وضعیت اجاره‌بها در فصل زمستان اعلام شد

وضعیت اجاره‌بها در فصل زمستان اعلام شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۵

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجاره‌بها که مربوط به بازه فصل زمستان ۱۳۹۹ است، حاکی از افزایش ۷/ ۳۳ درصدی میانگین اجاره‌بها نسبت به یک سال پیش از آن است.
به گزارش اخبار ساختمان، میانگین مبلغ اجاره ماهانه هر مترمربع از املاک مسکونی پایتخت در شهر تهران در زمستان گذشته ۶۷ هزار و ۸۵۰ تومان بوده است که این میزان نسبت به پاییز پارسال ۱/ ۹ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط مساحت آپارتمان‌های استیجاری تهران در زمستان سال ۹۹، ۸۲ مترمربع با میانگین سن بنای ۱۴ سال بوده است.

بیشترین اجاره‌بها در زمستان ۹۹ متعلق به منطقه یک بوده که میانگین هر مترمربع اجاره‌بهای مسکونی (با تبدیل نرخ ودیعه به اجاره ماهانه) حدود ۱۱۵ هزار تومان بوده است. در عین حال منطقه ۲۰ ارزان‌ترین ناحیه بازار اجاره بوده است، طوری که اجاره هر مترمربع آپارتمان در این منطقه به طور میانگین حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.

مرکز آمار ایران همچنین با انتشار گزارشی از آمار پروانه‌های ساختمانی کشور مربوط به پاییز ۹۹، تصویری از وضعیت ساخت‌وساز ارائه کرده است. در پاییز سال گذشته در شهر تهران ۱۶۰۵ پروانه ساختمانی صادر شده که نسبت به تابستان ۱۲ درصد و نسبت به پاییز سال ۹۸ ۱/ ۳۰ درصد کاهش داشته است. این تعداد پروانه در مجموع حدود چهار درصد از کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کشور طی پاییز را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش ۴۱ هزار و ۳۹۰ پروانه ساختمانی در کل کشور طی سه ماهه پاییز ۹۹ صادر شده که این میزان نیز کاهش محسوسی هم نسبت به تابستان و هم نسبت به فصل مشابه سال ۹۸ داشته است. به این ترتیب ساخت‌وساز در پاییز پارسال ۲۲ درصد نسبت به تابستان و ۵/ ۱۹ درصد نسبت به یک سال قبل از آن افت کرده است.

دنیای اقتصاد

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman