نگاهی بر بازار مسکن چهارمحال و بختیاری

نگاهی بر بازار مسکن چهارمحال و بختیاری
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۶ | ۱۴۰۰/۰۲/۱۴

گذر زمان، قیمت مسکن و زمین را به عرش رساند و برای همین رکود در بازار مسکن پیش آمد، به خصوص آن که شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و محدودیت‌های حاصله از این شیوع این بازار را راکدتر کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن و زمین در سال‌های اخیر مسئله‌ای است که مشکلات زیادی برای اکثر مردم به وجود آورده است.

رشد بی‌سابقه قیمت مسکن و به تبع آن رشد قیمت اجاره‌بها در مناطق مختلف کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری بسیار مشهود بود، به طوری که بسیاری از مردم به سختی یک خانه دیگر برای اجاره پیدا می‌کردند و مشخص نیست چگونه با این تورم امروزه از پس اجاره‌بهای سنگین برمی‌آیند.

گذر زمان، قیمت مسکن و زمین را به عرش رساند و برای همین رکود در بازار خرید و فروش مسکن، مشاهده شد، به خصوص آن که شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و محدودیت‌های حاصله از این شیوع این بازار را راکدتر کرد.

در این روزهای پر از محدودیت و شرایط اسفناک ویروس منحوس کرونا، بازار خرید و فروش و معاملات مسکن در استان به‌شدت کاهش یافته است، مشاورین املاک استان از وضعیت به وجود آمده و محدودیت‌های پر از خسارت گلایه می‌کنند به طوری که در این مدت تعدادچندانی از مشاورین املاک، مغازه‌های خود را بسته، یا دیگر مانند سابق کار نمی‌کنند.

رشد سه برابری قیمت مسکن چهارمحال و بختیاری در اواسط سال گذشته

محمد رئیسی، رئیس اتحادیه مشاورن املاک شهرستان شهرکرد، اظهار داشت: قیمت مسکن از اردیبهشت‌ماه تا آذرماه سال 99 روند افزایشی پیدا کرد و حدود سه برابر نسبت به قبل تغییر قیمت مسکن را در بازار مشاهده کردیم.

وی افزود: افزایش قیمت مسکن در سال 99 نسبت به سال گذشته‌ی آن افزایش چشمگیری داشت. خرید و فروش در بازار مسکن و زمین در سال گذشته بی‌سابقه بود. افزایش قیمت دلار هم در این مورد بی تاثیر نبود، مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تاثیر بسیار زیادی از قیمت دلار پذیرفت و رکورد گران شدن مسکن در سال را شکست.

رئیس اتحادیه مشاورن املاک شهرستان شهرکرد در ادامه با اشاره به وضعیت در حال حاضر بازار مسکن بیان کرد: افزایش بی‌سابقه مسکن در شرایط خود باقی نماند و در حال حاضر وضعیت بازار مسکن هیچ خرید و فروشی ندارد و راکد است.

رکود بازار مسکن در استان / محدودیت‌های کرونایی تاثیر بدی بر بازار مسکن گذاشت

مقیمی‌نیا یکی از مشاوران املاک استان نیز بیان کرد: در حال حاضر بازار مسکن راکد است و مغازه‌های مشاور املاک به دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل شده‌ است، مستاجران از خانه‌هایی که هستند خارج نمی‌شوند و سعی می‌کنند با صاحب خانه به‌طور توافقی قرار خود را تمدید کنند. در مشاور املاک هم خبری از معامله نیست، این مسئله تاثیر بسیاری زیادی بر راکد بودن بازار مسکن و معاملات گذاشته است.

وی افزود: از نظر اقتصادی بیشترین خسارت به مشاوران املاک وارد شده است، مستاجران در این وضعیت خسارت زیادی ندیدند اما مشاوران املاک با بسته بـودن مغازه‌های خود وضعیت اقتصادی نامطلبوبی برایشان رقم خورد. به‌طوری که از جیب خود مالیات و اجاره می‌دهیم و این موضوع در صورتی است که مشاوران املاک درآمدی ندارند.

مقیمی نیا بیان کرد: تعطیل شدن مشاوران املاک به دلیل محدودیت‌های کرونا منطقی نیست، مغازه‌های مشاور املاک جزو کم تردد‌ترین مشاغل هستند و نباید تعطیل می‌شدند. پرداخت مالیات و اجاره نیز در این وضعیت مشکلات ما را دوچندان کرده است.

شیوندی، یکی دیگر از مشاوران املاک در استان تصریح کرد: وضعیت بازار مسکن در حال حاضر رو به کاهش است، و وضعیت معاملات در حد صفر رسیده است. هرچه تورم در اجناس و کالاهای دیگر بالا می‌رود در بازار مسکن پایین‌تر می‌آید.

وی در ادامه گفت: وضعیت مسکن قبل از محدودیت‌ها روند صعودی داشت اما در حال حاضر بازار راکد است. در واقع می‌توان گفت محدودیت‌های کرونا 100 درصد بر مشاوران املاک خسارت وارد کرده است.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman