رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه عنوان کرد:

وضعیت بازار اجاره در کرمانشاه وخیم است

وضعیت بازار اجاره در کرمانشاه وخیم است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۵ | ۱۴۰۰/۰۳/۰۹

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه گفت: باتوجه به وضعیت کنونی، اگر ستاد کرونا تصمیم قاطع نگیرد و سایت دیوار هم برداشته نشود در قیمت رهن و اجاره شاهد فاجعه خواهیم بود تنها راه حل این بحران عدم حکم تخلیه از سوی مراجع ذی‌صلاح است در غیر این صورت باید شاهد مشکلات چادرنشینی هم باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، فاطمه خورشیدی‌نیا، تورم پنهان در بازار مسکن کرمانشاه با دسترسی به داده‌های آنلاین(دیوار) مرئی شد؛ مرحله پیش از انجام معاملات بخشی از فرایند اتصال خریدار و فروشنده است به طوری که در این مرحله قیمت پیشنهادی اعلام می‌شود و بر ادامه کار تأثیر می‌گذارد مسکن به کالای سرمایه تبدیل شده است و همزمان با بازار رشد کرده و این باعث شده است تا قیمت‌های فعلی واقعی نباشد.

آژانس‌های املاک کرمانشاه اظهار داشتند: درخواست‌های مردمی برای جابجایی افزایش یافته و مالکان قیمت‌های خود را افزایش دادند، مستأجران دچار سرگردانی شدند اگر این چنین ادامه پیدا کند شاهد قیمت‌های نامتعارف در بازار رهن و اجاره ای کرمانشاه خواهیم بود.

الف - عین از همشهریان کرمانشاهی حاضر در یکی از آژانس‌های املاک شهر در ادامه این گفت‌وگو، افزود: از ماه گذشته مالک به ما اعلام کرده است اگر می‌خواهیم مجدد مسکن کنونی که در آن ساکن هستیم را قولنامه کنیم باید به رهن و اجاره اضافه کنیم واقعاً در توان پرداخت آن نیستیم.

ش -ف دیگر شهروند مستأجر کرمانشاهی، ادامه داد: به آژانس‌های املاک که مراجعه می‌کنیم واحدی که متناسب ما باشد، وجود ندارد و مالکین هم رهن و اجاره را افزایش دادند با همین پولی که ما داریم حاشیه شهر هم نمی‌توان خانه پیدا کنیم، مسؤولین به داد ما برسند.

بررسی‌های میدانی در آژانس‌های املاک و گفت‌وگو با مردم، حکایت از افزایش چشمگیر رهن و اجاره در شهر کرمانشاه دارد.

«براساس صحبت‌های مالکان و مستأجرین افزایش رهن و اجاره در کرمانشاه ۴۰ درصد افزایش یافته است این در حالی است که افزایش اعلامی از سوی اتحادیه همراه کشور ۱۵ تا ۲۵ درصد ابلاغ شده است».

فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه پیرامون فصل جابجایی و گران شدن رهن و اجاره مسکن، گفت: باتوجه به تصویب لایحه کلی وام مسکن برای مستاجران منتظر آن هستیم که سقف این وام مشخص شود تا بتوانیم تمهیدات ویژه‌ای برای بحران جابجایی مسکن مستاجرین بیندیشیم و شاهد اجرای طرح‌هایی همچون طرح سال گذشته باشیم که توانستیم با کمک اتحادیه املاک و بازرسی اصناف به تعادل رساندن قیمت رهن و اجاره کمک کنیم.

مرادی، رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه در ادامه گفت: براساس صحبت‌های مالکان و مستأجرین افزایش رهن و اجاره در کرمانشاه ۴۰ درصد افزایش یافته است این در حالی است که افزایش اعلامی از سوی اتحادیه همراه کشور ۱۵ تا ۲۵ درصد ابلاغ شده است.

وی افزود: متوسط قیمت هر مترمربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر کرمانشاه حدود ۱۳ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه نسبت به طرح آمارگیری خانه‌های خالی در کرمانشاه، گفت: با توجه به زلزله سال ۹۷ و ساکن شدن تعدادی از هم‌استانی‌های عزیز در کرمانشاه مطمئناً در شهر کرمانشاه چندان خانه خالی نداشتیم.

وی در ادامه تصریح کرد: علت قیمت بالای مسکن در کلان شهرها به خصوص شهر کرمانشاه این است که اغلب خانه‌ها در کرمانشاه در چند دهه پیش دو طبقه بود، اما با افزایش جمعیت اندازه شهر افزایش داده نشده است بنابراین افرادی که صاحب زمین بودند با مزیت روبه‌رو شدند و ساخت و سازها به سمت آپارتمان‌سازی رفته و قیمت زمین و مسکن افزایش یافته تا زمانی که گسترش شهر با این محدودیت‌ها روبروست وضعیت مسکن همین است.

مرادی افزود: باتوجه به وضعیت کنونی و اگر ستاد کرونا تصمیم قاطع نگیرد و سایت دیوار هم برداشته نشود در قیمت رهن و اجاره شاهد فاجعه خواهیم بود تنها راه حل این بحران عدم حکم تخلیه از سوی مراجع ذی‌صلاح است در غیر این صورت باید شاهد مشکلات چادرنشینی هم باشیم.

مرادی اظهار داشت: در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها جایگزینی برای تقویت قدرت خرید وجود نداشته و سیستم بانکی به عنوان تامین کننده مالی خرید مسکن خانوارها (وام خرید مسکن) نیز نتوانسته این کاهش قدرت را با تسهیلات مناسب تقویت کند، بنابراین عمده خریداران مصرفی مسکن از بازار خارج شدند.

کوچ طبقاتی مستأجران| پایین شهری‌ها به بیرون شهر پرتاب می‌شوند

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه گفت: به دلیل پایین بودن توان اقتصادی اقشار اجاره نشین پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری با کوچ طبقاتی مواجه شویم با توجه به اینکه مسکن کالایی ناهمگن محسوب می‌شود در سال جاری شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی اجاره بها را نیز هستیم خروجی این روند به کوچه طبقاتی منجر می‌شود یعنی کسانی که در مناطق شمال شرق اجاره‌نشین هستند به مناطق میانی می‌روند و اجاره نشین‌ها و وسط شهر به نقاط پایین مهاجرت می‌کنند و پایین شهری‌ها به بیرون شهر پرتاب می‌شوند.

وی افزود موجران هم کماکان دریافت اجاره ماهیانه را به رهن کامل ترجیح می دهند چرا که نرخ سود بانکی کاهش یافته و مالکان این موضوع را در قراردادها محاسبه می‌کنند نسبت نرخ اجاره به ودیعه نیز کماکان از فرمول قدیمی تبعیت می‌کنند که به طور معمول هر یک‌میلیون تومان را معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شوند.

وی در پایان گفت: مثلاً در محله مثل فرهنگیان فازیک یا فاز ۲ یک واحد ۱۳۰ متری ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود جابه جایی در کلان شهر کرمانشاه همانند شهر تهران نیست زیرا در کرمانشاه فصل جابجایی بعد از تعطیلات مدارس انجام می‌پذیرد و هم‌اکنون نیز با توجه به اینکه به فصل جابجایی نزدیک می‌شویم بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد مراجعات به املاک افزایش پیدا کرده است.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman