همزمان با اجرای طرح اقدام ملی مسکن؛

آرامش در بازارمسکن زنجان ایجاد شده است

آرامش در بازارمسکن زنجان ایجاد شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۹

تولید مسکن علاوه بر اینکه در کاهش مستاجر نشین ها تاثیر دارد بلکه باعث ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری می شود و به تبع جلوی فعالیت دلالان مسکن را هم می گیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن جزو اولویت‌های زندگی هر فردی و داشتن مسکن یک سرمایه است ولی در این بین افرادی هستند که به هر قیمتی برای خانه دار شدن مردم دست به دلال بازی زده و بازار مسکن را دچار تزلزل می کنند.

در این آشفته بازار افرادی سودجو نسبت به خرید و فروش کاذب زمین اقدام کرده و قیمت مسکن را افزایش می‌دهند ولی با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در زنجان خوشبختانه آرامش خوبی در بازار مسکن استان ایجاد شده است.

تولید مسکن توسط دولت یک اقدام خوب برای مسکن دار کردن افرادی است که خانه ندارد و مستاجر هستند و در این میان اجرای این طرح در استان نسبت به سطح کشور خوب و جلوتر بوده است.

استان زنجان با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۴۵ نفر جمعیت در اجرای تولید مسکن برای افراد فاقد مسکن، عملکرد بسیار خوبی داشته است ولی این اجرای این طرح با مشکلاتی روبه رور بوده که با فعال شدن کمیته مسکن در استان مشکلات بررسی و رفع می شود.

آورده ۴۳۰ میلیارد تومانی زنجانی ها در طرح اقدام ملی مسکن

در راستای رفع مشکلات اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان مسعود بیات‌منش مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در هشتمین جلسه شورای مسکن استان با بیان اینکه مجموع ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در این استان ۲۸ هزار و ۶۹۱ نفر است، بیان داشت: از این تعداد ۲۳ هزار و ۹۲۱ نفر مربوط به شهر زنجان و چهار هزار و ۷۷۰ نفر مربوط به سایر شهرهای استان است و مردم نسبت به خانه دار شدن با اجرای این طرح بسیار استقبال می کنند.

مسعود بیات منش تعداد کل واجدان شرایط استان زنجان را ۱۴ هزار و ۸۶۹ نفر اعلام کرده و می گوید: تعداد کل افراد تایید نهایی شده ۱۴ هزار و ۸۶۹ نفر است و تاکنون برای ۱۱هزار و ۷۴ نفر از متقاضیان، زمین اختصاص داده شده و ۹ هزار و ۲۷۹ نفر مبالغ خود را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از واجدان شرایط مسکن در استان آورده اولیه را واریز کردند، ادامه می دهد: تا پایان سال هم برای بیش از سه هزار نفر از متقاضیان زمین اختصاص داده می شود.

آرامش ۶ ساله در بازار مسکن زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه با توجه به بررسی‌ها از بازار و مکلف شدن دولت به تولید مستمر مسکن، پیش‌بینی می‌شود طی پنج تا ۶ سال آینده با اجرای طرح اقدام ملی مسکن آرامش بسیار خوبی در بازار مسکن ایجاد شود، می افزاید: تولید مسکن با اجرای این طرح علاوه بر گردش ملی و تورم استان تاثیر می گذارد و در اشتغال استان هم موثر خواهد بود و براساس برآوردی که شده در اجرای این طرح با کمبود نیروی انسانی در بخش ساختمان در استان مواجه خواهیم بود.

بیات منش با بیان اینکه ۴۳۰ میلیارد تومان آورده نقدی متقاضیان تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن در استان بوده است،عنوان می کند: گردش مالی این طرح، تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه و جذب منابع خُرد و سرگردان دارد چرا که سرمایه‌ها می‌توانست تاثیر منفی بر بازار داشته باشد که با جذب آن‌ها تبدیل به فعالیت‌های عمرانی و اشتغال خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعرفه صدور پروانه واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با ۵۰ درصد تخفیف است خاطر نشان می کند: زمین ۵.۵ هکتاری کوی فرهنگ زنجان به باقی‌ماندگان مسکن مهر تخصیص یافته که تا حد امکان، همراهی لازم با این متقاضیان انجام شده به‌گونه‌ای که پروانه‌های ساخت این واحدها با ۱۰۰ درصد تخفیف صادر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه مشکل پارکینگ که در کمیسیون ماده پنج رفع شد و شهرداری همکاری خوبی را دارد، بیان می کند: امسال ثبت‌نام مرحله چهارم مسکن ملی در استان زنجان نخواهیم داشت و در صورت نیاز، سال بعد مجدد درخواست اختصاص مهلت ثبت‌نام انجام می شود.

اجازه نمی دهم کسی از بازار مسکن سوء استفاده کند

استاندار زنجان با بیان اینکه تاکنون اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان بسیار خوب بوده و مردم از اجرای طرح اقدام ملی مسکن خیلی خوب استقبال کردند، ابراز می کند: باید رفع مشکلات مسکن شهروندان زنجانی مد نظر قرار گیرد.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه کمیته‌ نظارتی در خصوص معضلات واگذاری مسکن با هدف پیشگیری از ایجاد بازار سیاه و بروز فساد در استان زنجان احیا می شود، ادامه می دهد: مسائل مربوط به مسکن به صورت میدانی مورد بررسی قرار گیرد تا از بروز معضلات جلوگیری شود و افرادی از این فرصت سوء استفاده نکنند.

وی می افزاید: برای پیشبرد بهتر پروژه‌های مسکن کارشناسان مشترکی در حوزه عمرانی و بنیاد مسکن استان با تهیه فرمتی طی مدت یک هفته پروژه‌های اقدام ملی مسکن زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و دیگر پروژه‌ها را بازدید کرده و نتیجه گزارش‌ها به صورت جدولی تهیه شود.

ورود میدانی مدیران به حل مشکلات مسکن در زنجان

استاندار زنجان با بیان اینکه معاونت عمرانی استانداری با اجرای پروژه‌های اقتصادی بسیار عملکرد خوبی داشته است، اظهار می کند: این استان باید در تولید مسکن هم در کشور سرآمد باشد.

حقیقی با بیان اینکه با ایجادکنندگان بازار سیاه مسکن در استان به شدت برخورد شده است و این مهم با شدت انجام می شود، می گوید: اجاره نمی دهم کسی از این فضا سوءاستفاده کند.

وی با بیان اینکه با توجه به پایان فصل زمستان و آغاز فصل کاری مدیران به صورت عملیاتی نسبت به اجرای طرح اقدام ملی مسکن و رفع مشکلات تعاونی‌های مسکن به صورت میدانی وارد شوند، بیان می کند: ورود میدانی مدیران در بخش تولید سبب شد تا زنجان در این حوزه در سطح ملی مطرح شود و واحدهایی به بهره‌برداری برساند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار هم اجرا می شود، یادآور می شود: در شهر قیدار، مشکل تامین زمین داشتیم که چهار هکتار توسط اداره کل راه و شهرسازی تامین شد.

زمین های خدابنده اکثرا اوقافی است

رضا خواجه ای بیان اینکه غالب شهر قیدار، اوقافی است و با این چهار هکتار حداکثر می‌توان برای ۲۰۰ نفر، واحد مسکونی تامین کرد، ابراز می کند: پروژه ۳۶۸ واحدی گلشهر زنجان پیشرفت خوبی دارد ولی در اجرای این طرح ها باید خدمات زیر بنایی همکاری لازم را بکنند که تاکنون این مهم محقق نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان با بیان اینکه زمین‌های تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در مجموع هزار و ۵۰۰ واحد است، می گوید: ۲۶۰ واحد مربوط به تعاونی راه‌آهن بوده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و یک هزار و ۲۴۰ واحد باقی‌مانده که از سال ۸۱ تعطیل بود و به شکل اسکلت مانده بود با مساعدت استاندار، فعال شده و اکثر واحدهای تعاونی علوم پزشکی زنجان آماده تحویل است.

محمدرضا یوسفی با بیان اینکه تعدادی هم عضو شرکت تعاونی نبوده ولی واحد دریافت کردند، می افزاید: شرکت تعاونی هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد و عده‌ای بهانه کرده و می‌گویند که از اعضای ذی‌نفع در زمین‌های خارج از محدوده هستند و هرگونه واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن ممنوع است.

وی به پروژه ۱۶۶ واحدی فراز مربوط به تعاونی فرهنگیان اشاره کرده و می گوید: این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده واگذار می شود و پروژه ۲۰۴ واحدی مجتمع باران مربوط به شرکت تعاونی آبفا است و هیئت ‌مدیره جدید این تعاونی آغاز به کار کرده و تعاونی مشکل حقوقی داشت که نمی‌توانستند از منابع استفاده کنند اما با مساعدت بانک مسکن ۲۰ میلیارد تومان، نقدینگی تامین شد.

اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان آرامش خوبی را در بازار مسکن ایجاد کرده است و تا پنج سال آینده این آرامش تداوم خواهد داشت و جلوی سوءاستفاده ها را می گیرد و بازار سیاه هم گرفته می شود.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman