یک مقام مسوول تاکید کرد:

لزوم ثبت اطلاعات سکونتی توسط خانوارها

لزوم ثبت اطلاعات سکونتی توسط خانوارها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۷ | ۱۴۰۰/۰۱/۱۶

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: خانوارها باید از پنجشنبه ۱۹ فروردین نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، جلال تقی دخت گفت: براساس قانون ۵۴ مکرر به عنوان بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم، همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی http://amlak.mrud.ir ظرف دو ماه آینده ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی از راه اندازی سامانه، شناسایی محل اسکان خانوارها و اخذ مالیات از واحدهای خالی تعیین شده، گفت: در این مرحله با همکاری اداره کل ثبت و اسناد املاک، سرپرستان خانوار باید اطلاعات محل سکونت خود و املاک مسکونی را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه هر خانواری می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد، تصریح کرد: افزون بر اقامتگاه های دائمی و فرعی، خانوارها اگر هر واحدی داشته باشد که خالی است مشمول مالیات می شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تصریح کرد: اطلاعات واحدهای مسکونی فاقد سند از طریق شهرداری ها و تعاونی ها در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند چنانچه بیش از دوازده ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از ۶ ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاری ماهانه ملک می‌شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، در نتیجه واحدهای خالی از سکنه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها مشمول مالیات نیست.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman