راهکاردولت برای ترمیم بافتهای فرسوده

راهکاردولت برای ترمیم بافتهای فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۱۷ | ۱۳۹۸/۰۴/۳۱

بافت سنتی بندر باستانی بوشهر اگر چه نشانگر قدمت و معماری ایرانی، اسلامی و گنجینه ای برای مردم این بندر است اما فرسودگی برخی از ساختمانهای این منطقه زنگ خطری برای ساکنان مردم و ایجاد چهره نامناسب شهری در برخی از معابر شهری شده است .
به گزارش اخبار ساختمان، در کوچه پس کوچه های بوشهر که قدم می زنی بافت تاریخی فرهنگی این بندر باستانی نخستین جلوه های تصویری است که با تلفیقی از هنرو معماری اصیل ایرانی و کشورهای شرقی از مقابل چشمانت حرکت می کند ساختمانهایی از جنس خشت و گل با پنجره هایی محراب گونه و در برخی مواقع شیشه هایی رنگارنگ چشم هررهگذری را بخود معطوف می کند.

اما در کنار این زیبایی بافت های فرسوده و کوچه های نامنظم نیز بچشم می خورد که می تواند سلامت شهروندان این دیار را به مخاطره اندازد.

بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ایجاد آرامش زندگی ساكنان این محله ها دارد در این ارتباط تقویت و توسعه زیرساخت ها و روبناهای عمرانی در شهرها و روستاها باید از اولویت كاری مسئولان باشد.

استاندار بوشهر گفت : بافت تاریخی بوشهر هویت فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی این استان است و برای توسعه زیرساخت‌ها در بافت تاریخی بوشهر700 میلیارد ریال هدف گذاری شده است.

عبدالکریم گراوندافزود: برای سرعت بخشی ساخت واحدهای مسكونی در محله های هدف بافت‌های فرسوده، شهرداران در صدور پروانه ساختمانی برای ساخت واحدهای مسكونی شهری جهادی عمل كنند.

بافت قدیم بوشهر واقع در قسمت شمالی شهرواقع شده است که مساحتی بالغ بر 40 هکتار(38 هکتار) دارد . این مساحت بافت بصورت کلی در سال 1385 با شماره ثبت 2360 به نام بافت تاریخی شهر بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بافت قدیم بوشهر شامل حدود هزار پلاک است که از این تعداد 400 بنای با ارزش در آن وجود دارد 80 پلاک ثبت شده بنای آن نیز به ثبت ملی رسیده است.

ساختمانهای تاریخی و قدیمی در بوشهر؛

آقای شاکرمی یکی از ساکنان مناطق بافتهای فرسوده شهر بوشهر درباره ترمیم و بازسازی این بافتها می گوید : یکی از مشکلات عمده در خصوص بازسازی این بافتها ، تراکم کم ساختمان است و با توجه به اینکه اداره میراث فرهنگی اجازه بلند مرتبه سازی در این منطقه را نمی دهد مقرون به صرفه نیست و دوم اینکه به خونهای قدیمی اجازه ساخت نمی دهند فقط باید بازسازی شوند.

وی در ادامه می گوید : میراث فرهنگی و شهرداری برای بازسازی بافتهای فرسوده شرایط خاصی رو برای ما ایجاد کردند از جمله اینکه نمای ساختمان های قدیمی نباید تغییر کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرهم می گوید:عمارت های زیادی در این بافت وجود دارد که برخی از این عمارت ها را اشخاص حقیقی و برخی نیز اداره کل میراث فرهنگی و ارگان های دولتی مرمت و بازسازی کردند.

محمد حسین ارسطوزاده می افزاید : عمارت کازرونی - عمارت دهدشتی - عمارت علوی - عمارت طاهری - عمارت مبارکی - عمارت رشیدی - عمارت هفته - موزه تجارت دریایی عمارت ایرانی - مدرسه گلستان - بازار قدیم توسط میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شده اند.

وی در ادامه بیان می کند: مسجد دهدشتی - مسجد کوفه - مسجد شیخ سعدون - مسجد شُنبدی - مسجد جمعه - مسجد آل عصفور اداره کل میراث با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه ،عمارت امیریه و عمارت بیلیارد توسط شهرداری و برخی عمارت های دیگر توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده است.

و طبق برنامه مقرر گردیده ( مانند عمارت شیرازی ) هتل سنتی شود خانه صمیمی ( کافه حاج رییس ) و اقامتگاه بومگردی مان همیشه سبز خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرمی گوید : اغلب این عمارت ها بصورت جداگانه(بغیر از کل بافت که ثبت شده است) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

راهکاردولت برای ترمیم بافتهای فرسوده؛

آقای گراوند ؛ استاندار بوشهر می گوید: با توجه به تخفیف هایی كه دولت در این بخش می دهد باید از فرصتی كه برای ایجاد واحدهای مسكونی در بافت‌های فرسوده فراهم شده در زمینه حل مشكلات مردم استفاده شود.

بگفته مدیركل راه و شهرسازی استان بوشهر، از مجموع 38 شهر این استان ، محدوده بافت فرسوده 12 شهر مشخص شده و مطالعات انجام شده است.

فرزاد رستمی می افزاید: یكهزار و 685 هكتار مساحت مجموع بافت های ناكارآمد شهری استان بوشهر است كه 15 درصد مساحت شهرهای یاد شده را تشكیل می دهد و حدود 30 درصد جمعیت این شهرها در این محله ها و محدوده بافت فرسوده زندگی می كنند.

وی بیان كرد: براساس برنامه ، 2هزار و700 محله بافت ناكارآمد در كشور شناسایی شده كه باید هر سال 270 محله بازآفرینی شوند كه این شمار در استان بوشهر 73 محله شناسایی و 13 محله امسال بازآفرینی می شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرمی گوید : سیاست سازمان میراث فرهنگی برای تقویت بخش خصوصی است و واگذاری عمارت ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی با محوریت احیای بافت تاریخی و حفظ سنت و فرهنگ این خطه است . از این رو تسهیلاتی نیز به بخش خصوصی اختصاص داده خواهد شد.

مدیركل راه و شهرسازی استان بوشهر بیان می کند: شهرهای بوشهر و برازجان به ترتیب بیشترین مساحت بافت ناكارآمد شهری را دارند و شهرهای خورموج و اهرم در رتبه های بعدی قرار دارند.

رستمی گفت: تفاهم نامه ای بین راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی محله های هدف منعقد شده است كه سهمیه استان بوشهر نوسازی یكهزار و 545 واحد مسكونی است و به ازای هر واحد 400 میلیون ریال تسهیلات با سود 9 درصد ارائه می شود.

انتخاب شهرها براساس سرانه جمعیت، وسعت، وضعیت اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت ها بوده است كه براساس برنامه اقدام مشترك استان برای توسعه تاسیسات و خدمات زیربنایی، روبنایی، ارتقا و بهبود فضاهای عمومی شهری، ظرفیت سازی و توانمند سازی اجتماعی، نوسازی و مقاوم سازی مسكن شهرهای هدف انجام می شود.

مدیركل راه و شهرسازی استان بوشهرگفت: اجرای طرح بازآفرینی محله های ناكارآمد با اولویت شهرهای بالای 50 هزار نفر است ولی در استان بوشهر از ردیف های دیگر برای بازآفرینی در شهرهای خورموج و اهرم نیز در صورت تصویب هزینه می شود.

شهردار بندر بوشهر هم می گوید : بافت تاریخی و فرسوده نماد اصالت و هویت هر شهر است

سیدنورالدین امیری از بهسازی بافتهای فرسوده و بافت تاریخی شهر بوشهر و اقدامات انجام شده توسط مجموعه مدیریت شهری در این راستا خبر داد و افزود: بافت های فرسوده شهری که ساکنان بسیاری را در خود جای داده و به عنوان نمادی از اصالت و فرهنگ هر شهر محسوب می شوند ، در فرایند زمانی شکل گرفته و امروزه در محاصره تکنولوژی عصر حاضر و توسعه شهری جدید گرفتار شده اند و از لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبودهایی می باشند که نمی توانند جوابگوی نیاز ساکنین خود باشند.

وی ادامه داد: زیرساخت های بافت فرسوده از متوسط شهر بسیار کمتر است و فقر اقتصادی در بافت های فرسوده، توان مشارکت و نظارت مردم را سلب کرده است.

شهردار بندر بوشهر اضافه می کند : اواخر سال گذشته ، نوسازی متفاوت بافت‌های فرسوده در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری با فرمان رئیس‌جمهور آغاز شد که هدف از اجرای این برنامه احیای ۱۳۳۴ محله فرسوده طی ۵ سال در دو قالب «ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه‌های خدماتی» است.

از دیدگاه کارشناسان حوزه نوسازی دومین اقدامی که برای پیشرفت اجرای این طرح ها موثر است،پای کار بودن شهرداری به عنوان یکی از ارکان مهم در جریان نوسازی بافت فرسوده است. شهرداری می تواند همزمان در چند مسیر در تحقق اهداف طرح ملی بازآفرینی حرکت کند.

تامین زمین، جلب مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی بر مبنای شناخت بافت های فرسوده از مهم ترین این گام ها است. چراکه طی سالهای گذشته یکی از مهمترین دلایل ناکامی طرحهای نوسازی اجرا شده، عدم همراهی و مشارکت ساکنان و مالکان بافت فرسوده شهرها بوده است.

شهردار بوشهر از بافت تاریخی شهر بوشهر به عنوان یکی از منحصربفردترین و زیباترین بافتهای مسکونی ایران نام می برد و می افزاید: بافت تاریخی بوشهر به مساحت تقریبی 40 هکتار که بناهای مسکونی و عمارت‌های باشکوهی را از گذشته تاکنون در خود جای داده ، در شمال شهر بوشهر قرار گرفته و ۴ محله قدیمی به نام‌های دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی هسته اصلی این بافت تاریخی را تشکیل می‌دهند.

مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‌های شهری در محوطه بافت تاریخی بوشهر و نیز تسهیل پیگیری مطالبات ساکنین در این بافت قدیمی ، اقدام به تاسیس شهرداری بافت تاریخی فرهنگی بندر بوشهر کرده تا با اجرای پروژه های عمرانی و ارائه خدماتی نظیر مرمت و بازسازی و احیای عمارت های تاریخی ، ساماندهی شبکه جمع آوری دفع آبهای سطحی ، اصلاح شبکه فاضلاب ، موزائیک فرش و سنگفرش کوچه ها و معابر و ... بتواند گام مفید و موثری در این زمینه برداشته و این مکان‌ها را به عنوان جاذبه‌ای گردشگری و توریستی به همه مردم ایران و جهان معرفی کند.

شهرداری بندر بوشهر برای سرعت بخشیدن و رونق فعالیت مرمت و بازسازی در بافت قدیم شهر بوشهر یك سری معافیت هایی را پیش بینی كرده كه انتظار می رود شهروندان ساكن در این بافت با استفاده از این ظرفیت برای بازسازی واحدهای فرسوده خود پیشگام شوند.

امید می رود با همکاری بین شهرداری ها، دستگاه های اجرایی و شهروندان ، بتوانیم ضمن حفظ ارزش های سنتی و بافت فرهنگی استان شاهد جذب گردشگرو همچنین پیشرفت استان بوشهر باشیم.

صداوسیما

برچسب ها:

بافت ،فرسوده ،ساختمان ،معماری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman