رشد آمار ساخت‌ و ساز در خراسان شمالی

رشد آمار ساخت‌ و ساز در خراسان شمالی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۲/۲۹

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی گفت: براساس صدورنقشه های ساختمانی ، آمار ساخت و ساز در این استان در سال گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش یافت.
به گزارش اخبار ساختمان، علی اکبر رمضانی در ادامه گفت:در مجموع در سال گذشته برای یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۹۸۸ متر مربع ساخت و ساز در این استان پروانه نظارت ساختمانی برای مهندسان ناظر صادر شد.

وی اضافه کرد: بیشترین رشد پروانه نظارت ساختمانی برای شهرستان اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی با ۷۹ درصد رشد صادر شد و در این مدت میزان ساخت و ساز برای شهر بجنورد صرفا پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

رشد آپارتمان سازی در خراسان شمالی

طبق آمار در سال گذشته صرفا ۱۶ درصد از متقاضیان نقشه ساختمانی در استان خراسان شمالی به دنبال سازه های یک و یا دو سقف (ویلاساز) بودند و مابقی نقشه های ساخت آپارتمان های بیش از دو طبقه دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در همین مدت ۵۸ درصد از نقشه های ساختمانی برای واحدهای دو تا چهار طبقه و ۲۶ درصد نیز برای پنج طبقه به بالا صادر شد که نشان می دهد رویکرد مردم این استان به سمت آپارتمان و مجتمع سازی است.

وی یکی از دلایل اصلی روی آوری مردم به سمت مجتمع سازی را ناشی کمبود زمین از یک سو قیمت سرسام آور زمین در سال های اخیر در شهرهای این استان به خصوص بجنورد و افزایش قیمت مصالح ساختمانی اعلام کرد.

به گفته وی رشد تقاضا برای آپارتمان سازی در استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین است و در سایر شهرستان ها تقاضا برای آرپارتمان سازی محدود است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند و طبق آمار رسمی براساس تقاضاهای موجود این استان حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی کم دارد که بخشی از این واحدها در قالب اقدام ملی مسکن در دست اجرا قرار دارد و پیش بینی می شود که حداکثر در یک سال آینده این میزان مسکن در استان خراسان شمالی ساخته شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman