اثرات منفی کمبود سیمان در ساخت‌وسازها

اثرات منفی کمبود سیمان در ساخت‌وسازها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۱ | ۱۳۹۹/۱۲/۲۷

کاهش عرضه سیمان در بازار علاوه بر تاثیر منفی بر روند ساخت و ساز در شهرهای آبادان و خرمشهر موجب افزایش قیمت این کالا از سوی دلالان و واسطه‌ها شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، پیمانکاران و فعالان بخش ساخت و ساز در آبادان و خرمشهر با انتقاد از کمبود سیمان در بازار این شهرها علت این کمبود را صادرات عنوان کرده و مدعی اند برای تعدیل بازار داخل و جلوگیری از ایجاد کمبود که افزایش قیمت این کالا را به دنبال داشته است باید جلوی صادرات سیمان برای مدتی گرفته شود.

رضا اخوان از مصالح فروشان آبادانی با بیان اینکه کمبود سیمان در روزهای اخیر مشکلاتی را برای فروشندگان و انبوه سازان آبادانی به وجود آورده است گفت: صادرات سیمان علت اصلی کمبود سیمان در بازار است. کارخانه‌های تولید سیمان در خوزستان بخش عمده‌ای از محصول خود را صادر می‌کنند و بخش داخلی با کمبود مواجه شده است.

وی افزود: برای جبران کمبود سیمان در بازار آبادان ناچار سیمان از شهرکرد به این منطقه حمل می شود که هزینه زیادی بابت حمل و نقل به مصالح فروشان تحمیل کرده است.

اخوان ادامه داد: کارخانه‌های تولید سیمان در خوزستان ماهانه به هر عامل فروش مصالح ساختمانی تنها یک تریلر سیمان تحویل می‌دهند که متناسب با نیاز بازار نیست.

یکی از کارگران شاغل در بخش ساخت و ساز نیز گفت: مدت یک ماه است به دلیل کاهش عرضه قیمت سیمان در بازار آبادان افزایش یافته است.

رضا عساکره افزود: کمبود سیمان موجب اختلال در روند اجرای طرح های ساخت و ساز در این منطقه شده و تاثیر منفی بر در آمد کارگران روزمزد شاغل در این بخش گذاشته است.

وی اضافه کرد: برخی عرضه کنندگان مصالح ساختمانی در آبادان در ازای فروش سیمان کالای دیگری را نیز به اجبار به مصرف کننده تحمیل می کنند.

علی شمس از فعالان بخش ساخت و ساز نیز گفت: کندی روند ساخت و ساز همچنین توقف طرح های عمرانی به دلیل کمبود سیمان، هزینه ای مضاعف ناشی از جریمه را متوجه پیمانکاران کرده است.

یکی از مدیران شرکت‌های بتن‌ریزی در آبادان و خرمشهر نیز با بیان اینکه کمبود سیمان در ۲ ماه اخیر باعث اختلال در روند فعالیت شرکت های تولید بتن در این منطقه شده است گفت:شرکت های تولید بتن بر اساس قرار داد متعهد به تامین بتن برای مشتریان خود هستند و تاخیر در این روند، ضرر و زیانی را متوجه آنها کرده است.

احمد سلامت ادامه داد: به رغم‌ اینکه صادرات سیمان برای کارخانه‌ها سودآوری دارد ولی انتظار می رود اولویت تامین نیاز داخل باشد.

معاون اتحادیه مصالح فروشان آبادان علت اصلی کمبود سیمان را صادرات و عرضه کم داخلی عنوان کرد و گفت: کارخانه‌‍‌های سیمان خوزستان و بهبهان به دلیل صادرات، نیاز استان را تامین نمی کنند.

علیرضا سیفی افزود: کاهش عرضه سیمان تاثیر منفی بر روند ساخت و ساز در شهرهای آبادان و خرمشهر گذاشته است.

رئیس اداره صمت آبادان یکی از علل کمبود سیمان را مشکل ناشی از کمبود سوخت برای کارخانه های تولید سیمان بیان کرد و گفت: وقفه ایجاد شده در تولید سیمان ناشی از قطع برق و گاز کارخانه های تولید سیمان بوده که این اختلال ضمن ایجاد بازار کاذب تاثیر مستقیم بر روند توزیع و عرضه این کالا گذاشته است.

بیژن بداغی افزود: به دلیل وقفه ایجاد شده در عرضه سیمان، تقاضا بیش از حد ظرفیت تولید است اما پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مشکل کمبود سیمان مرتفع شود.

وی افزود: برای تامین سیمان مورد نیاز منطقه با مدیران کارخانه های تولید سیمان هماهنگی لازم انجام شده و شهرستان آبادان در اولویت توزیع قرار دارد.

رئیس اداره صمت خرمشهر نیز گفت: از آنجا که برخی کارگاه‌های ساختمانی و پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی در خرمشهر با کمبود سیمان مواجه هستند روزانه برای حل این مشکل و پیگیری به این اداره مراجعه می کنند.

نعیم مقدم افزود: برای حل مشکل کمبود سیمان در خرمشهر نشست هایی در مرکز استان برگزار و پیش بینی شده است ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده این مشکل برطرف شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman