.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازار مسکن دچار رکود بوده و همه خانه‌ها قدیمی هستند انصاف نیست اجاره بهاء را افزایش دهیم بعد بگویم قیمت مصالح ساختمانی افزایش داشته! خانه‌های قدیمی که ربطی به افزایش مصالح ساختمانی ندارند.

این مسئول با بیان اینکه افزایش اجاره بهاء کمر مردم را شکسته افزود: اکثر این مستاجرین از طبقه ضعیف جامعه و افراد تحت پوشش و بیکار هستند‌. افزایش اجاره بهاء یک دغدغه کشوری است اما تا داد مردم بیشتر نشده آن را در استان خودمان جمع کنیم.

حاجی‌زاده خطاب به مدیران مربوط گفت: خواهش می‌کنم این موضوع جدی گرفته شود کمیته کنترل قیمت زمین و مسکن و اجاره بهاء تشکیل و مدیرکل دفتر شهری استانداری هر هفته گزارش دهد که چه کاری صورت گرفته است.

معاون امور عمرانی با بیان اینکه کنترل اجاره بهاء از مطالبات جدی مردم است، گفت: ساخت مسکن ارزان قیمت که در یاسوج با مشکلاتی مواجه شده راهی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیری بود که اجاره کمرشان را خرد کرده است.

وی از نگاه جزیره‌ای و بخشی مدیران مربوطه انتقاد کرد و یادآور شد: اگر هدفمان خدمت به مردم باشد باید این نگاه جزیره‌ای را کنار بگذاریم و اگر هدفی غیر از خدمت داریم خدا به راه راست هدایتمان کند.

فارس

برچسب ها:

بازار اجاره ،یاسوج 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman