یکه تازی محتکران در بازار سیمان؛

علت کمبود سیمان در کرمان چیست؟

علت کمبود سیمان در کرمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

کمبود سیمان در استان کرمان از سوی مسئولان به فعالیت محتکران و دلالان نسبت داده می‌شود اما سوال اصلی اینجاست که مبارزه با محتکران چرا انجام نمی‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، استان کرمان جزو استان‌های پیش تاز در زمینه تولید سیمان است و طبق آمار موجود از سوی مسئولان و متصدیان کارخانه‌های سیمان هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید در استان روی نداده است اما این روزها شاهد کمبود سیمان در واحدهای صنفی و عدم عرضه در سطح شهرهای استان هستیم به طوری که عملاً پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی در کرمان اکثراً متوقف شده و امکان بتن ریزی و ادامه ساخت و ساز وجود ندارد.

اکثر واحدهای توزیع مصالح ساختمانی، سیمان ندارند و یا در برخی مراکز توزیع صف‌های طویلی برای تحویل سیمان ایجاد شده که البته به هر نفر هم تعداد محدودی سیمان عرضه می‌شود.

با این وجود خرید و فروش پاکت‌های سیمان به اپلیکشین های خرید و فروش از جمله دیوار کشیده است و هر پاکت سیمان تا ۸۰ هزار تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

یک سوال از استاندار کرمان و دستگاه‌های نظارتی

نکته عجیب اینکه استاندار کرمان در این خصوص گفته است که «در حوزه سیمان مشکل اصلی احتکار است نه کمبود تولید، همچنین فساد در شبکه توزیع مرغ و سیمان وجود دارد و واسطه‌ها اصلی‌ترین نقش را در کمبود سیمان کرمان دارند.»

حال سوال این است که برخورد با محتکران و مفسدان اقتصادی کار چه کسی جز مسئولان به خصوص مدیران رده بالای استان کرمان است؟ و وقتی هر فرد در کرمان روزانه فقط پنج پاکت سیمان دریافت می‌کند سیستم‌های فاسد و خارج از سیستم فعلی نظام توزیع چگونه به سیمان دست پیدا می‌کنند که در نهایت به دلالی و احتکار بپردازند؟

ماه‌ها از کمبود سیمان در کرمان می‌گذرد و به نظر می‌رسد صادرات سیمان مهمترین عامل کمبود سیمان در استان است از سوی دیگر تعطیل شدن یک واحد سیمان در هرمزگان که نیاز جنوب کرمان را تأمین می کرده در این زمینه تأثیر گذار است.

مساله این است که صادرات و ارزآوری یکی از نیازهای کشور است و مردم در این زمینه مشکل ندارد اما آیا نباید یک نظام توزیع مناسب و دقیق که به صورت کارآمد نیاز داخلی را تأمین کند نیز وجود داشته باشد؟

چرا بعد از مدت‌ها از بروز این مشکل و مختل شدن ساخت و سازها هنوز کمبود سیمان در استان برطرف نشده و گاه سیمانی که باید در بازار داخل توزیع شود به دست دلالان و واسطه می‌افتد؟

چرا بعد از مدت‌ها از بروز این مشکل و مختل شدن ساخت و سازها هنوز کمبود سیمان در استان برطرف نشده و گاه سیمانی که باید در بازار داخل توزیع شود به دست دلالان و واسطه می‌افتد؟ آیا کارخانه‌های سیمان به جز افرادی که بهاین کالا نیاز دارند سیمان را به افرادی که واسطه گری می‌کنند و به احتکار روی می‌آورند می‌فروشند؟

در این میان وظیفه دستگاه‌های نظارتی، قضائی و انتظامی چیست؟ مردم انتظار دارند این دستگاه‌ها با شناسایی واسطه‌ها با آنها برخورد کنند و سیمان‌های احتکار شده را به مردم عرضه کنند و جلوی فروش سیمان از کارخانه به واسطه‌ها را نیز بگیرند.

واسطه‌ها مقصر هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در نشستی با تولید کنندگان سیمان برای کنترل وضعیت کنونی خواستار نظارت بیشتر بر بازار خرید و فروش سیمان شد و گفت: واسطه‌ها مهمترین عامل در زمینه بروز کمبود سیمان دارند.

مهدی حسینی نژاد تولید سیمان در کرمان با ظرفیت مطلوب ادامه دارد و مشکلی در این زمینه نداریم اما مشکل اصلی در بخش توزیع است.

وی در این جلسه ورود دولت برای کنترل بازار را زیر سوال برده و گفته است که ورود دولت به حوزه یک کالا، تولیدکننده و توزیع کننده را دچار چالش می‌کند لذا بهتر است تولید سیمان به این سمت نرود.

اما سوال این است که به جز دستگاه‌های دولتی چه سیستمی باید با دلالان و واسطه‌ها که این روزها به مخلان و مفسدان بازار تبدیل شده‌اند برخورد کنند و در صورت باز گذاشتن دست این افراد مردم روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان در این خصوص عنوان می‌کند متأسفانه مواردی از خرید و فروش سیمان خارج از شبکه تعریف شده دیده شده است و در یک مورد ۲۵ تن سیمان کشف شده است.

سرهنگ مهدی پورامینایی افزود: در پی گشت زنی‌ها در اختیار آباد مأموران این میان سیمان که در حال جابجایی بود توقیف و چهار دستگاه خودروی باری نیز توقیف شده است.

وی بر برخورد جدی نیروی انتظامی با مخلان اقتصادی و بازار و محتکران تاکید کرد و از مردم خواست مواردی که در این زمینه مشاهده می‌کنند به مردم گزارش کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه چهار نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده‌اند.

توزیع کرونا به جای سیمان

ابراهیم اسلامی یکی از شهروندان کرمانی است که برای تهیه سیمان در صف مدتها سرگردان است و می‌گوید: هر روز باید در این صف‌ها بنشینیم و در این شرایط کرونایی با مشکل مواجه شویم. خانه‌ام که قدیمی بود را تخریب و شروع به ساخت یک واحد مسکونی کردم اما در شرایطی که روز به روز قیمت انواع مصالح بالا می‌رود به دلیل کمبود سیمان کار ساخت و ساز متوقف شده است.

خانه‌ام که قدیمی بود را تخریب و شروع به ساخت یک واحد مسکونی کردم اما در شرایطی که روز به روز قیمت انواع مصالح بالا می‌رود به دلیل کمبود سیمان کار ساخت و ساز متوقف شده است

وی گفت: از مسئولان دستگاه قضائی می‌خواهم در این زمینه ورود کنند چون اگر قرار بود مشکل کمبود سیمان رفع شود طی پنج ماه گذشته انجام می‌شد، دستگاه قضائی باید به سیستم توزیع سیمان ورود کنند و به گونه‌ای برنامه ریزی شود که افرادی که پروژه ساختمانی دارند سیمان را دریافت و کارها را پیش ببرند و واسطه‌ها نتوانند بازار را مختل کنند.

زهرا قوامی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می‌گوید در حال بنایی بودیم که با کمبود سیمان مواجه شدیم حالا مجبوریم صبح ساعت سه به مراکز فروش سیمان مراجعه و نام نویسی کنیم تا چند پاکت سیمان دریافت کنیم.

یک ساختمان سه طبقه و روزی پنج پاکت سیمان

وی گفت: به هر نفر پنج پاکت سیمان می‌دهند و به همین دلیل هر روز صبح برای خرید سیمان باید به اینجا مراجعه کنیم زمانی که هوا تاریک است در صف می‌ایستیم و حدود ظهر روز بعد اگر سهمیه تمام نشده باشد پنج پاکت سیمان دریافت می‌کنیم اما سوال این است من که یک ساختمان سه طبقه نیمه تمام روی دستم مانده چطور با پنج پاکت سیمان خانه‌ام را تکمیل کنم؟

احمد محمدی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: سه کارخانه سیمان در کرمان وجود دارد آیا ابتدا نباید نیاز مردم تأمین شود و بعد سیمان صادر شود؟ اگر اینگونه باشد به زودی موج بعدی گرانی خانه شروع می‌شود. چرا کسی این وضعیت را مدیریت نمی‌کند؟

وی می‌گوید: بیش از ۱۰۰ نفر هر روز اسم می‌نویسند و به بسیاری سیمان نمی‌رسد.

تولید افزایش یافته است

یکی از مدیران کارخانه‌های سیمان در کرمان می‌گوید: سال گذشته ۵ تا ۱۰ درصد افزایش تولید سیمان فقط در کارخانه ما انجام شد و مصرف سرانه ۷۰۰ کیلوگرم است که در حال حاضر تولید بیشتر از این میزان است و از نظر ما کمبودی وجود ندارد و تولید انجام می‌شود و اگر مشکلی باشد در زمینه توزیع است.

ارسلان میری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز می‌گوید: از تولید کنندگان خواسته‌ایم که لیست توزیع روزانه را به ما اعلام کنند.

سیمان تولیدی کجا می‌رود؟

وی گفت: در صورت عدم ارائه لیست با تولید کنندگان برخورد می‌شود.

در حالی که کارخانه‌های تولید سیمان می‌گویند تولید افزایش یافته و مدیران صمت و سازمان‌های نظارتی هم می‌گویند بر فروش سیمان نظارت دارند باید سوال کرد در این میان سیمان‌های تولید شده در کرمان کجا می‌روند و چرا هنوز مشکل توزیع سیمان و کمبود در استان پار برجاست!

مهر

برچسب ها:

قیمت سیمان ،کرمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman