افزایش صادرات سیمان، بازار داخلی را دچار مشکل کرده است؛

دریافت سیمان هم صفی شد!

دریافت سیمان هم صفی شد!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۱ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۱

وجود صف های طویل این بار برای دریافت سیمان چالش جدیدی برای بازار کشور شده است، به نظر می رسد مافیای اقلام ضروری و دلالان جلوتر از مسئولان دولت کنونی، قدم بر می دارند و نسبت به شرایط بازار آگاهی بیشتری دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، زمزمه ی کمبود سیمان از اواخر سال ۱۳۹۹ به گوش می رسید موضوعی که در کنار گرانی و کمبود برخی اقلام از جمله روغن و مرغ کم کم بروز کرد و اکنون بازار را دچار التهاب کرده است.

در حال حاضر گرانی، احتکار و صف های طولانی سه تیکه از پازل بازار پرالتهاب سیمان در کرمان است.

محسن یزدانپناه معاون بازرسی و نظارت اداره صمت شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کمبود و گرانی سیمان به موضوعی که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، حسینی نژاد مدیرکل صنعت‌، معدن و تجارت استان کرمان مطرح کرده بود، اشاره کرد.

او نیز قطعی برق و گاز کارخانه ها در سال گذشته را دلیل کمبود سیمان دانست و توضیح داد: متاسفانه زمستان سال گذشته به دلیل سرمای هوا، برق و گاز سه کارخانه تولید کننده سیمان در کرمان قطع شد از این رو این کارخانه ها تولید نداشته اند اما اکنون که قطعی برق شان برطرف شده است نسبت به تولید سیمان اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: سیمان بخش جنوبی استان کرمان از استان های همجوار از جمله هرمزگان تامین می شود اما این استان ها بنا به دلایلی در حال حاضر از ارسال و توزیع سیمان خودداری می کنند که در نتیجه فشار کمبود سیمان به استان کرمان تحمیل شده است.

التهاب بازار سیمان ارمغان قطعی گاز و برق کارخانه ها در زمستان

به نظر می رسد نه تنها در کرمان بلکه کل کشور اکنون با چالش کمبود سیمان روبرو است، چالشی که بسیاری از کارشناسان و مسئولان، قطعی برق و گاز را دلیل آن می دانند موضوعی که دلیل افزایش قیمت سیمان نیز شده است.

حسن اله‌یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز همچون سایر کارشناسان دلیل کمبود سیمان را قطع گاز و برق می داند.

او در گفتگویی علت نوسانات افزایشی نرخ فروش سیمان طی هفته‌های اخیر در بازار آزاد و فروش بالاتر از نرخ مصرف‌کننده را ناشی از بروز مشکلاتی از قبیل قطع برق توسط وزارت نیرو در اکثر کارخانه‌ها به دلیل توزیع متناسب برق در سطح ملی و قطع گاز توسط وزارت نفت دانسته است.

اله یاری این دو اقدام را دلیل کاهش تولید و عرضه سیمان که در نتیجه منجر به ایجاد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و به تبع افزایش قیمت در سطح بازار دانسته است.

البته سرنخ کمبود و گرانی سیمان در بازار تنها به قطع گاز و برق ختم نمی شود بلکه از قیمت پاکت سیمان گرفته تا صادارت از جمله دلایل دیگری است که مسئولان و کارشناسان به آن اشاره می کنند.

رئیس اداره صمت شهرستان سیرجان در گفتگویی یکی از دلایل عمده این کمبود عرضه و کاهش تولید سیمان را تعطیل شدن چند کارخانه به دلیل بهسازی و نوسازی خط تولید کارخانه ها دانسته است.

افزایش صادرات سیمان، بازار داخل را دچار مشکل کرده است

محمدرضا خواجویی همچنین به صادارت برخی از کارخانه ها اشاره و بیان کرده که از دلایل مهم کمبود سیمان، افزایش صادرات برخی از کارخانه های تولیدی سیمان است که موجب کمبود و کاهش موقت آن در داخل کشور می شود همچنین در این بین عده ای افراد سودجو و واسطه هستند که معمولا در بزنگاه های اینچنینی مزید بر علت می شوند و شبکه عرضه و توزیع را دچار مشکل می نمایند و برای جلوگیری از سوء استفاده این دست از افراد در اداره صنعت و معدن شهرستان سیستم بازرسی و نظارتی ویژه ای طراحی کرده ایم که در حال اجراست.

او همچنین به رشد ساخت و ساز در کشور اشاره کرده و گفته که طبق آمار و اطلاعات موجود، اخیرا حوزه ساخت و ساز در کل کشور شاهد رشد و افزایش بوده و همین موضوع افزایش تقاضای سیمان را در پی داشته است.

میثم آبدری مسئول بسیج اصناف و فعالان اقتصادی شهرستان کرمان در خصوص کمبود و گرانی سیمان علاوه بر نظرات سایر مسئولان و کارشناسان به قیمت مصوب از سوی وزارت صمت اشاره کرد موضوعی که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز به آن اشاره کرده است.

شیخیان گفته که قیمت گذاری دستوری بلای جان تولیدکنندگان سیمان شده است. به گفته این فعال اقتصادی در حالی که قیمت مصوب هیچ افزایش نداشته است اما این جهش نرخ‌ها در بازار به دلیل کاهش تولید و کمبود محصول در بازار بوده است، از این رو قیمت محصول در بازار متفاوت با نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

تغییر قیمت‌ها در بازار و سود حاصل از گرانی سیمان نصیب بخش تولید نشده است چرا که قیمت سیمان درب کارخانه مصوب و دستوری است و تا کنون واحد‌های تولیدی خارج از قیمت مصوب، سیمان به فروش نرسانده‌اند.

میثم آبدری در ادامه به حلقه گمشده ی نظارتی بر بازار اشاره کرد و گفت: دقیقا زمانی با کمبود روبرو می شویم و معضلات خاص کمبود اقلام پیش می آید، آنوقت مسئولان نظارتی حضور پیدا می کنند و از برنامه ریزی ها و اهداف نظارتی شان صحبت می کنند تا جلوی احتکار را بگیرند.

نظارت پدافندی عامل ایجاد احتکار

وی ادامه داد: در حالی که باید احتکار در سایه ی نظارت سازمان ها برچیده می شد نه آن که احتکار صورت بگیرد و بعد مسئولان ذی ربط به فکر مدیریت جلسات خاص خود نسبت به نظارت بازار باشند در نتیجه مدیریت نظارتی در سر تا سر استان و حتی کشور ضعیف است و همیشه به جای آن که آفندی عمل شود پدافندی عمل می شود.

آبدری تاکید کرد: وقتی احتکار رخ دهد دیگر نظارت فایده ای ندارد چرا که کمبود و افزایش نرخ صورت گرفته و مردم در صف های طویل منتظر مانده اند و اعتراض ها رخ داده است در حالیکه هیچ کس جواب گو نیست.

مسئول بسیج اصناف و فعالان اقتصادی شهرستان کرمان بیان کرد: در تمام اقلام ضروری مردم از مرغ و تخم مرغ گرفته تا روغن و برنج دلالانی وجود دارند که به دنبال احتکار هستند از آن طرف بازرسان اقدامی نمی کنند تا زمانی که بازار دچار نوسان شود.

مافیای اقلام ضروری و دلالان چندگام جلوتر از مسئولان

وی تاکید کرد: سوال اینجاست دلالی که حدود پنج ماه قبل به دنبال احتکار بوده از چه زمانی مطلع شده که کمبود در تولید یک کالا وجود دارد و منابع اطلاع رسانی دلالان چه کسانی هستند؟ و چرا مافیای اقلام ضروری مردم و احتکار کنندگان چندین قدم جلوتر از تمام مسئولان گام بر می دارند؟

آبدری افزود: مسئولان کشور در لحظه تصمیم می گیرند که جلوی احتکار کنندگان را بگیرند اما مافیا و دلالان به دلیل آگاهی شان از چندین ماه قبل انبارهای خود را پر می کنند.

مسئول بسیج اصناف و فعالان اقتصادی شهرستان کرمان بیان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال یک شعار مطرح می کنند اما باید گفت حمایت از تولید داخلی، پشتیبانی و مانع زدایی ها کجاست؟

راه آرمان کرمان

برچسب ها:

بازار سیمان ،کرمان ،صادرات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman