معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

امکان فروش املاک فرد حقیقی در بورس کالا

امکان فروش املاک فرد حقیقی در بورس کالا
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۸ | ۱۴۰۰/۰۲/۰۶

معاون وزیر راه از امکان فروش املاک افراد حقیقی در بورس کالا خبر داد و گفت: در طرح انتشار اوراق سلف مسکن می‌توان طی چند مرحله، اقدام به خرید متری واحد مسکونی کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود محمود زاده درباره برنامه وزارت راه برای توسعه معاملات مسکن اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس کالا گفت: ساختاری در بورس کالا فراهم شده که املاک نهاد‌های مختلف به جای فروش از طریق مزایده در بورس کالا عرضه شود تا از این طریق قدرت رقابت بالاتری ایجاد و شفافیت در معاملات آن‌ها فراهم شود. باید مقیاسی برای معاملات پرحجم مسکن اشخاص حقیقی در نظر گرفته شود.

او افزود: اشخاص حقیقی می‌توانند املاک را از طریق بورس کالا به فروش برسانند. می‌توان اقداماتی را برای توسعه معاملات املاک اشخاص حقیقی در کنار حقوقی‌ها در بورس کالا انجام داد که این اتفاق به نظام‌مند شدن بازار مسکن کمک کند.

این مقام مسئول به انتشار اوراق سلف موازی مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته اشاره کرد و ادامه داد: افرادی که قادر به خرید مسکن در یک مرحله نیستند طی چند مرحله می‌توانند این کار را انجام دهند و سرمایه‌ها را به ارزش روز نگه دارند. ممکن است فردی برای خرید مسکن، سرمایه محدودی در اختیار داشته باشد از این رو می‌تواند از طریق اوارق سلف و با خرید متراژی از یک واحد مسکونی، سرمایه را به ارزش روز حفظ کند و در صورت ایجاد تورم یا افزایش قیمت، دیگر قدرت خرید را از دست نمی‌دهد.

محمود زاده درخصوص مزایای پیوند بازار مسکن با یک بازار شفاف و وجود آمار‌های شفاف در اقتصاد عنوان کرد: بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد ایجاد می‌شود ناشی از اطلاعات غیررسمی و رقابت‌های غیرشفاف است که برخی به آن دست پیدا می‌کنند. در صورت ایجاد شفافیت در معاملات مسکن، مردم می‌توانند با اطلاعات و اطمینان بیشتری دست به معامله بزنند و قدرت رقابت برابری را ایجاد کنند. با رونق معاملات املاک در بورس کالا، همه املاکی که قرار است به مزایده گذاشته شود از طریق یک مکان مشخص برای معامله گذاشته می‌شود که بطور حتم در ایجاد یک رقابت سالم تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته او، بازار سرمایه یکی از روش‌هایی است که از سوی وزارت راه به عنوان منبعی قابل اتکا برای تامین مالی طرح‌های مسکن و رشد تولید مورد توجه قرار گرفته است. باید سبد‌های متنوعی برای جذب سرمایه‌ها به بخش تولید مسکن در بازار سرمایه به ویژه بورس کالا وجود داشته باشد چراکه افراد متقاضی مسکن متنوع هستند و در این حوزه می‌توان موضوع سرمایه گذاری میان مدت و چند دوره‌ای را در پیش گرفت تا روند خانه دار شدن مردم و حضور انبوه سازان در بازار سرمایه برای تامین مالی تسهیل شود.

شبکه خبر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman