پاسخ به سوالاتی درباره پروژه مسکن مهر

پاسخ به سوالاتی درباره پروژه مسکن مهر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۹ | ۱۴۰۰/۰۲/۰۷

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: اکنون در حال دریافت پایان کار‌های ساختمان‌ها هستیم و حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی در فاز ۸ در مرحله صدور سند قرار دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، پروژه بزرگ مسکن مهر برخلاف وعده‌های داده شده هنوز به پایان نرسیده و باید دید تا پایان دولت دوازدهم پرونده آن بسته خواهد شد یا خیر. پروژه مسکن مهر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی در کشور به‌شمار می‌آید و کارشناسان معتقدند در شرایطی که ایران سالانه حداقل به یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد این پروژه در کاهش قیمت خانه بسیار کمک کرد.

محمد سعیدی‌کیا، علی نیکزاد، عباس آخوندی و محمد اسلامی وزرای راه و شهرسازی بودند که درگیر مسکن مهر در وزارتخانه متبوعشان شدند. این پروژه قرار نبود در دولت دهم به پایان برسد و با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به دولت یازدهم و عباس آخوندی تحویل شد. در جلسه رای اعتماد آخوندی در مجلس، یکی از وعده‌های او تکمیل مسکن مهر بود که بعد‌ها نظر او درباره این پروژه تغییر کرد و آن را مزخرف خواند. آخوندی آنقدر با این پروژه زاویه پیدا کرده بود که مالکان این واحد‌ها با تجمع مقابل وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند واحد‌های مسکونی مزخرف ما را تحویل دهید. پس از استعفای او از سمت وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وارد ساختمان وزارت راه و شهرسازی شد.

به گفته کارشناسان از زمانی که اسلامی وارد این وزارتخانه شده طرح مسکن مهر پیشرفت زیادی داشته و طرح اقدام ملی نیز در کنار آن اجرا شد. درباره این‌که پرونده مسکن مهر و طرح اقدام ملی چه زمانی بسته می‌شود با مهدی هدایت، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

برخی افراد دلال به نوعی تعیین‌کننده قیمت مسکن در پردیس هستند. در برخی موارد قیمت‌ها را آنچنان پایین می‌آورند که کسی نفروشد و در یک دوره قیمت را بالا می‌برند تا قیمت برای خرید و فروش افزایش یابد. شرکت عمران پردیس اقدامی برای ساماندهی دلالان در این منطقه انجام داده است؟

در کشور ما تعیین قیمت مسکن و زمین متأثر از شرایط و سیاست‌های کلان اقتصاد است. هر اتفاقی که در بازار‌های موازی بیفتد بر بازار مسکن نیز تاثیر می‌گذارد؛ از این‌رو پردیس به‌عنوان یکی از شهر‌های نزدیک به تهران از سیاست‌های اقتصادی این کلانشهر تاثیر می‌پذیرد. از سوی دیگر به دلیل این‌که پردیس یک شهر اقتصادی است حضور این افراد بیشتر دیده می‌شود. حدودا ۲۰۰۰ نفر متشکل از دلالان سرپایی و بنگاهداران در این منطقه فعالیت می‌کنند. تعداد واحد‌های ساخته شده زیاد است و تحویل واحد‌های مسکونی هر روز رشد دارد.

شرکت عمران پردیس یک سامانه نقل و انتقال راه‌اندازی کرده است و هر کسی که قصد خرید یا فروش داشته باشد، می‌تواند با ورود به این سامانه اطلاعات را ثبت یا مشاهده کند. برخی دلالان از کم‌اطلاعی یا بی‌اطلاعی افراد سوءاستفاده کردند و یک واحد مسکونی را به چند نفر فروخته‌اند. همچنین پرونده‌هایی تشکیل می‌شد که واحد مسکونی شاکی قضایی یا به شرکت عمران بدهی داشت را فروخته بودند. از این‌رو به خریداران توصیه می‌شود فریب بازارگرمی دلالان را نخورند و اگر قصد خرید دارند به سامانه شرکت عمران پردیس جهت دریافت اطلاعات واحد‌های مسکونی مراجعه کنند. اخیرا دادستانی هم در این زمینه ورود کرده و تقریبا این دلالان ساماندهی شدند، اما روزانه چالش‌هایی با این افراد داریم.

پس از گذشت ۹ سال از پروژه مسکن مهر، هنوز واحد‌های این منطقه سند ندارند. سند واحد‌های مسکونی چه زمانی آماده و صادر می‌شود؟

ما جلساتی با متقاضیان واحد‌های مسکونی پردیس داشتیم. اکنون در حال دریافت پایان کار‌های ساختمان‌ها هستیم و حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی در فاز ۸ در مرحله صدور سند قرار دارند. برای انجام این کار یک تیم ۶۰ نفره در نظر گرفتیم و پیگیر پروژه‌هایی هستند که تکمیل شده، اما هنوز در مرحله صدور سند قرار نگرفتند. سعی می‌کنیم تا یک ماه آینده سند‌های عرصه و عیان آماده شده را به مالکان تحویل دهیم.

واحد‌های مسکونی پردیس فاقد سند هستند. با توجه به تصمیم اخیر دولت مبنی بر ثبت اطلاعات ملکی به منظور شناسایی خانه‌های خالی و دریافت مالیات، آیا مالکان واحد‌های مسکونی پردیس باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند؟

تلاش ما این است هرچه زودتر سند‌ها را دریافت و به مالکان برای ثبت تحویل دهیم به دلیل این که این واحد‌ها هنوز سند ندارند ثبت نمی‌شوند. البته در سامانه شرکت عمران پردیس اطلاعات واحد‌های مسکونی و مالکان مشخص است.

قرار است در طرح اقدام ملی واحد‌هایی در پردیس ساخته شود. در طرح اقدام ملی شرکت عمران پردیس چند واحد می‌سازد؟

ما مجموعا در این طرح باید ۱۳هزار واحد بسازیم. ۱۰ هزار آن از طریق واگذاری زمین به تعاونی‌ها و ۳۰۰۰ واحد توسط شرکت عمران پردیس ساخته خواهد شد. در بخش ثبت‌نامی که شرکت عمران پردیس باید انجام دهد اکنون به پایان مرحله فوندانسیون رسیده‌ایم و در بخش تعاونی هم کار در حال پیشرفت است.

چه زمانی واحد‌های مسکونی طرح اقدام ملی در شهر پردیس تحویل می‌شود؟

اولین تحویل‌های طرح اقدام ملی پایان امسال آغاز می‌شود. تعهد ما برای ساخت دو سال است در بخش تعاونی کار پیشرفت زیادی داشته و از اوایل تابستان افتتاح‌ها آغاز خواهد شد. البته این افتتاح‌ها مربوط به ساخت پروژه تعاونی‌هاست و آنچه وظیفه شرکت عمران پردیس است از پایان امسال تحویل می‌شود.

پرونده مسکن مهر پردیس چه زمانی بسته خواهد شد؛ وعده‌های زیادی در این زمینه داده شده است؟

همه پردیس را به مسکن مهر می‌شناسند، اما باید توجه داشت سه شهر در پردیس ساخته شده است. این سه شهر نیاز به خدمات زیربنایی و روبنایی مانند تامین انرژی فضاسازی مسجد مدرسه دارند که ساخته شده در دو سال گذشته ۸۰۰۰ میلیارد تومان در پردیس هزینه شده است. مسکن مهر با حرف تمام نمی‌شود. سال گذشته یک پروژه ۳۰۰۰ واحدی برای جبران کسری مسکن مهر آغاز کردیم. غیر از این ۳۰۰۰ واحد، واحد‌های دیگر تا پایان دولت دوازدهم به پایان می‌رسد. این واحد‌ها مربوط به زمینه‌هایی بود که معارض داشتند.

متقاضیان برای ورود به خانه‌های مسکونی خود باید مبلغ پنج میلیون تومان به عنوان ورودی پرداخت کنند تا کلید را از مدیر بلوک تحویل بگیرند. این مبلغ برای چه کاری است؟

مدیر بلوک که بلوک را تحویل می‌گیرد مواردی را برای امنیت در نظر دارد. این موارد شامل دوربین مدار بسته و کار‌های مازاد دیگر است که در مشاعات نصب می‌شود. انجام این‌گونه اقدامات به نفع همه است. مدیر بلوک بر اساس قانون آپارتمان‌نشینی قوانینی را تهیه و تدوین می‌کند تا مشکلی برای ساکنان پیش نیاید. ضمن این‌که مدیر بلوک توسط اعضا تعیین می‌شود و اسناد مالی را به صورت شفاف به هیات مدیره گزارش می‌دهد. شرکت عمران پردیس هم نظارتی روی این موضوع ندارد و همانند یک مدیر بلوکی که در تهران این اقدامات را انجام می‌دهد، رفتار می‌کند. در تهران زمانی که مدیر یک بلوک هزینه‌ای را پرداخت می‌کند دولت نظارتی روی آن ندارد و به دلیل این‌که مدیر با انتخاب اعضا صورت می‌گیرد، مشکلی پیش نمی‌آید.

تصفیه‌خانه شماره ۲ چه زمانی به پایان می‌رسد؟

اکنون تصفیه‌خانه شماره ۲ پردیس آغاز با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شده و تا دو ماه آینده خط انتقال آن به اتمام می‌رسد. با همکاری شرکت آب و فاضلاب، مسیر خط انتقال فاز‌های ۵، ۹ و ۱۱ به تصفیه‌خانه موجود نیز در مراحل نهایی قرار دارد که تا زمان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره ۲، فاضلاب این فاز‌ها به صورت موقت به تصفیه‌خانه موجود هدایت شود.

دلیل تاخیر کلنگ‌زنی متروی پردیس

برای متروی پردیس اکنون در مرحله اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست هستیم به این دلیل که بخشی از این پروژه در محدوده اراضی محیط‌زیست است. حدود دو هفته پیش معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از مسیر متروی تهران- پردیس بازدید کردند و به شرکت عمران پردیس وعده دادند تا ۱۰ روز آینده مصوبه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پروژه صادر شود. مترو خود یک پروژه محیط‌زیستی است که باعث کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تردد جاده‌ای و مصرف سوخت می‌شود.

این پروژه از پایانه شرق شروع شده و در پردیس دو ایستگاه دارد؛ یکی در فاز ۵ و دیگری روبه‌روی پارک علم و فناوری. اگر امروز کلنگ‌زنی انجام شود چهار سال طول می‌کشد تا به اتمام برسد. همچنین باید توجه داشت افتتاح مترو قطعا بر قیمت خانه‌های پردیس تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را گران می‌کند.

دانشجو

برچسب ها:

مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman