وضعیت آشفته سیمان در بازار اردبیل

وضعیت آشفته سیمان در بازار اردبیل
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۹ | ۱۳۹۹/۱۲/۰۲

کمبود سیمان در بازار اردبیل به یکی از موضوعات مهم در طی هفته‌های اخیر در اردبیل تبدیل شده و به نوعی برای خرید چند پاکت سیمان باید کل شهر را زیر پا گذاشت و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای مردم و حتی مصالح فروشان شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، کمبود سیمان در بازار اردبیل امروز به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده، به طوری‌‌که طبق گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس از سطح بازار سیمان در مصالح فروشی‌های سطح شهر نایاب شده و به ناچار برای خرید سیمان باید به بازار سیاه مراجعه کرده و هر پاکت سیمان را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت مصوب و اصلی خود خریداری کرد.

موضوع از جایی جالب می‌شود که کارخانه سیمان اردبیل در دهه ۷۰ در این استان راه اندازی شده و ظرفیت اسمی این کارخانه سالانه به یک میلیون و پنجاه هزار تن می‌رسد و نکته جالب‌تر اینکه طبق اطلاعات به دست آمده طی سال منتهی به ۹۹/۹/۳۰ شرکت سیمان اردبیل توانسته نسبت به سال گذشته در تولید سیمان افزایش مقداری داشته باشد.

این امر نشان دهنده حجم بالای تولید این کارخانه در سال‌جاری و فروش مناسب این محصول بوده، اما از حدود یک ماه پیش به‌خصوص در بازه ۱۵ روزه اخیر، سیمان در اردبیل نایاب شده و با مراجعه به مصالح فروشان سطح شهر به در بسته خوردیم، از این‌رو حجم بالای تولیدات در استان اردبیل و نایابی سیمان در بازار این استان مقوله‌ای متناقض بوده که نیاز به تحلیل و بررسی دارد.

یکی از شهروندان اردبیلی که به‌دنبال خرید چند پاکت سیمان از یکی از مصالح فروشی‌های سطح شهر اردبیل خارج می‌شد گفت: برای یک کار کوچک نیاز به چند پاکت سیمان داشتم که از سه روز گذشته به‌صورت مرتب به اکثر مصالح فروشی‌های سطح شهر مراجعه کرده‌ام اما در هر بار با جواب سیمان نیست مصالح فروشان مواجه شده‌ام.

وی افزود: مصالح فروشان در پاسخ به سوالم در مورد چرایی کمبود سیمان در سطح شهر به عدم توزیع مناسب سیمان به مصالح فروشی‌های سطح شهر اشاره می‌کنند.

سیستم نامناسب توزیع سیمان از دلایل کمبود این محصول در بازار است

برای اطلاع دقیق از وضعیت موجود در بازار سیمان به سراغ چند تن از مصالح فروشان و فعالان در این حوزه رفتیم؛ یکی از مصالح فروشان سطح شهر اردبیل عدم توزیع مناسب سیمان و هم‌چنین قیمت‌گذاری دستوری سیمان را از جمله دو عامل اساسی در بروز وضعیت کنونی سیمان دانست و بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و پایین سیمان باعث شده که برخی از افراد به سمت ایجاد بازار سیاه برای فروش سیمان با قیمت بالاتر رفته و همین امر سبب کاهش سیمان در بازار شده است.

مصالح فروشان بر این باورند که سیستم غلط توزیع سیمان از درب کارخانه و واسطه‌گری و دلالی در فروش سیمان یکی دیگر از دلایل مهم وضعیت موجود در بازار سیمان است به طوری‌که واسطه‌گری‌های موجود در بازار سیمان سبب شده تا توزیع این محصول در بازار با مشکل جدی مواجه شده و سبب بروز چنین وضعیتی شود.

ضرورت حذف واسطه‌گری از بازار سیمان

یکی دیگر از مصالح فروشان گفت: اگر تمامی ارکان تولید سیمان از درب کارخانه تا حمل و نقل و مصالح فروشان وظایف خود را به درستی انجام دهند هیچ مشکلی در توزیع سیمان نخواهیم داشت برای نمونه درحالی‌که استان اردبیل خود دارای کارخانه سیمان بزرگ با میزان تولید بالا است اما امروز برای خرید یک پاکت سیمان باید کل شهر را زیر پا بگذارید.

وی بیان کرد: واسطه‌گری‌ها در خصوص محصول سیمان سبب شده تا این محصول پس از گذشت از چندین مرحله به دست مصالح فروشان رسیده و پس از آن در اختیار مصرف کننده قرار گیرد که این امر هم سبب افزایش قیمت تمام شده این محصول و متضرر شدن مصرف کننده و هم‌چنین باعث بروز چنین نابسامانی‌هایی در بازار می‌شود.

کاهش ۷۰ درصدی توزیع سیمان در بین مصالح فروشان

تقی محمودی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان استان اردبیل با اشاره به پیگیری مشکل موجود در بازار سیمان عنوان کرد: چند روزی است که با سازمان صمت و کارخانه سیمان در ارتباط هستیم و در حال حاضر تولید سیمان در کارخانه نسبت به قبل بسیار پایین است و برای این موضوع نیز کارخانه‌های سیمان دلایل خود را به میان می‌آورند.

وی افزود: علاوه بر کاهش تولید سیمان، مقداری از تولیدات را نیز خود کارخانه برای فصل بهار ذخیره سازی کرده و به‌طور میانگین توزیع سیمان در بین مصالح فروشان تا ۷۰ درصد کاهش یافته برای مثال تا پیش از این که هزارتن سیمان در اختیار مصالح فروشان قرار می‌گرفت این رقم امروز در حدود ۳۰۰ تن است که به هیچ عنوان نیازهای موجود را برطرف نمی‌کند و از همین‌رو هم مصالح‌فروشان و هم مردم و مصرف کنندگان در مشکل هستند.

فروش سیمان به سایر استان‌ها تا برطرف شدن نیاز استان متوقف شود

رئیس اتحادیه مصالح فروشان استان اردبیل بیان کرد: یکی دیگر از پیشنهادات ما در جلساتی که با سازمان صمت برگزار کردیم این بوده که تا زمان برطرف شدن وضعیت فعلی بازار سیمان در استان و رفع نیاز استان اردبیل از فروش سیمان به سایر استان‌ها جلوگیری شود و پس از تامین نیازهای داخل استان نسبت به فروش سیمان به سایر استان‌ها اقدام کنند.

محمودی تصریح کرد: در حال حاضر که در فصل کاری قرار نداریم و مطمئنا در صورت تدوام وصعیت فعلی در بازار سیمان در فصل کاری و ماه‌های آتی مشکلات دو چندان خواهد شد و از این‌رو باید اقدامات اساسی و عاجلی در این خصوص انجام گیرد.

وی در خصوص نحوه توزیع سیمان از درب کارخانه به سطح شهر عنوان کرد: متاسفانه ما آمار تحویل بار را در دست نداریم و نمی‌دانیم که در روز، اعمال بار به چند نفر انجام می‌گیرد و از این رو عملا کنترل موضوع توزیع سیمان از طریق اتحادیه مصالح فروشان امکان پذیر نیست و در کنار آن باید نظارت کافی نیز در خصوص عدم خروج سیمان از استان و هم چنین نحوه انبار این محصول توسط خود مصالح فروشان نیز انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و هم‌چنین دریافت پاسخ نسبت به سوالات موجود در این حوزه از نحوه توزیع بار سیمان تا راهکارهای موجود برای رفع نیاز استان به سراغ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل رفتیم.

توزیع سیمان با نظارت کامل سازمان صمت استان اردبیل انجام خواهد گرفت

رامین صادقی، رئیس سازمان صمت استان اردبیل در خصوص وضعیت موجود در بازار سیمان گفت: در حال حاضر میزان تولید کارخانه سیمان اردبیل برای مصرف به مقدار دو هزار و ۳۰۰ تن بوده و هزار تن دیگر برای ایام بعد از عید و فصل کاری در استان در کارخانه سیمان دخیره سازی می‌شود تا در ایام فصل کاری و ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح استان با مشکلی در خصوص کمبود سیمان مواجه نشویم.

وی افزود: اما در کنار آن برای ساماندهی وضع موجود در بازار سیمان در ایام باقی مانده از سال‌جاری نیز طی جلسات برگزار شده، میزان مصرف سیمان پروژه‌های عمرانی استان به‌صورت کامل برآورد شده و از همین‌رو برای جلوگیری از بروز هر مشکلی در این حوزه کلیه تولیدات کارخانه سیمان تحت نظارت سازمان صنعت و معدن و با توجه به میزان نیاز و مصرف پروژه‌های عمرانی توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: در کنار آن با توجه به افزایش مصرف سیمان در استان اردبیل و سایر استان‌ها با کمبود در خصوص این محصول را شاهد هستیم که البته تمام سعی ما بر این است تا با مدیریت موضوع و نظارت کافی بر توزیع این محصول از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کنیم.

صادقی در خصوص انتقادات به نحوه توزیع سیمان عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در طی روزهای اخیر تمامی مراحل توزیع سیمان در سطح شهر با نظارت کامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل انجام خواهد گرفت و حتی یک پاکت سیمان نیز بدون نظارت سازمان صمت از کارخانه خارج نخواهد شد و عاملان فروش نیز کاملا تحت نظارت سازمان صمت اقدام به توزیع این محصول خواهند کرد و بر این اساس وضعیت موجود در بازار سیمان در روزهای آتی بهتر خواهد شد.

با توجه به موارد مذکور و وضعیت موجود در بازار سیمان چنین به نظر می‌رسد که وضعیت کنونی یک موضوع مدیریتی بوده که با ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی و در نظر گرفتن تمامی جوانب قابل حل است.

مهم‌ترین مشکلات در این محصول نیز همانند برخی دیگر از مباحث اقتصادی کشور وجود دلال و واسطه‌گر در سیستم توزیع و فروش آن بوده که از این رو مسؤولان امر باید با توجه جدی به این موضوع نسبت به حذف دلالان از بازار اقدامات اساسی انجام دهند تا شاهد تعادل در بازار باشیم.

فارس

برچسب ها:

بازار سیمان ،اردبیل 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman