به دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی اتفاق افتاده است؛

تغییر الگوی مصرف سازندگان مسکن

تغییر الگوی مصرف سازندگان مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

گرانی الگوی مصرف سازندگان مسکن را تغییر داد. دبیر انجمن سیمان با اعلام این خبر توضیح داد به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون آجر، فولاد و آهن، سیمان جایگزین دیگر مصالح ساختمانی شد.
به گزارش اخبار ساختمان، دبیر انجمن سیمان در این زمینه توضیح داد: آجر، گچ، آهن و … گران شده و به دلیل ارزان بودن سیمان الگوی ساخت سازندگان هم به سمت بتنی شدن پیشرفته است.

گفتنی است استفاده از اسکلت بتنی به جای اسکلت فلزی مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال استفاده از بتن در ساختمان‌های بلندمرتبه و با شالوده سست توصیه نمی‌شود زیرا اسکلت بتنی سنگین و حجیم است و ایمنی ساختمان پایین می‌آید.

به گفته عبدالرضا شیخان همچنین توزیع سیمان نسبت به سال گذشته زیادتر شده و همچنین درخواست برای خرید سیمان بالا گرفته است.

دبیر انجمن سیمان ادامه داد: در چند سال گذشته صنعت سیمان با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کرد اما بتنی شدن ساختمان‌ها باعث شد کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند.

شیخان البته تاکید کرد: به دلیل تحریم‌ها قطعات و ماشین‌آلات کارخانه‌های سیمان فرسوده شده و همین مسائل قیمت تمام شده تولیدات این صنعت را گران کرده است.

او ادامه داد: علاوه بر این قیمت حمل‌ونقل سیمان هم افزایش چشمگیری داشته این در حالی است که سیمان به لحاظ قیمت، نسبت به دیگر مصالح ساختمانی کم ارزش است و کاهش مدام سود تولید، ادامه حیات صنعت سیمان را تهدید می‌کند.

دبیر انجمن سیمان همچنین گفت: قیمت سیمان درب کارخانه قابل توجه نیست اما به دلیل افزایش کرایه حمل‌ونقل قیمت سیمان برای مصرف‌کننده گران تمام می‌شود و در واقع هزینه‌های جانبی باعث افزایش قیمت سیمان شده‌اند.

همچنین رامین گوران اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران از افزایش خیره‌کننده هزینه ساخت‌وساز گفت و توضیح داد حداقل هزینه ساخت هر متر خانه را هفت تا ۱۰ میلیون تومان دانست و گفت که این عدد بدون احتساب (انشعابات، جواز ساخت) است.

او گفت: معمولا هزینه ساخت هر مترمربع خانه‌های لوکس بالای ۱۰ میلیون تومان است اما هزینه ساخت مسکن با کیفیت حداقل، حدودا پنج میلیون تومان تمام می‌شود.

تجارت نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman