بررسی معایب قیمت گذاری دستوری سیمان

بررسی معایب قیمت گذاری دستوری سیمان
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۱ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۰

برخی کاربران با ثبت سوژه هایی با عنوان «رواج سوداگران با قیمت‌گذاری دستوری سیمان»، «جلوی قیمت گذاری دستوری سیمان گرفته شود»، «چرا سیمان دستوری قیمت‌گذاری می‌شود؟» و «قیمت‌گذاری دستوری سیمان ممنوع شود» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.
به گزارش اخبار ساختمان، علی محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان در این مورد اظهار داشت: در مورد قیمت‌گذاری سیمان تصمیم جدیدی گرفته نشده و با توجه به افزایش دمای هوا، مشکل تأمین گاز، برق و سوخت کارخانه‌های سیمانی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه گاز کارخانه‌های سیمان یکی یکی در حال وصل شدن است، افزود: در این شرایط مشکل قیمت‌گذاری همچنان وجود دارد و در این خصوص دو نوع دیدگاه حاکم است که یکی از آنها دیدگاه سنتی قدیمی و مبتنی بر اقتصاد دولتی است که در سازمان حمایت وجود دارد و دیدگاه دیگر مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه و سهامداران و همچنین آزادسازی اقتصاد است.

بُد ادامه داد: در گذشته با مشکل کمبود سیمان روبه‌رو بودیم ولی حالا مازاد تولید داریم و در عین حال، سهم سیمان در قیمت تمام شده تولید مسکن کاهش یافته به طوری که هزینه تمام شده یک متر ساخت و ساز حدود ۵ میلیون تومان است. برای این میزان ساخت و ساز به ۴ پاکت سیمان نیاز است که با احتساب قیمت ۲۰ هزار تومان برای هر پاکت سیمان، هزینه مصرف سیمان در یک متر ساخت و ساز کمتر از ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هیچ کالایی در کشور کمتر از ۴۰۰ تومان به ازای یک کیلو نیست، گفت: هم اکنون با مشکل بازسازی و نوسازی کارخانه‌های سیمان روبه‌رو هستیم و همین مسئله باعث شده تا کارخانه‌ها با ظرفیت بالا تولید نداشته باشند.

این کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های صنعت سیمان فعال است، گفت: اگر قیمت‌گذاری سیمان اصلاح شود این رقم تا ۸۵ درصد قابل افزایش است.

وی تأکید کرد: آزادسازی قیمت سیمان به نفع کشور است زیرا در حال حاضر سیمان حتی از ماسه هم ارزانتر است و به همین دلیل جایگزین مصالح ساختمانی دیگر شده است که اتلاف مواد اولیه و انرژی کشور را به همراه دارد.

بُد ادامه داد: حالا بهترین زمان برای آزادسازی قیمت سیمان است زیرا ساخت و ساز کم است و بازار با رکود همراه است. این اتفاق می‌تواند باعث از بین رفتن بازار سیاه سیمان شود.

وی تأکید کرد: اگر قیمت‌گذاری صحیح برای سیمان انجام شود بازار سیاه فعلی که در آن هر پاکت سیمان ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، جمع خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه میزان تولید سیمان طی امسال نسبت به سال گذشته کاهش ندارد، گفت: قیمت پایین سیمان باعث شده تا مصرف غیرعادی این محصول در کشور افزایش یابد.

فارس

برچسب ها:

قیمت سیمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman