نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد:

بررسی جزئیات طرح جامع مسکن

بررسی جزئیات طرح جامع مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۶ | ۱۴۰۰/۰۳/۰۶

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود و این طرح به زودی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، کمال علیپور خنکداری با بیان اینکه «طرح جامع مسکن» می‌تواند گره‌گشای بحران مسکن در کشور باشد، اظهار کرد: با اجرای طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود و این طرح به زودی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. در این طرح، نهاد و وزارتخانه‌ها موظفند که زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند و املاکشان را در سامانه ثبت کنند.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از این طرح آمده است که منابع طبیعی متصل به روستاها یا طرح هادی روستایی، در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری پیدا کنند. مهم‌ترین مسئله در بحث مسکن، تأمین زمین است و در صورت تهیه آن، قیمت‌ واحدهای مسکونی کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، بیان کرد: برخی از اراضی استعداد شهرک‌سازی را دارند و می‌توان خطوط آب و برق، گاز آن‌ها را تأمین کرد؛ در طرح جامع مسکن، شرکت شهرهای جدید مکلف شده‌ است که شهرهای اقماری برای سکونت ایجاد کند.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس پیرامون علت «رشد شدید قیمت مسکن» گفت: عدم توجه دستگاه‌های اجرایی، افزایش نرخ دلار، افزایش عوارض شهرداری‌ها و صادرات فولاد از جمله علت‌های اصلی رشد شدید قیمت مسکن است؛ تولیدکنندگان فولاد با افزایش قیمت دلار سعی دارند که محصولات خود را صادر کنند و در نتیجه مصالحه در کشور با کمبود مواجه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت هم برای رفع مشکل گرانی فولاد، اجازه فروش آن را با نرخ صادراتی در کشور داد؛ سازندگان مسکن هم به دنبال سود خود هستند و زمانی که مصالح گران می‌شود، سنگینی این تفاوت قیمت بر دوش خریداران مسکن می‌افتد. تنها راه برون رفت از بحران مسکن، طرح جامع مسکن و تأسیس صندوق ملی مسکن است.

آنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman