معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی خبر داد:

ارتقا 25 درصدی مقاوم‌سازی منازل روستایی

ارتقا 25 درصدی مقاوم‌سازی منازل روستایی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۶ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی گفت: میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستاهای استان در سال ۹۲، ۳۵ درصد بود که اکنون این رقم به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.
به گزارش اخبار ساختمان، علی روحانی در ادامه گفت: تا سال ۹۲، تنها ۳۵ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم سازی شده بود اما اکنون بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق مقاوم و مستحکم است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای به خانه دار شدن اقشار مختلف مردم دارد و در این سال ها اقدامات خوبی در مناطق روستایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سهم خراسان شمالی از ابلاغ ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی کشور در هر سال، ساخت پنج هزار واحد مسکونی است، گفت: البته این تسهیلات به طور کامل تخصیص نمی یابد و به همین علت سالانه چهار هزار فقره از این تسهیلات به استان تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن که در قالب طرح ویژه مسکن روستایی اجرا شده است افزود: هشت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی هم که در زلزله سال ۹۶ و سیل سال ۹۸ خسارت دیده بود، بازسازی شده است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی اظهار داشت: برای سرعت دادن به بازسازی مناطق زلزله زده، ۴۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به روستاییان خسارت دیده پراخت و ۴۵۰ هزار پاکت سیمان اهدایی رهبر انقلاب در روستاها توزیع شده است.

روحانی گفت: برای بازسازی مناطق خسارت دیده از سیل سال ۹۸ هم هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پاکت سیمان به روستاییان اهدا شده است.

وی خانه دار کردن خانواده ها با ۲ معلول و بیشتر را از دیگر خدمات دولت عنوان کرد و گفت: این طرح در این دولت اجرا شد و بر اساس تفاهم نامه چند جانبه تلاش شد تا خانواده های مشمول طرح خانه دار شوند.

وی افزود: در سال اول اجرای طرح، میزان کمک بلاعوض برای ساخت واحدمسکونی ۱۸۰ میلیون ریال بود که ۱۰۰ میلیون ریال از محل کمک های بنیاد مستضعفان، ۶۰ میلیون ریال نهاد حمایتی و ۲۰ میلیون ریال بنیاد مسکن تامین شد.

روحانی اظهار داشت: برای اجرای این طرح، خدمات بنیاد از جمله صدور پروانه ساخت، رایگان انجام شد و برخی از متقاضیان در روستاها که زمین برای ساخت خانه نداشتند، زمین رایگان دریافت کرده اند.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی گفت: در سال دوم اجرای طرح خانه دار کردن خانواده ها با ۲ و بیش از معلول، میزان کمک های بلاعوض به ۲ برابر افزایش یافت و اکنون این رقم به ۸۵۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی رسیده است.

وی افزود: تاکنون ساخت ۲۲۹ واحد مسکونی برای خانواده ها با ۲ معلول و بیشتر در روستاهای استان در دستور کار بوده است که از این تعداد ساخت ۱۹۵ واحد مسکونی به اتمام رسیده است و در این زمینه جزو استان های برتر کشور هستیم.

وی تامین مسکن برای ایتام را از دیگر خدمات دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده، ۴۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۲۰ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی در روستا و شهرهای استان در شهر و روستا ساخته می شود.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی افزود: این طرح از از سال قبل آغاز شد و اکنون ساخت ۴۴ واحد در مرحله فونداسیون است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

در روستاهای خراسان شمالی ۱۰۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی وجود دارد که ۱۱۰ هزار خانوار در آن ساکن هستند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman